Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slotbox, bra eller?

Taggad: 

  • Slotbox, bra eller?

    Publicerad av pure på 19 oktober, 2011 vid 08:32

    Fick min nya bräda som har slotbox. Det ser ju ut som om ett par tillverkare börjar satsa på slotbox åtminståne för quad’s.

    Har bara haft powerbox innan och där sitter gängorna i fenan men med slotbox är det gängat in i brädan. Det känns som om det blir ganska dyrt om man pajar gängorna. Sen så skruvar man ju in skruvarna in i kanten på fenans huvud så det blir slitage på fenhuvudet varje gång man skruvar dit fenan. Det känns ju inte klockrent men det kanske inte gör så mycket i längden.

    Fördelen är ju trim möjligheterna samt lägre vikt och drag vad jag förstått det som.

    Vad tycker ni om slotbox?

    dr-masse svarade 12 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • ola-h

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 08:56

    Det finns en del diskussioner i fråga om man söker. För mig har det funkat bra. På Simmerbrädorna kör vi en insexskruv för att kunna ha lite längre gänga (inte lika mycket går bort till den feta skruvskallen). “Skaven” som blir i fenan spelar ingen roll. Dock verkar fenan sitta lite sämre än en US om man kör på grund. Den rippas ur framskuven och hänger kvar i bakskruven. Då blir det skador i fenbasen som dock går att laga med t ex glasfiberspackel. Och tills man lagat kan man bara flytta fenan lite eller sätta högerns på vänster sida. Fördelen med att detta händer är att det ju är bättre att fenan lossnar ibland än att någon händer med brädan. Jag vet inte hur det är på Cobrabrädorna nu, men på Simmer kör vi en stålgänga i boxen och den håller för betydligt mer än fenan så det är mycket liten risk att få skador på gängan av t ex en grundstötning. I värsta fall är det en enkel match att sätta in en insatsgänga av typ helicoil.

    Så överlag tycker jag att den enkla monteringen och MYCKET lägra vikten är värt “besväret” med att fenan kanske inte sitter lika hårt när man kör på något. Och det sistnämnda kan tom ses som en fördel eftersom det gör risken att brädan skadas mindre. En känd konfare fick tex ägna halva våren åt att torka ut sin fina Quatro efter att boxen liksom hade släppt från laminatet, antagligen efter en och annan bottenkänning i Åsa.

  • svenne

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 09:29

    Jag har uppgraderat ett antal Starboard till insatsgänga i metall, jag har ett litet kit för det om du vill ha en bättre gänga än plastsunkgängan.

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 10:41

    Japp, det är även min åsikt. Med en bättre gänga (helst insatsgänga i metall a la Simmer/Flikka/etc som Svenne nämner) så fungerar slotbox bra.

    Det kan vara lite frustrerande att slå ur framdelen av fenan när det är lite stenigt (och få ett hack i fenans bakkant…) men om alternativet är att slå ut boxen helt, så… nog bättre, trotsallt.

    Jag har bett Svenne fixa det på min Tabou men slöat med att sätta plankan i händerna på honom…

  • dala-lama

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 12:09

    Är det så att de flesta märken kommer med inserts (metallgänga) eller ska man tvingas ta sin nya bräda till uppgradering direkt när man packar upp den.
    Fanatic har slot “nästa” år alltså 2012, plast eller metall ?
    Känns som RnD skulle kunna gjort ett lite bättre jobb eller ?
    P

  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 13:24

    Skruvarna blev bättre redan efter ett halvår in på 2011, så jag tror nog att du lugnt kan avvakta med uppgraderingen.

    RnD e väl OK, men just val skruvar och gängor kunde mått bra av lite mer jobb.

  • olandersson

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 19:24

    Såja Såja! Stimma nu inte upp er för att det är plastgängor. Jag har kört i sten lika många gånger som jag seglat i år (liten överdrift kanske) och har gängat upp och ned de där skruvarna åtskilliga gånger och det håller. Tänkte bara säga det innan ni håller på och bygger om era brädor i onödan. Men så klart är en syrafast insatsgänga bättre om man kan välja och viktigt att det just är syrafast rostfritt, 2343.
    2346 går också bra om ni ska bygga om även om det inte är riktigt syrafast.

  • svenne

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 23:20

    Det beror helt och hållet vilket bräda du får i näven. En del är som smör och går sönder på första iskruvningen och andra håller hur länge som helst.

  • pgvirtual

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 05:47

    Det som gör mig orolig är väl inte så mycket om slotboxgängorna håller en eller två säsonger. Men tidigare boxlösningar har ju sällan varit brädans svaga punkt över en längre tid. Är Slotboxen OK också efter 10 år? Eller är brädan skrot efter ett par år bara för att en insert (av 8 i en quad) blivit utnött?

    En metallbricka a la US box som skruven går igenom kan inte vara helt fel. Och det borde vara gjort så att brickan kan bytas vid behov (pilla ut den gamla, sätta in en ny)!

    Jag tycker det är viktigat att brädan funkar för en andrahandsköpare efter 4-5 år, och då för en surfare som inte är intresserad av att pilla med utrustningen. Den skall funka!

  • svenne

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:23

    Boxen som sådan håller, det är plastgängorna på vissa brädor som inte håller. Som sagt – lätt fixat dock.

  • dr-masse

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:28

    Det främsta problemet på min Tabou löstes enkelt med nya skruvar med lite bättre gänga (bättre grepp). Sedan dess har det fungerat fint. Hade jag inte kört Torö med alla miljoner stenar så hade jag nog knappt ens märkt det från början.

    Dock så tror jag fortfarande att en metallgänga är ytterligare ett snäpp bättre.

  • jesper-b

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:55

    Vad säger ingenjörerna om titanskruv i grafitbox? Blir det konstiga strömmar i boxen, i vattnet eller på konfen?

    /JB

  • m-c

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 08:43

    Bästa vore väl om gänginsatsen vore en form av (utbytbar?) utlösningsmekanism som släppte vid en viss belastning(kanske olika inserts för olika fenor, bottenförhållanden…) så sliter man inte på gängorna som sitter i boxen/brädan utan man kan alltid snäppa i nya friska gängor i en ny insert!

    Någon som begriper hur jag menar? 🙂

    Bara en tanke…
    /Måns

  • ola-h

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 09:12

    Ja, men känns det inte lite onödigt komplicerat? Tack jag vet jag fenorna från 80-talet som var i genomskinlig lexan och hade ett litet gummiband i framändan som gjorde dem fällbara.

  • rrd

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 09:28

    …Och fenmuttrar i plexiglas som inte riktigt “löste ut”/bröts sönder vid rätt tillfälle.

    Jag tycker att Slotbox känns som en bra lösning och enkel att justera, men små förbättringar kan ju alltid göras.

  • dr-masse

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 11:08

    Ja, slobox är bra. Förbättringspotential finns alltid, det är redan nu (oavsett gänga) klart bättre än US-box i en flerfenad vågbräda i alla fall.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slotbox, bra eller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.