Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

  • Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 november, 2003 vid 12:37

    Jag blir så trött på allt tjat om hajar på hawaii!Visst dom finns men chansen att stöta på en hungrig vithaj e lika stor
    som att ett Ufo landar i ditt sovrum!Så sluta oroa er i onödan! Det e väl ändå härligt att få sluta sina dagar som någons lunch?!LR!

    MVH

    Henke

    surferic svarade 20 år, 7 månader sedan 23 Medlemmar · 72 Svar
  • 72 Svar
  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2003 vid 12:41

    Säjer det samma…Onödigt att skrämma upp folk i onödan. Men mina vattenstarter kommer att gå jävligt snabbt i SA. Sist tänkte jag på haj hela tiden så fort jag hamnade i vattnet, gick inte att släppa. Patetiskt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 2003 vid 12:50

    Jag tänker tom med på haj i sverige, när jag ligger i vattnet.
    Vi har ju en stor fisk här också
    Brugden.
    Tyckte det var skitläskigt att vara i paradisen
    solen glittar på vattnet,
    och under ytan där man sprattlar men sina fötter
    ser man inte ett dugg…
    och vissa fiskar simmar säkert 25 knop om dom vill.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 2003 vid 13:08

    O du oroar dig tillräckligt mycket kommer du bli hajmat

    kanske ska skaffa sig en dykkniv å fästa vid smalbenet?!

    Allvarligt talat finns det nån windsurfare som blivit attackerad?
    Man har hört stories om vågsurfare som blivit hajbitna men det är av den enkla
    anledningen surfarna ser ut som sköldpaddor underifrån när dom ligger å paddlar på brädan ‘
    Hajar har väldigt dålig syn därav dessa misstag!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 2003 vid 13:12

    Ja brugden är ju faktiskt en haj, och blir så vitt jag kommer ihåg uppåt 7 meter lång.
    Dock så äter den krill eller plankton eller något sådant…

    Nordgren

  • lars_k

    Medlem
    10 november, 2003 vid 13:16

    Det var en vindsurfare som fick benet avbitet i El Yaque eller Margarita förra året, har jag för mej. Men han måste ha ramlat rakt på en haj. Kanske bet den mer reflexmässigt för den blev skrämd, inte för att få föda.
    Att windsurfa i hajvatten är väl att leva med en kalkylerad risk, precis som att flyga eller åka bil.
    Men att vara rädd för en hajattack i sverige är nog liiite överdrivet =)

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    10 november, 2003 vid 14:20

    jag e fanimej riktigt skiträdd för hajar..
    någon nämde nått om rädd i svenska vatten, skönt att man inte är ensam då..höhö!
    Har nog fått men för att jag såg Hajen filmen(den första) när jag var aldeles för liten..

    Menmen..surfa måste man ju så det e bara att vänja sig vid sin skräck, e kanske dumt o skriva det här inne, men jag tänker göra det endå.. grin.gif
    Faktiskt så när jag var lite yngre så tyckte jag det var obehagligt att simma i simbasänger.. blush.gif..haha!

    O min rädsla i vattnet här i sverigen e inte bara för jag tror att det kommer n haj o käkar upp mig, kan lika väl finnas andra skumma grejer som ingen upptäckt än..typ en ny art!..hehe..men det e jag det shocked.gif

  • wiseguy

    Medlem
    10 november, 2003 vid 14:56

    Det finns väl inte så många vithajar runtomkring Hawaii utan tigerhajen är den vanliga där tror ja. Hon som blev av med armen senast surfade i skymmningszonen och hajen såg väl inte sitt misstag innan det var gjort. Jag skulle inte vara så orolig för haj på hawaii eller västindien men så mkt som jag ligger i vattnet när jag surfar skulle jag nog bli lite nojig i Sydafrika (man har ju sett endless summer)

  • surfskutt

    Medlem
    10 november, 2003 vid 15:06

    Om jag va haj skulle jag nog hugga med en gång! Dom som har dykt nån gång o tittat upp på någon som ligger o simmar i ytan vet säkert hur fruktansvärt klumpiga man ser ut när man ligger där uppe… Skulle jag va en haj skulle jag inte tveka en sekund,ett mer lättfångat byte är nog svårt att hitta…
    Från botten ser man verkligen ut som en skadeskjuten säl!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 2003 vid 16:19

    Killen som blev biten i El Yaque hade legat i vattnet och fixat fotstroppar uthal etc ca 20 min. Hajen var antagligen en sjuk tiger haj 4-6m. (enligt doctorn och lokala fiskare som forovrigt inte set haj utanfor El Yaque pa drygt 20 ar)Enligt loocals berode aven attacken pa att han hade sa bleka ben, vilket skulle ha utlost anfals instinkten, vad vet jag.. Med andra ord bar vatdrakt eller se till att ha en bra grund farg 😉 Om inte annat hade eventuellt en vatdrakt raddat benet, hade kanske kunnat fa benet att sitta kvar nar man drog upp honnom i foljebaten..

    Skulle du bli biten som Fransmanen i El Yaque och ingen plockar upp dig inom ca 5 min ar du anda fardig pga blodforlusten. Det ar med andra ord battre att agna energin pa att komma snabbt upp ur plurret for att agna tiden at att surfa an att sta och ha angest over eventuella havs djur som kan finnas under en.

    Sanolikehetn for att det skulle handa dig ar ju i slutandan valdigt liten, givet att man inte ligger i vattnet och fiskar… Darimot kan man lungt saga att veckan efter den har lilla olyckan var det markant farre nyborjar kitare i vattnet utanfor ElYaque.. man ka ju undra varfor 😉

  • toula

    Medlem
    10 november, 2003 vid 16:48

    Men det är väl egentligen inte så konstigt att folk har denna hajnoja. Även om chansen att bli överkörd av en och samma bil tre gånger i rad är större än att bli biten av en haj så tänker vi ändå att det finns en chans, visserligen en jäkligt liten sådan, men den finns. Oron beror ju på att vi är uppväxta med bilar kring oss medan vi till skillnad från bilarna (som vi ser hundratals av dagligen) bara hör och läser om hajattacker. Hade vi bott på hawaii så hade vi antagligen varit lika oberörda av hajarna som vi är av bilarna idag. Dom vet när dom kan surfa för att undvika hajar lika väl som vi vet när vi ska gå över gatan för att inte bli överkörda.

  • nordgren

    Medlem
    10 november, 2003 vid 16:58

    Hahahaha, en polares brorsa är också sjukt hajrädd (och rädd för gammelgäddan iofs) wink.gif när han surfar, även fast han surfar i insjö. grin.gif
    Också är han på teabag stadiet, så han är snabbt som fan upp på brädan eller så sticker han upp fötterna över ytan när han kavar omkring (dom biter ju nästan bara i fötterna tycker han) wink.gif

    Hehe skitkul att se, och ibland skrika “Akta gäddan!!!” grin.gif

  • bonasurf

    Medlem
    10 november, 2003 vid 17:17

    Det kryllar av haj i bra surfvatten. Tror inte heller att Hajar är så sugna på vindsurfare. Guppade över en stor vithaj på sunset i Cape town för 3 år sedan. Den stannade till tittade upp med huvudet och simmade lugnt vidare. Jag pumpade ivrigt och föll av så att jag fick upp planing så fort det kom en by surfade någon kilometer innan jag vågade jippa och landade halvvägs ner till kitestranden. Men när jag gått tillbaks fortsatte de andra killarna bara att surfa trots att de också sett den. Det är bara att inse att vi ser skitäckliga ut. shocked.gif

  • zehlertz

    Medlem
    10 november, 2003 vid 18:09

    kul men såna här diskutioner,,,
    här i sverige har jag totalt kommit över rädslan jag hade “för d mörka”…
    aom jag känner nu så har jag ingen större hajnoja (fast kanske säger anorlunda efter Marqarita nu.

    Blir man rädd kan man ju försöka vända på det… man blir ju inte mindre biten för att man är rädd för dem.

    Sen kanske man inte bgehöver överdriva o trampa vatten extra länge varje gång man trillar i.
    Jag tror att så länge man bara surfar normalt o inte flaxar runt i vattnet längre än nödvändigt så klarar man sig. Om man nu inte har oturen att sätta fenan i nån haj (men så e den chansen också lika liten som…ja vet ifan)

    Hörde att det sker ca 4 hajattacker /år runt hawaii… jämför det med hur många tusen surfare som varje minut paddlar ut i vågorna.

    /fast jag kanske inte e alls lika kaxig när jag kommer hem till sverige igen/

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    10 november, 2003 vid 18:26

    om du kommer hem vill säga..moahaha!!!

    dam dam…dam,dam..damdamdam..dylitududidu grin.gif
    use your imagination–höhö
    hajen låten skulle det låta som..haha!!!

    Får väll c hur fet du e när du kommer hem o visar hur man surfar i iSLAMAGARITA.
    Här e ett kort på MR.z i en fet WIllY!!! woha!

  • garage

    Medlem
    10 november, 2003 vid 19:01

    Jag såg ett helt värstinggäng med vithaj i Beerlanda förra sommarn som käka småbarn på löpande band, sen dess seglar jag aldrig där!

    /Andreas

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.