Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slutrapport, Diamond Head, Oahu, Hawaii

  • Slutrapport, Diamond Head, Oahu, Hawaii

    Publicerad av ola-h på 8 augusti, 2001 vid 19:17

    Imorgon far jag ater mot Sverige efter nastan tre veckor pa Oahu, varav 10 dagar var vikta at vindsurfing och resten at jobb. Tyvarr (eller kanske var det tur) blev det aldrig sa stora vagor som lovats, upp till 12 fots face, utan de storast vagorna jag fick var de runt logo som kom i mandags. Vinden har i stort sett hela tiden varit svag och byig. Halften av tiden far man guppa ut och sedan rida vagor in. Pa grund av mina sagel med mycket bra drag (Hot Psychlone 5.3) och en bra, liten men lattplanande brada (Star Wave 249 ’99) har jag dock haft planing mer an de flesta och till och med lyckets fa till ett par hopp, nagot man annars inte sett mycket av har.

    Vagridningen har dock varit mycket bra, kanske inte alltid varldsklass, men klart i klass med de allra basta dagarna jag haft i Sverige. Sidvind hela tiden och da och da bra storlek pa vagorna. Vanster ar mitt svara hall, men eftersom har det gatt battre. I mandags, da vagorna var som storst fick jag till ett par bra vagor med bra satsning, men fick ocksa betala priset for att kora lite over vad jag min formaga och forsoka lagga toppsvangen senare och senare, med ett par rejala krascher.

    Hur som helst, aven om vinden varit svag har det blivit segling alla dagar med bra vagridning. Pa grund av priserna har och flygpriserna ar kanske inte detta stallet man aker till pa semester (i mitt fall betalade jobbet eftersom jag skulle pa konferens). Maui pa varen eller hosten ar antagligen snappet vassare, speciellt vindsakrare och det finns nog andra sommerstallen (typ Dominikanska) dit man kommer billigare och som bjuder pa likartade forhallanden.

    For mig har seglingen iallafall varit betydligt battre an jag forst trodde den skulle bli nar jag fick hora att jag skulle tilll Hawaii pa sommaren.

    Ola H.

    ola-h svarade 22 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2001 vid 19:51

    Kul med rapport! Tänkte skriva några rader om Guincho i juni när jag får tid (det vill säga är tillbaka på jobbet 😉

    Surfa På!

  • dude

    Medlem
    8 augusti, 2001 vid 19:54

    Tack för infon!

    -nicke

  • brunoboy

    Medlem
    8 augusti, 2001 vid 20:30

    kul! Jag åker till oahu om tre veckor, hur ser marknaden för windsurfingbrädor ut?
    Funderar om man ska köpa grejorna här hemma eller fixa allt på plats?

    mvh

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2001 vid 05:52

    Marknaden är nästan obefintlig. Jag hyrde bräda och tog med rigg. Det finns dock två (bra) ställen att hyra på, Naish i Kailua eller webshopen Hawaianwatersports (http://www.hawaianwatersports.com). De senare har en filial som ligger “på vägen” till Diamond Head. Om du är lätt och har lätt att plana kanske du dock skulle kunna köpa den Starboards 249 som jag hyrde. Den skulle antagligen säljas (maila josh@hawaianwatersports.com).

    Priserna, liksom utbudet, är hur som helst betydligt bättre hemma, så om du inte har riktigt mycket otur med vad flygbolaget tar ut lönar sig köp här i Sverige. Vinden var när jag var där riktigt lätt. De flesta duktiga hade ändå hyfsat små brädor. Uthyrarna rekommenderar trots detta minst 80-85 liter till den typiske 75 kilosseglaren.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slutrapport, Diamond Head, Oahu, Hawaii

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.