Taggad: 

  • swe876

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 08:28

    Jag vill ha RESULTAT! Hur gick det?
    1. Per Boström
    2. Robert Åberg
    3. Anders Löken
    men sen då?

    Superbra arrangemang under de första två dagarna då jag var med. Jättebra banor, startlinjer, startsekvens, med mer. Bra segling! Allt fungerade proffsigt.

    I8-banan gjorde återigen succé! Fantastiskt att en så liten grej som en åtta kan öppna upp Formulaseglingen så mycket. Revolution?

    JÄTTEGRATTIS till Per Boström, Svensk Mästare i Windsurfing.

    /Jona

  • swe131

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 11:23

    Tror det var följande, var för trött för att komma ihåg. Är helt ledbruten idag, skönt att sitta ner lite i min sköna skrivbords stol.

    Kanon segling på söndagen, men jädrans kallt.

    4 Jesper B
    5/6 Voxby / Johan ? Kommer inte ihåg ordningen.
    7. Jona
    8. Mats H
    9. Dala

  • jesper_b

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 14:41

    Håller med om att detta var ett superarrangemang av Tor, Anders Boström, m fl. STORT tack!

    Allt från registreringen, organisationen, kringaktiviteter med stort tält, freeridetävling, matkuponger, film och bildvisning från dagen innan mm, till det för oss tävlande allra viktigaste – bra lagda banor och tävlingsledning – gör detta till ett svårslaget arrangemang!

    Trots knepiga väderförhållanden blev det ju riktigt riktigt bra! I synnerhet söndagen överraskade med tre race av hög kvalité, dvs mer och jämnare vindar, om än taktiska förhållanden, samt platt lättseglat vatten.

    Vad gäller resultatlistan är jag inte heller säker på hur det såg ut efter mig. Tror nog att det är Stefan Voxby på 5e, och därefter Johan Ekstedt. Resultaten kommer nog upp snart på tävlingshemsidan.

    En liten fråga angående Svenska Mästerskapet. Kan en utländsk deltagare (i detta fall en norsk) bli bronsmedaljör i SM (och självklart då även guld och silvermedaljör)? Ni förstår kanske varför jag frågar…

    /Jesper B

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 juni, 2007 vid 15:26

    Fick höra av en jobbkompis idag att hans tjejs kompis (också tjej) 😉 som är 19 år fick med sig en 41 årig formulaseglare från skåneland hem över natten.

    Så vem är 41 åringen från skåne som utövade barnarov i Karlstad? 😀

  • swe-496

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 16:02

    Håller med om att arrangemanget var kanon.
    Det jag har invändning mot dock är att fortfarande enligt mig själv och en del andra deltagare så hålls inte de vindgränser som är satta enligt Vindsurfingförbundets tillägg till de internationella reglerna. Tillägget är 2.2.

    REVISIONSHISTORIK FÖR DETTA DOKUMENT:
    Version 1.1

    Senaste ändringsdatum:
    2006-07-21 pd

    1. INLEDNING
    1.1 Svenska Vindsurfing Förbundet beslutat om att nedanstående tillägg till IFWC internationella mästerksapsregler skall gälla för SWT- Formula tävlingar under säsongen 2006.

    2. TILLÄGG: VINDGRÄNS
    2.1 Till säsongen 2006 skall minsta vindgräns tillämpas. Denna regel skall ha företräde framför IFWC klassregler.

    2.1.1 Grundförutsättning: En Formulabräda är konstruerad för att framföras i planande tillstånd. För tävlande i Formula klassen på SWT är en viktig grundbult att alla race skall genomföras i förhållanden där den tävlande ges en sportlig chans att plana. Visst mått av teknisk och taktiskt kunnande hör klassen till. Däremot skall man undvika avarterna som går bortom det sportliga. T.ex. placering bana där det är extrema variationer, där det förekommer stora vindhål. 100 % jämlika förhållanden kommer aldrig att uppnås så länge vi nyttjar naturens krafter. Med denna regel bör antalet race minska, som ligger klart i gråzonen för godtagbar vindstryka/jämnhet/sportslighet. Resultat kan bli något färre godkända race under en säsong. Men bedömningen är att bättre med något färre godkända race än stor andel klart tveksamma race.

    2.2 Regel om vindsgräns:
    ”För godkänt race krävs 8 knop i vindhastighet över hela banan. Mätningen skall genomföras i drivande båt på 1,5 -2 m höjd. Mätningen skall vara i 1 minut. Under mätningen får vinden inte understiga 8 knop. Mätningar skall göras löpande både före och under racet. Med mätområde avses en tänkt triangel mellan Startbojar och Kryssboj. Används en bana med utskjutande bojplacering tex en L-bana eller Fyrakantbana skall banområde definieras ytan mellan Startlinje, kryssboj och de yttre slörbojarna. Endast godkänd mätutrustning skall i första hand användas. Regeln med vindgräns gäller 1 minut före startsignal fram till 4 minuter efter första brädas målgång. Därefter gäller regeln om tidsgräns.

    2.3 Tillämpning: Regeln om vindgräns ersätter tidsbegreppet som definieras i IFWC racingregler. Regeln om vindgräns gäller dock till och med 4 minuter efter första seglares målgång, oberoende eventuellt divisionstillhörighet, d.v.s. tidsperioden mäts ej för enskilda divisioner utan för hela startfältet. Efter 4 minuter tillämpas regeln om tidbegränsing som återfinns i IFWC racingregler. Efter 4 minuter kan då teoretisk understiga 8 knop utan att racet avbryts. Regeln tillämpas fram till sista brädas målgång. T.ex.: Om sista bräda går i mål någon gång inom 4 min, låt säga 3 min efter första brädas målgång skall racet inte avbrytas/stryk om vinden droppar under 8 knop inom 4 minutersintervallen.

    Detta kom upp till diskussion mellan mig och arrangören/tävlingsledningen.

    Börjar på allvar fundera på om det är värt att åka runt på tävlingar då satta regler inte efterföljs.
    I Race 2 var det 15 pers som inte klarade tidsgränsen på grund av att det inte var tillräckligt med vind över banan, samma sak i race 3.

    Visst fanns det vind, men den var fläckvis över banan. Där den fanns var det fullt tillräckligt med vind för race. Men som sagt kom den fläckvis.
    I race 2 var det näst intill 60-70% som inte kom iväg i starten.

    Hoppas att det inte blir fler sådana tävlingar i framtiden.

    Vill avslutningsvis ge min eloge till de som tog sig runt i de lätta vindarna och till alla funktionärer som trots detta inlägg från mig har gjort ett kanonjobb.
    Man ska veta att det inte är lite jobb att rodda en tävling av den klass som det var.
    Mycket bra arrangemang.
    Tack till Tor och alla runt tävlingen.

  • swe223

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 21:04

    Tja Matte!

    Jag vet hur det känns, inte så kul när några få planar medans man själv står och plöjer. Det känns oftast som att det är viktigare att få ihop race än att följa reglerna till 100%. Det är väl en svår avvägning för tävlingsledaren antar jag. Ett par blir sura för att man avbryter och ett par blir sura för att man inte avbryter. Hur man än gör så blir någon missgynnad. Jag kan dock hålla med dej om att man bör följa reglerna bättre, det finns ju liksom ingen anledning till att ha regler annars. För min egen del insåg jag på SWT i fituna att 11.0 är på tok för litet i marginal förhållande för min egen del. Antingen får jag leva med att stå och plöja stundtals eller så får jag köpa en större trasa. Det lutar väl och det senare alternativet…

    //Nicke

  • skywalker

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 21:22

    Resultat Pro:
    http://www.windsurf.se/cms/images/stories/onwater/WS_2007_070618.htm

    Resultat Ama:
    http://www.windsurf.se/cms/images/stories/onwater/AMA_WS_2007.htm

    Tack till alla, deltagare som funktionärer. Ingen nämnd, ingen glömd 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 juni, 2007 vid 21:42

    @Oregistrerad 391124 wrote:

    Fick höra av en jobbkompis idag att hans tjejs kompis (också tjej) 😉 som är 19 år fick med sig en 41 årig formulaseglare från skåneland hem över natten.

    Så vem är 41 åringen från skåne som utövade barnarov i Karlstad? 😀

    haha nu förklarar de varför vissa ville tillbaka till nöjesfabriken redan nästa helg 🙂

    Vem var den lycklige? 🙂

  • swe142

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 21:51

    Hej

    Stort tack till Onwater och de andra arrangörerna för ett mycket bra arrangemang. Helt otroligt att vi fick 3 st sådana kanonrace på söndagen när man hörde alla sucka när “apan” åkte ner…. regn, svinkallt, lite dagen efter 😉 och det såg helt tokvindstilla ut från stranden och så på vägen ut till tävlingsområdet kommer plötsligt stabila 6 till 8 m/s (var säkert uppåt 10 m/s i vissa byar) ur ingenstans!!! 🙂 Mycket bra beslut av tävlingsledningen att flytta banan ut dit! Men jisses vad jag frös om händerna, nästa gång tar jag alltid med mig neoprenvantarna till alla tävlingar 🙂

    Mina 2 högst personliga cent angående de extrema vindförhållandena dag 2 (har aldrig seglat under sådana svårseglade förhållanden tidigare) är att om man lägger ner flera tusen kronor på resa, boende, tävlingsavgift, material (jepp, hade inte haft prylarna jag har om det inte var för att tävla) och offrar en hel helg för sin familj så vill jag inte sitta på stranden om det blåser tillräckligt för att racea även om där råkar vara diverse vindhål på banan. Men visst, kanske man skulle vara ännu snabbare med att avbryta starten och köra om den om och om igen tills man lyckas få iväg fältet i tillräckligt stark vind. Skall det gå att köra omstarter i riktigt högt tempo krävs det i princip ett pistol signalskott för att snabbt få tillbaka fältet efter en misslyckad start. Alternativt att man lyckas bryta racet innan starten går.

    Oavsett vilket så tycker jag att maxtiden skall utökas från 15 till kanske 20-25 min i lätta ojämna vindar då avstånden mellan seglarna ökar dramatiskt när det är svårseglat. Å andra sidan får toppseglarna vänta lite längre på nästa race då men det kanske de kan leva med?

    Överlag tycker jag ändå att tävlingsledningen i Karlstad hanterade flera av dessa svårbedömda fall på ett utmärkt sätt och faktisk avbröt flera race då vinden svek. Att sedan många av oss inklusive mig själv (*suck*, blir lika förvånad varje gång det händer… 😉 ofta kör rakt in i vindhålen utan att blinka och blir sittande mitt under racets gång är en helt annan sak. Trots allt är en stor del av charmen med racing att välja rätt väg på banan och kunna läsa vattnet i förväg i ojämna/byiga vindar och sedan när det blåser jämnare blir det en helt annan tävlingsform där boardspeed, träffa layline och snabba slag/gippar fäller största avgörandet! Variation förnöjer 🙂

    //Mvh Håkan, SWE-142

  • jesper_b

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:06

    Jag undrar ändå hur det är med de svenska mästarna. Kan utländska deltagare bli svenska mästare. Tror det beror på om tävlingen officiellt är utlyst som internationell, men vet inte. Vill definitivt inte peta bort Lökken – han seglade grymt bra och är självklart värd sin 3e plats. Undrar dock hur det ligger till med fomalian kring nationallitet och om jag eventuellt är på bronsplats, trots allt. Jag har klart för mig att på min gamla jollekappseglingstid så hade man dubbla listor på SM, en med alla seglare oavsett nationalitet och en med bara de svenska. Som sagt helt ok om så ej är fallet men det vore fint med ett klargörande.

    /Jesper B

  • swe-496

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:12

    Regeln innebär ju så som den är skriven att ett race kan blåsas av fram till 3min och 59 sekunder efter första brädas målgång om vinden inte är tillräcklig. Det var många som stod still långa perioder över banan i en del fall utanför det definierade mätområdet. Håller med om att det är en del av racing att hålla koll på vindarna och försöka köra på dem.

    Norrmännen som var med undrade ibland vad man höll på med. Anders Lökken sa till mig att de hade inte kört igenom race i de förhållandena som rådde i många av racen, de hade gjort startförsök men blåst av racen när de hade sett att det var otillräckligt med vind för att genomföra ett race.

    Min mening är att det har varit för många tveksamma race genom de senaste åren för att det ska vara intressant att lägga ner de pengar man gör på att åka runt och fortsätta tävla.

    Jag tror att vi kommer att se en minskning av antalet deltagare på grund av dåliga vindprognoser inför tävlingar i fortsättningen.
    Har jag betalt ett antal hundra i anmälningsavgift så kan jag trots det skippa att åka på en tävling och spara in pengarna som det kostar i boende och resa om prognosen ser taskig ut i fortsättningen.

    Det är min personliga åsikt och uppfattning som jag har hört ett antal andra uttrycka också.

    Trist för sporten. Det gynnar definitivt inte en eventuell återväxt inom racing så som formula.

    Ångrar dock att jag inte tog mig i kragen på Söndagen och riggade och gick ut… Men men, man får stå sitt kast ibland.

  • vivace282

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 23:05

    Håller med Mattias.
    Formula är till för att seglas planande. Om man ändå vill rejsa fast det inte är tillräckligt med vind så bör man kanske satsa på att segla kona…
    Är det förlite vind får man väl gilla läget..

    Det är bra om reglerna efterföljs på tävlingarna annars blir det väl att den som skriker högst och är stor o stark som bestämmer.

  • oaxen

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 07:29

    @Jesper_B 391208 wrote:

    Jag undrar ändå hur det är med de svenska mästarna. Kan utländska deltagare bli svenska mästare. Tror det beror på om tävlingen officiellt är utlyst som internationell, men vet inte. Vill definitivt inte peta bort Lökken – han seglade grymt bra och är självklart värd sin 3e plats. Undrar dock hur det ligger till med fomalian kring nationallitet och om jag eventuellt är på bronsplats, trots allt. Jag har klart för mig att på min gamla jollekappseglingstid så hade man dubbla listor på SM, en med alla seglare oavsett nationalitet och en med bara de svenska. Som sagt helt ok om så ej är fallet men det vore fint med ett klargörande.

    /Jesper B

    Dubbla listor låter mest logiskt i ett SM. Grattis till bronset!

  • imported_mickeo

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 07:48

    @Jesper_B 391208 wrote:

    Jag undrar ändå hur det är med de svenska mästarna. Kan utländska deltagare bli svenska mästare. Tror det beror på om tävlingen officiellt är utlyst som internationell, men vet inte. Vill definitivt inte peta bort Lökken – han seglade grymt bra och är självklart värd sin 3e plats. Undrar dock hur det ligger till med fomalian kring nationallitet och om jag eventuellt är på bronsplats, trots allt. Jag har klart för mig att på min gamla jollekappseglingstid så hade man dubbla listor på SM, en med alla seglare oavsett nationalitet och en med bara de svenska. Som sagt helt ok om så ej är fallet men det vore fint med ett klargörande.

    /Jesper B

    Helt klart att på SM så har du Brons plattsen men i Tävlingen är du 4a då endast svensk medborgare kan räknas i ett SM bör väll ochså stå att det är ett öppet SM annars får väll (rätta mig om jag har fel) inga utlänska deltagare ställa upp i tävlingen.
    Så grattis till Bronset.
    Mvh
    MickeÖ SWE-707

  • philippos

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:23

    @Jesper_B 391208 wrote:

    Jag undrar ändå hur det är med de svenska mästarna. Kan utländska deltagare bli svenska mästare. Tror det beror på om tävlingen officiellt är utlyst som internationell, men vet inte. Vill definitivt inte peta bort Lökken – han seglade grymt bra och är självklart värd sin 3e plats. Undrar dock hur det ligger till med fomalian kring nationallitet och om jag eventuellt är på bronsplats, trots allt. Jag har klart för mig att på min gamla jollekappseglingstid så hade man dubbla listor på SM, en med alla seglare oavsett nationalitet och en med bara de svenska. Som sagt helt ok om så ej är fallet men det vore fint med ett klargörande.

    /Jesper B

    Wave Classic 2006 (wave SM) vanns ju av Lars Petersen D-99 och där blev tvåan Kristoffer Living S-80 svensk mästare. Borde väl vara samma regler i formula SM.

    Resultat: http://apelviken.nu/build/tavlingar/wc06/Resultat_WAVE_SM_06.pdf

    Grattis till bronset Jeppe!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.