Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing små bubblor i lacken

  • små bubblor i lacken

    Publicerad av stoorfaen på 25 februari, 2011 vid 10:49

    Hittade små små bubblor i lacken på undersidan av brädan. Jag undrar om det kan ha varit att brädan legat i minusgrader i bilen efter premiärturen? Det är skit samma egentligen men kunde vart intressant om någon mer haft liknande problem och i så fall om ni gjort något åt det.

    Våren kommer om 4 dagar!

    poppo svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 11:06

    Låg den i boardbag eller fukt?

    Det kan bli sådär då. Därför alltid förvara bräda torrt, om det går. Ibland går det bort när den blir torr igen.

  • stoorfaen

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 11:18

    Ja visst låg damen lite fuktigt (i boardbaggen). Man ska alltså vara ordentlig med grejerna och torka dom, är det det du försöker säga?! 😉 Då måste jag kolla när jag kommer hem, för nu borde hon va torr! Jag återkommer med facit. hoppas, hoppas!

  • john1

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 11:20

    Har haft en bräda tidigare (Copello) som låg i stängd boardbag under vintern. Den fick tjokt med blåsor under, jag trodde det var fabrikationsfel, blev förbanad och hotade med tidningen etc, fick ny bräda. Men nu vet jag så klart va det beror på. Det är fuktproblem.
    Jag har nu alltid öppna boardbags under vintern.
    JJ

  • notbad

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 12:07

    Har erfarit samma sak på en Cobra-bräda i början av 90-talet, förvarad fuktigt under vintern, men bubblorna försvann när den väl torkat.
    Båt-ägare kallar det plastpest.

  • stoorfaen

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 19:46

    Gott! Dom har lagt sig! 🙂

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 20:46

    Lackbubblor är inte plastpest, men uppkommer snarlikt.
    Tillfälliga bubblor i lacken beror på osmos och tryckskillnader mellan luftbubblor instängda i lacken och luften utanför, dvs i boardbagen.
    Plastpest beror också på osmos, men mellan fiberlagret och vattnet. Det krävs ett konstant tryck och ett osmosmembran (vilket i båtens fall är färg eller ännu hellre porös gelcoat) som släpper genom vattenmolekyler. Vatten tränger in i skrovet för att kompensera saltkoncentration, det uppstår ett övertryck och fibrerna släpper. Det bildas bubblor när det har delaminerat, men nu handlar det om att skrovet blir sämre och bryts ner. Spricker bubblorna tränger syre in och det bildas bakterier/alger inne i skrovet och delamineringen blir än värre.

    I Storfaens fall är det bara lacken som har släppt. Ganska vanligt faktiskt på saker som är lackade med sunkig färg. Som svindyra surfbrädor och amerikanska motorcyklar till exempel. 😉

  • poppo

    Medlem
    26 februari, 2011 vid 08:30

    för att slippa sånt här: förvara aldrig brädan i boardbagen – den är endast ett transportskydd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing små bubblor i lacken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.