Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smart Lösning för mast samt segel vid långresa…

  • Smart Lösning för mast samt segel vid långresa…

    Publicerad av stenevinge på 15 augusti, 2013 vid 13:28

    Jag har bestämt med familjen att vi skall bila till spanska solkusten “Marbella” och vi har hyrt ett ställe i tre veckor , jag skall givetvis surfa som en tokig och tar med mig några brädor men bara en uppsättning segel…
    Men då tänkte jag kolla om det är någon som har en bra lösning på hur man spänner fast master och segel på takräcket utan att det skadas på taket i 350 mil.
    Man kanske skulle haft en bag/ eller liknade som rymmer fyra segel samt två master , finns det något sådant på marknaden eller har DU någon idé om frakten?
    ( nej jag har ingen skåpbil, nej jag kan inte ha det i bilen …

    Christian

    svenne svarade 10 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • hanlar

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 13:35
  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 14:12

    Bara att gå till närmaste surfhandlare och handla en segelbag. Finns en massa olika varianter…

  • irieman

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 14:33

    @Stenevinge 714548 wrote:

    Jag har bestämt med familjen att vi skall bila till spanska solkusten “Marbella” och vi har hyrt ett ställe i tre veckor , jag skall givetvis surfa som en tokig och tar med mig några brädor men bara en uppsättning segel…
    Men då tänkte jag kolla om det är någon som har en bra lösning på hur man spänner fast master och segel på takräcket utan att det skadas på taket i 350 mil.
    Man kanske skulle haft en bag/ eller liknade som rymmer fyra segel samt två master , finns det något sådant på marknaden eller har DU någon idé om frakten?
    ( nej jag har ingen skåpbil, nej jag kan inte ha det i bilen …

    Christian

    Fast finns det bra surf vid Marbella? Annars kan jag rekommendera Tarifa som inte är så jättelångt därifrån, typ 15 mil kanske.

  • nachoman

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 14:33

    Takbox e grymmebra. Kör mina grejor i en smal sån o brädorna bredvid.

  • pete

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 09:52

    För ett par år sen var jag var på familjesemester ett par veckor i juli och bodde aningens väster om Marbella. Det var hela tiden mer eller mindre vindstilla längs den kuststräckan, däremot gick det en del dagar att vågsurfa små fina vågor på vissa stränder. Till Tarifa (där det blåste) vill jag minnas att det tog cirka en timme på fin betalmotorväg. Kolla väderprognosen, vindriktningen skiftar med 3-4 dagars intervall 180 grader från svag västlig (Poniente, eventuellt seglingsbart med större prylar) till extremstark ostlig (Levante, segelstorlek neråt 3.3 vanligt). Jag hyrde på stranden Valdevaqueros. (Sök o läs på Konfen)

    Antagligen går det beroende på årstid o väder att surfa även på Solkusten; tyska Surf hade för några år sen ett reportage från Almeria (öster om Malaga) med riktigt fin vågsegling.

    Mycket att se o göra i området, jag rekommenderar en tripp till Gibraltar som är jäkligt speciellt.

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 10:40

    Takbox är överlägset på längre bilresor eftersom man kan låsa den och det inte går att se vad som finns inuti. Kan rekommendera denna:

    http://www.thule.com/sv-se/se/products/carriers-and-racks/boxes-and-baskets/roof-boxes/thule-pacific-500-silvergratt-aeroskinmaterial-_-631550

    Det är dock möjligt att 430 master (och längre) inte går i. 400 är inga problem, men tror nog att en 430 borde kunna gå i på diagonalen. Två master, fyra segel, en bom och diverse plock är inga problem.

  • stenevinge

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 12:23

    Tack för svaret , jo det blir en del bilkörning längst kusten för surf och Gibraltar är givetvis in planerat,
    Vi åker ner tre veckor över jul /nyår så det lär bli kallt i vattnet men vind tror jag det finns ….
    C

  • svenne

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 15:01

    Köp en billig bred box på Blocket. Thules boxar brukar inte vara nämvärt breda jämfört med de klassiska glasfiberboxarna. Vi körde Portugal ToR med en Packline på taket, 5 segel, två bommar, tre våtdräkter, ett par väskor med kläder och två paket blöjor. Sen fyra brädor ovanpå och två bredvid.

    Kolla Blocket, sök på Streamline, Packline eller Sverigebox. Kostar typ 500-1200 spänn.
    Här har du en med räcken för 1200:-
    2984034441.jpg

    EDIT: Det var inte en Packline jag hade, det var en Swede Pack. Dessutom hade jag masterna i boxen och inte bredvid (ändrat texten).
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?72400-Br%E4da-p%E5-takbox-!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smart Lösning för mast samt segel vid långresa…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.