Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI vs Foreca

  • SMHI vs Foreca

    Publicerad av g_l på 31 augusti, 2007 vid 06:13

    Vem kan man lita på? Nu är SMHI och Foreca oense igen om vinden de närmaste dagarna. Har de inte tillgång till samma grunddata? (I o för sig så skriver de ju att “långtidsprognoserna” är osäkra, men man kan ju ändå undra…)
    Nu sitter man ju framför datorn och hoppas på söndagen, men vem har rätt?
    För 08-området säger SMHI: (Prognosen utfärdad 2007-08-31 kl. 07:31)
    Söndag: Mellan sydväst och väst, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

    medan Foreca lovar betydligt bättre: http://batvadret.foreca.se/finE-20070831000000-area3-060.gif (Prognosen gäller fram till lördag förmiddag och är utfärdad fredag kl. 06:59.)

    Sedan har vi dagens DN som lovar 10-14 m/s på söndag, men tittar man på webben: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=149 så gissar de på endast 7 m/s på söndag…

    Oregistrerad svarade 16 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • frasselinho

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:39

    ycker foreca generellt brukar stämma bättre, smhi underdriver oftast lite, kan dock vara tvärom!
    DNs web är bara att lägga ner, i isdags, när det blåste svinmkt här i saltis, så skrev de tp 8 m/s, åt helvete för lite.
    sen tycker jag både windguru & windfinder brukar stämma hyfsat

  • simpa

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:44

    smhi kan man aldrig lita på. Ska det enligt dem blåsa 7-8 då kommer det att blåsa runt 15. Ska det enligt dem blåsa 15m/s då kommer det att blåsa, men frågan är hur mycket..

  • pos

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 12:11

    @G_L 410273 wrote:

    Vem kan man lita på? Nu är SMHI och Foreca oense igen om vinden de närmaste dagarna. Har de inte tillgång till samma grunddata? (I o för sig så skriver de ju att “långtidsprognoserna” är osäkra, men man kan ju ändå undra…)
    Nu sitter man ju framför datorn och hoppas på söndagen, men vem har rätt?
    För 08-området säger SMHI: (Prognosen utfärdad 2007-08-31 kl. 07:31)
    Söndag: Mellan sydväst och väst, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

    medan Foreca lovar betydligt bättre: http://batvadret.foreca.se/finE-20070831000000-area3-060.gif (Prognosen gäller fram till lördag förmiddag och är utfärdad fredag kl. 06:59.)

    Sedan har vi dagens DN som lovar 10-14 m/s på söndag, men tittar man på webben: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=149 så gissar de på endast 7 m/s på söndag…

    Svar: Ingen.

  • nlc

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 13:01

    Äsch då, visst kan du lite på SMHI. Om det gäller att båtvädrets flerdygnsprognos “lovar” bra med vind om 3-4 dagar (och oftast inför helgen) men att den skrivs ned för varje dag som går.

    Men jag antar att det handlar lite om inställning, bara infon “risk för medelvind över 10 m/s” säger mig att SMHI hellre tar i för mycket än informerar sakligt. Jämför t.ex. alla gånger de utfärdar katastrofvarning över halva landet (just nu klass 1 över hela Norrland och Svealand).

    Nä tacka vet jag DMI, synd bara att de inte täcker så stor yta av Sverige i sina prognoser.

  • mexi_

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:00

    har haft ganska bra koll på den finska vädertjänsten och de prickar väldigt ofta rätt, foreca brukar ta i för mycket medan smhi tar i för lite.

  • pos

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 17:25

    @mexi_ 410465 wrote:

    har haft ganska bra koll på den finska vädertjänsten och de prickar väldigt ofta rätt, foreca brukar ta i för mycket medan smhi tar i för lite.

    Jag tycker att både smhi och foreca överskattar vinden – deras prognoser verkar snarare gälla högsta möjliga vind ute på öppet hav och ej kustvindar. Håller dock med om att finska sjövädret, DMI och windguru brukar ge bättre bild av hur det blir.

  • andersbq

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 17:32

    SMHIs gratisprogonser suger.
    Skamligt att ett statligt företag i allmänhetens tjänst inte ger bättre presentationer än vad dom gör.

  • mx-iggesund

    Medlem
    1 september, 2007 vid 11:21
  • yossarian

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:36

    Tja! Lackade så hårt på SMHIs prognoser att jag skrev till dem, läs svaret!

    Bäste Meteorolog!
    Jag är en glad vindsurfare från Varberg, och följer därför dagligen dina rapporter angående vindar på västkusten.
    Jag förstår att det i sommar har varit mycket svårt att ställa korrekta prognoser.
    När jag följt kustvädret (som uppdateras flera gånger dagligen) slår det mig att det förekommer extremt stora ändringar på bara några timmar. En kulingvarning med västlig vind (bra surfing) kan 2 timmar senare helt magiskt ha förvandlats till 1-3m/s ost (värdelös vind). Visst detta händer inte varje dag men väldigt ofta, dessutom är det generellt så att vindstyrkan verkar vara rejält “kryddad”. Enligt mina kamrater beror detta på att SMHI är beläget i Norrköping och att ni inte har susning (meterologskämt?) om vad som händer västerut. Jag vägrade tro på detta, så jag beslöt mig för att kontrollera era prognoser jämfört med DMI.
    Vissa dagar, är era prognoser HELT olika, tyvärr har DMI alltid rätt. De har även vackert animerade väderkartor. Man kan ju tänka sig att danskarna har väderstationer i såväl Atlanten som Västerhavet, dessutom på danska fastlandet, om ni fick tillgång till deras data kanske prognosmakandet skulle bli lättare?

    Svaret

    Hej!
    De prognoser som kommer på nätet kommer direkt från en databas och visst är det speciellt under sommaren svårt att fånga alla detaljer, men jag kan säga dig att danskarna har precis samma underlag som vi och hos oss är det oftast ingen meteorolog inblandad i de automatiska prognoser som finns på nätet. Det är bättr att läsa meteorologens kommentar i sådana fall, men där finns kanske inte heller några detaljer med. På vårt Båtväder Plus har vi ju också animerade produkter, men denna tjänst kostar ju runt 300:-/säsong, medans man i Danmark kan lägga ut sådana uppgifter helt gratis eftersom dom är skattefinasierade till skillnad från oss, som måste ta in större delen av våra pengar genom att sälja tjänster. Jag har även hört båtfolk från Danmark som tycker SMHIs prognoser är bättre, så man vet inte riktigt vad man skall tro.
    Vänliga hälsningar
    Berglund
    SMHI Kundtjänst
    Tel: +46 11-4958200
  • j-s

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:52

    Jag kan lova att det i norrköping inte stämmer oftare än på
    någon annan plats i Svedala.

    Visst, vi har fler bonusdagar men detta beror på totalt fel prognos
    från början.

    Vissa gånger förundras man över ett uttalande (givetvis
    baserat på expertis) som lyder: svag ostlig vind och växlande molnighet.
    När det blåser Västlig apa och spöregnar.

    Men så länge det är åt det hållet är det helt OK!

    Oavsett prognos så får ni på västkusten ändå betydligt mer
    godisdagar på vattnet, och framför allt….. Mer kvalitet!

    Må gott!

  • andersbq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 11:54

    SMHI gör alldeles lysande progonoser för dem som betalar, (och då menar jag inte båtvädret, utan rederier, flygbolgat etc). Det tråkiga är att man försämrar dessa stegvis till “produkter” som båtvädret och gratisvädret, så att alla vanliga dödliga tycker att dom inte har någon koll, vilket dom förstås har, precis lika bra som DMI.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 september, 2007 vid 08:56

    @andersbq 411172 wrote:

    SMHI gör alldeles lysande progonoser för dem som betalar, (och då menar jag inte båtvädret, utan rederier, flygbolgat etc). Det tråkiga är att man försämrar dessa stegvis till “produkter” som båtvädret och gratisvädret, så att alla vanliga dödliga tycker att dom inte har någon koll, vilket dom förstås har, precis lika bra som DMI.

    Man førsæmrar inget stegvis, tværtom førbættras rederiernas produktar av att en meteorolog får vara med och tolka rådatan.
    Skillnaden ær ju att det inte ær meteorologer som gør prognoserna ni ser på, medan de som du næmner (rederier och flygbolag) får direktkontakt med meteorologer.
    Det ni ser på som går ut gratis ær helt automatiska produkter ihopsatta av førsæljare och it-folk (d.v.s kvantitet och kostnadseffektivitet ær viktigare æn kvalite).
    Så sluta skælla på meteorologerna. På smhi hamnar meteorologerna lægst i rang och har inget att sæga till om nær det gæller kvalite på produkterna.

    Vill ni ha gratis væderdata så kommer norges institutt nu att slæppa all sin data gratis på yr.no.
    Det som ligger dær går också raka vægen från datorer till publik, men hær har meteorologerna iaf fått ha ett finger med i spelet, och man lyssnar till vad allmænheten sæger om produkterna.
    Kolla dær om det kanske kan ge bættre resultat.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 september, 2007 vid 08:59

    @Oregistrerad 411508 wrote:

    Det ni ser på som går ut gratis ær helt automatiska produkter ihopsatta av førsæljare och it-folk (d.v.s kvantitet och kostnadseffektivitet ær viktigare æn kvalite).
    Så sluta skælla på meteorologerna. På smhi hamnar meteorologerna lægst i rang och har inget att sæga till om nær det gæller kvalite på produkterna.

    Chefen før føretagsavdelningen (den som ær vinstdrivande och ger ut båtvæder e.t.c) ær t.o.m. “bara” en gammal bilførsæljare..

  • g_l

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:16

    SMHI och Foreca har gjort det igen! Vad ska man tro om dessa prognoser:

    Sthlm lördag:

    * SMHI gissar: Lördag: Sydväst vridande till nordväst, 11-15 m/s och avtagande. Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s

    * medan Foreca gissar att lördagens vind blir som bilden nedan visar (dvs VNV 3-5 m/s)

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:26

    Det verkar kunna bli vadsomhelst i helgen med ett lågtryckscentrum som sveper förbi väldigt nära 08-land. Då brukar det bli alla möjliga gissningar…

    Jag är duktigt irriterad på SMHI och funderar på en lite större protest med forumet i ryggen… får se vad jag orkar med.

    Irritationen över SMHI bygger inte på att de är dåliga, utan framförallt på att de är så f-annat spretiga. Jämför man SMHI:s egna sajter får man ju olika bilder av vädret. Hur f-n är det möjligt? Sedan är ju båtvädret under all kritik för en betaltjänst, gå in på http://www.magicseaweed.com och kolla hur det borde se ut…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI vs Foreca

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.