Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI vs Foreca

  • bjornen

    Medlem
    6 september, 2007 vid 17:56

    På TV4 snackade meterologen om bra med vind runt Sthlm området både lördag och söndag men inte ett spår av det på windguru som jag tycker verka ha bra prognoser, så tyvärr ingen vind i helgen 😡 (hoppas och ber att jag har fel)

    //Björn

  • judo-freddan

    Medlem
    6 september, 2007 vid 19:10
    Oregistrerad;411508 wrote:
    Man førsæmrar inget stegvis, tværtom førbættras rederiernas produktar av att en meteorolog får vara med och tolka rådatan.
    Skillnaden ær ju att det inte ær meteorologer som gør prognoserna ni ser på, medan de som du næmner (rederier och flygbolag) får direktkontakt med meteorologer.
    Det ni ser på som går ut gratis ær helt automatiska produkter ihopsatta av førsæljare och it-folk (d.v.s kvantitet och kostnadseffektivitet ær viktigare æn kvalite).
    Så sluta skælla på meteorologerna. På smhi hamnar meteorologerna lægst i rang och har inget att sæga till om nær det gæller kvalite på produkterna.

    Vill ni ha gratis væderdata så kommer norges institutt nu att slæppa all sin data gratis på yr.no.
    Det som ligger dær går också raka vægen från datorer till publik, men hær har meteorologerna iaf fått ha ett finger med i spelet, och man lyssnar till vad allmænheten sæger om produkterna.
    Kolla dær om det kanske kan ge bættre resultat.

    Jag gick in och kollade. En rätt frän grej var att de har lagt ut en kml-fil som gör att man kan få animerad prognos i Google Earth.. Jag testar just nu och vad vädret är just nu får jag fram men grafiken i prognoserna verkar inte funka.. Kanske just för att den är en betaversion. Vore kul om någon mer kunde testa och se om det blir likadant.

  • andersbq

    Medlem
    6 september, 2007 vid 20:28

    Hör ni gnällspikar, på lördag em blir det nordväst här i Halland, över 10 m/s!

  • fastforward

    Medlem
    6 september, 2007 vid 20:40

    Det kommer att blåsa som tusan hela helgen i sthlm eftersom jag har åkt på en förkylning, snubig till tusen. Säkrare vind än så går inte att få. Grattis

  • eldgris

    Medlem
    7 september, 2007 vid 09:04

    Rätta mig om jag har fel, men DMI var bättre förr. Förr hade de vindprognos för typ 3 dygn nu är det väl bara 24 timmar??

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 12:30

    @Judo-Freddan 412263 wrote:

    Jag gick in och kollade. En rätt frän grej var att de har lagt ut en kml-fil som gör att man kan få animerad prognos i Google Earth.. Jag testar just nu och vad vädret är just nu får jag fram men grafiken i prognoserna verkar inte funka.. Kanske just för att den är en betaversion. Vore kul om någon mer kunde testa och se om det blir likadant.

    Har också provat den dær. Den var nog lite buggig. Funkade men det gick så otroligt segt att man inte orkade vænta på bilderna. Kul grej annars.
    Før øvrigt anar jag att yr.no ofta ger lite før lite vind. Någon annan som får den kænslan?

    Angående vædret i sthlm i helgen blir det nog olika “gissningar” från de olika væderfirmorna eftersom lågtrycket væntas passera rakt øver sthlm som dr.M påpekat redan. Regnigt, byigt och vxl vindriktning får ni nog iaf (så både foreca och smhi får kanske rætt nån gång på dagen.) Kanske lite åska också som bonus 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI vs Foreca

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.