• snabb bräda

    Publicerad av ubaten på 24 augusti, 2007 vid 18:01

    skulle vilja ha lite tips på en bra snabb bräda för tungviktare . jag kör på en jp exciteride 150 liternu . obs jag kan gippa vattenstarta och all annan grundläggande vindsurfing men nu vill jag ha en bräda som känns mer fartig eller hur man ska beskriva det. även om man kör fort på jp så vill jag ha något lite mer fart anpassat under fötterna . jag väger in på 100 kg . segel som jag har är np spirit 8,5 np expression 6,9, ka slalom segel kontroll om jag minns rätt på 7,2. sedan 9,0 simmer x-cam 7,4 och 6,2 simmer x-type från 06.
    tacksam för svar

    nlc svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 18:11

    Varför inte en supersnabb och lättseglad Isonic 115? Säljer min i förmån för mindre slalom…kolla http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14179&sort=1&cat=12&page=6

  • imported_macts

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 19:22

    FÖr att kunna köra 9,0 bra så ska du nog satsa på nån av dom större slalombrädorna. Jag ligger i din viktklass och är supernöjd med min Naish Sp 128. Den känns inte särskilt stor i vattnet när man planar, men går igång riktigt tidigt. Finns naturligtvis andra bra brädor också, men mitt tips är att satsa på en slalom i 125-135 litersklassen. Sen kan du alltid komplettera med nåt mindre.

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 21:46

    Jag håller med macts. Vi tungviktare behöver lite extra liter under fötterna. Till 9.0 kör jag en Exocet Warp Slalom 80 på 145 liter. Funkar kanon. Tycker man den är lite stor så finns den i 73 cm bredd o ca 125 liter. Trevliga lättkörda brädor!

  • 40knots

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 22:02
    Jester;408386 wrote:
    Jag håller med macts. Vi tungviktare behöver lite extra liter under fötterna. Till 9.0 kör jag en Exocet Warp Slalom 80 på 145 liter. Funkar kanon. Tycker man den är lite stor så finns den i 73 cm bredd o ca 125 liter. Trevliga lättkörda brädor!

    Hur stora fenor använder du med denna bräda för att åka riktigt fort?

  • jester

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 07:43

    Riktigt fort… Njae, då kör jag betydligt mindre brädor. Men har toppat lite drygt 31 knop med en Select Lightning på 49 cm.

  • ubaten

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 08:59

    provade polarns mistral screamer 05 på 129 literr tror jag igår . vilken skillnad i fart och kontroll jämfört med min jp exciteride på 150 liter . körde 7,4 simmer x-type . det ända var att det är så mycket svårare att slå i de byiga vindarna på erstan . samt att gippa tappar mycket fart halvvägs in i gippen . några tips eller är det bara mer fart som gäller in i gippen

  • nlc

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 09:33

    @ubåten 408705 wrote:

    några tips eller är det bara mer fart som gäller in i gippen

    Kolla t.ex. den här eller den här tråden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.