Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp ang. objektivfråga

  • Snabb hjälp ang. objektivfråga

    Publicerad av highflyer på 22 juni, 2010 vid 19:01

    Hej
    Ropade in det här på tradera för 200kr

    Går det att använda till min canon eos 550d? Behövs någon adapter? Är det något att ha?
    Hade tänkt att ha det att filma med men är inte säker på om det passar och jag har tills i morgon att bestämma mig.

    Info: MAKINON MC 135/2,8

    sourra svarade 13 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kristjans

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 08:11

    fråga “sourra”här på forumet… He’s da man.
    finns fan inte en fotoleksak han inte har smekt 😉

  • davids

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 08:50

    Köp den inte, håll dig till Canon eller eventuellt Sigma/Tamron/Tokinas nyare gluggar om du ska köpa..

  • Knatte

    Gäst
    23 juni, 2010 vid 09:15

    Hade nog avstått detta objektivet, då det inte passar till 550D.
    Eventuellt skulle det kunna finnas någon adapter att köpa, som skulle passa:crazy:
    Men då måste du köra allting manuellt och då känns det som du inte har någon nytta av detta i din kamera..
    Mitt tips att köpa objektiv som passar till Canon EOS, så att du har nytta av kamerans/objektivet möjligheter/finesser..

  • richard-m

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 09:29

    Köp inte. Även om det passar, har du varken autofokus eller “aperture”-kontroll.

  • highflyer

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 09:36

    Tänkte på detta som jag fick av svar från curry i en annan tråd när jag la mitt bud.

    “Om man filmar mycket med sin systemkamera rekomenderar jag gamla fasta manuella objektiv, typ nikon, pentax, olympus, gärna m42 gänga.
    Eftersom autofokus inte fungerar ändå så brukar filmare vilja ha manuella objektiv, mekaniken är även ljusår efter (jättebra) i de gamla hederliga objektiven med stora mjuka fokusringar.

    När man filmar vill man också gärna ha ett fast, och gärna så lågt bländartal (typ inte f3.5-5.6) som möjligt (även om det låga DOFet missbrukas totalt bland många DSLRfilmare.)”

    Men han skrev i annonsen att det var ett canon objektiv och det är det inte så jag tror jag avstår från detta.
    Tack för snabb hjälp!

  • sourra

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 14:42

    Möjligtvis är det den gamla FD-Canonfattningen på den och då kan det gå att få den att funka med en adapter. För filmning är ju en en helmanuell glugg festligt men risken är väl att du måste lägga ut en massa tid och pengar på adapterjakt utan att ens vara garanterad att det kommer funka.

    Vill du bara ha en fast glugg att flima med så får du en fin Canon 100/2.0 eller 85/1.8 för under 5K. Och det är najs.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Snabb hjälp ang. objektivfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.