Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snabbare än vinden

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:31

    Ja, det är rätt vanligt att segla snabbare än vinden, då du kan utnyttja fartvinden -Testa segla en Formula bräda i 5 m/s (ca 10 knop) -du seglar garanterat snabbare än 10 knop.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:43

    Vid sidvind så är det teoretiskt möjligt att åka ca dubbelt så snabbt som vinden. Men då antar man att friktionen mellan vatten-bräda är 0, och något sådant finns inte, inte ens i närheten och kommer aldrig att finnas. Men snabbare än vinden kan man åka med till ex. en vindsurfingbräda eller en katamaran eller annan planade vindfarkost.

    “Tror jag”
    tjaba

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:46

    Det fungerar så här ungefär….
    Då du seglar tvärs med vinden på ngt sätt (ej läns eller för djup slör) så accelereras vinden över seglet pga fartvinden. Dvs den vinden som seglet “upplever” är alltså snabbare än den faktiska vinden. Detta gör att du kan segla snabbare än vinden. Detta gäller dock endast vid måttliga vindhastigheter. Det är därför som riggen upplevs som “viktlös” då du tex gippar vid måttlig vind eftersom seglet då färdas fortare eller likafort som vinden. Medans vid riktigt hård vind så känns alltid riggen tyngre vid transitions eftersom då är vinden alltid snabbare än seglet…..

    Vid läns kan man inte segla snabbare än vinden, men de nya riktigt breda brädorna kan klara djupare och djupare slörar och fortsätta att plana.

    Hoppas att detta ger dig en aning om vad det handlar om, jag är inte expert men detta är vad jag fått förklarat för mig. Tror att det stämmer ungefär 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2001 vid 23:09

    på en 295 och ett 7.8 -97 seglade en engelsman tre gånger vindhastigheten…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 07:37

    med ett 7.8 planar man i 5 m/s= 10 knop så han körde i 30 knop i 5m/s, visst kan man köra i en 22-23 knop i 5 m/s men inte i 30. Och 36 knop vid 6 m/s låter lite för snabbt /Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 18:54

    Snabbare än vinden seglar jag varje HELG!!!!! med en isjakt med windsurfingsegel!!
    En DN jakt kan segla i över 100 km/tim i 6 m/s. ( Dock ej med dwindsurfsegel)
    Jag har seglat i 95,3 km/tim med ett A.R.T på 6,5 i kuling!
    Ni har en bit kvar till dom hastigheterna,, “soft water guys”.
    Kolla:
    http://www.now.com/feature.now?fid=1325344&cid=457257
    http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=402&a=147247&v=0&f=jakttext.html&t=0
    http://www.segling.nakterhuset.se/99_08/isabella.asp

    Hardwartersurfer!

  • voodoo

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 19:11

    Fortfarande inte hastigheten utan höjden som räknas ..testa ladda på ett hopp med din isjakt !!

    vooodo wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 20:57

    Det här hör väl inte riktigt till detta forum, men jag har läst just att DN jakten, med sitt till synes omoderna segel
    går mycket snabbare än de nya mindre is-jakterna med vindsurfingsegel. Förklaringen som gavs var att DN jaktens segel
    har en djupare buk ?!? I farter runt 100 knyck får jag känslan av att det skulle vara en fördel med mindre buk och en hel del
    “free leach” i toppen. Beror det kanske på att DN-jakten är en bättre konstruktion eller är det faktiskt så att den gamla triangelformade
    trasan ÄR snabbare än våra toppmoderna 7-tusenkronors race segel??/Anders

  • joce

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 21:01

    Jag tror nog att hastigheten räknas om man ligger och kör 100 blås i 6 sekundmeter, tror inte att man vill så högt över isen då =)
    Skulle inte vilja vara speciellt högt över ofruset vatten heller i den hastigheten.

    Är det Bossse Carlsson som är anonymous, man kan misstänka det när man ser hastighetangivelsen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2001 vid 05:24

    Eftersom jag har en DN-jakt så tänkte jag bara säga min mening. När det börjar gå fort planar du ut seglet nästen helt, dvs nästan ingen buk. Vad det beträffar att seglet är en gammal konstuktion så är kanske formen och matrialet gammalt, men utvecklingen har inte stannat för det. Ett nytt segel kostar minst 6000 kr och en mast som är viktigare än i surfing kostar ca 12000 kr nytt. Men låt inte det hindra er det går att köpa begagnat och det är inte tråkigt att susa fram i drykt hundra knyck

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2001 vid 07:17

    Jag vill ha en riktigt snabb isjakt. vad tror du om att bygga om tvärplankan så att den blir 1.2-1.5 meter bredare och öka segelytan till 9.5 kvm. För en DN`s svaga sida är väl att den är rätt vek. /Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2001 vid 07:21

    Det har redan jag å Henry gjort med min (inte DN-killen) isjakt, på en halvmeters råk meden vek sig i landningen /Benke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2001 vid 09:46

    Vid en eventuell vindby kan du öka farten, samt behålla den någorlunda. Då vinden sedan avtar seglar du (dock för en kort stund) snabbare än vinden.

  • emil-wiberg

    Medlem
    31 mars, 2001 vid 20:15

    jo givetvis går det att segla fortare än vinden, det är tämligen enkelt när det gäller windsurfing och hyffsat vanligt bland jollar å kölbåtar, se på typ 49´er 18 fotare, katamaraner cupbåtar o.s.v, grejen e att du seglar på fartvind (vind över däck) istället för på den sanna vinden

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 april, 2001 vid 19:11

    hej ni alla, självklart seglar man snabare än vinden, tills en visst punt. Om du börja plana i 5-6 m/s (=18-20 km/h) är din hastighet nästan dubbel så högt. Eller tror alla att man redan planar med en hastighet av 15 km i timme. …?? NEJ!! Börja det blåsa omkring kulning då seglar man max 1,2 gånger snabbare. Pascal Makka seglade 93 km/h i 25 m/s (=90 km/h). Så där så nu vet ni!! Vist går vi alla fortare än vinden, det skulle tar för lång tid att förklara varför, men läs din physik igen då förstår ni (två krafter, som blir tillsammans en kraft som är större än en för sig!!)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snabbare än vinden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.