Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbare vattenstart

• Snabbare vattenstart

Publicerad av bjornen på 13 januari, 2007 vid 19:05

Jag skulle vilja ha lite tips på effektiva vattenstarter när seglet har hamnat
    på “fel” sida (vilket det oftast gör för mig..). Jag har gjort 2 skisser på vad jag menar. Pilen visar var vinden kommer ifrån. Det är alltså inte själva vattenstarten som är problemet utan att jag simmar hit och dit, flippar seglet hit och dit…Jag åker på en resa till våren och tänke att jag skulle passa på och slipa på tekniken. Alltså hur gör ni ?

//Björn

canoya svarade 17 år, 6 månader sedan 15 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • gurra1978

Medlem
    13 januari, 2007 vid 19:48

Vänstra bilden:
    Flera alternativ. Ta tag i bommen och simma runt med riggen medsols mot vinden så du kan vattenstarta lätt och fortsätta åt andra hållet. Sparka el. dra runt brädan i bakstoppen åt andra hållt. Alt 2 är att du tar tag längst bak i bommen och lyfter upp riggen så vinden kommer under seglet och kastar upp den så seglet flippar över. Detta kan vara jobbigt med stora segel då riggen lätt bara kommer halvägs och sjunker ner (dvs inte en hel flipp). Alt 3 är att göra som alt 1 fast när du ligger med riggen rätt och du vid nosen (men brädan är åt fel håll) kastar du upp riggen i vinden så den automatiskt flyger över i en bra startposition. Sen simmar du runt och seglar i väg åt samma håll.

Högra bilden. Enkelt. Är ju bara att dra till sig riggen då du ligger på läsidan av brädan och vattenstartar.

Kör du i vågor (stora) kan du koll om en feting kommer. Hålli utr hårt. Efter spolningen kan allt ligga bra : )

• calle_b

Medlem
    14 januari, 2007 vid 08:25

Alla sätt är rätt. Det enda man egentligen vill när man vattenstartar är att få stå på brädan igen, mycket snart…

bild T.V :Jag skulle nog som Gurra skrivit, ta tag i riggen/bommen och simma åt “vänster”. Men kanske är det lättare för dig att helt enkelt ta tag i maste/luffen och hiva åt dig riggen och göra en sk clewfirst start. (utgå från nosen när du vattenstartar alltså..) Du väljer när du vill flippa seglet, uppe på brädan eller i vattnet. Själv flippar jag 8 ggr av 10 seglet i vattenstartsläge. Sträck på armarna under flippen så inte, framför allt, masten åker ner i vattnet.

Bara o lirka, men upp med grejjorna snabbt, det finns ingen jobbigare manöver än en misslyckad vattenstart….

Ha d gott

• bjornen

Medlem
    14 januari, 2007 vid 09:37

Jag brukar använda vattenstart på mina större prylar också, tycker att det är rätt behagligt att slippa krypa upp på brädan och dra rigg. En störande grej som ni skriver att när man flippar seglet så har man masten långt under ytan 😡 Clew first start har jag inte använt mig av och det ska jag definitivt prova. Många bra tips. Tackar !

//Björn

• svenne

Medlem
    14 januari, 2007 vid 10:37

Jag fick ett par tips av självaste Peter Hart som är irriterande enkla. Simma så lite som möjligt med riggen, den gör mest motstånd. Simma runt brädan är lättare och snabbare.
    Om seglet kommer åt fel håll (som i din bild 2) så kan du flippa det i vattnet innan du gör själva vattenstarten och får dessutom upp masten ur vattnet. Men det ska göras innan du simmar runt utrustningen, annars kommer allt att roteras tillbaka av vinden.
    “Cleatet” ska peka mot magen, dvs du ska vara på samma sida som brädans nos.
    Tryck ner bomänden i vattnet.
    Så fort du når hängselelinan, ta tag i den och dra samtidigt som du sätter en fot på cleatet och sträcker ut benet. Din vikt kommer att rotera riggen utan att du behöver anstränga dig.
    När masten är på din sida kan du tag i den och rotera runt utrustningen till vattenstartsläge. Eftersom du har riggen i luften redan så är det enkelt att rotera alltihop och du är i läge för vattenstart direkt.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:37

Ett vanligt problem är att man bestämt sig för att segla i en viss riktning, trots att grejorna ligger på ett sätt så att det vore skitenkelt att segla iväg åt andra hållet.

Tror inte jag bemödar mig med att föreslå lösning.

• donpedro

Medlem
    16 januari, 2007 vid 10:48

@Rasmus_W 360027 wrote:

Ett vanligt problem är att man bestämt sig för att segla i en viss riktning, trots att grejorna ligger på ett sätt så att det vore skitenkelt att segla iväg åt andra hållet.

Tror inte jag bemödar mig med att föreslå lösning.

Hmm tycker det ser ut som att grejjerna ligger lite knivigt till åt vilket håll du än vill starta.

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:06

Nä. Vänster bild: Tat tag i brädans nos och simma hela kittet 180 grader, som nån redan påpekat.
    Höger bild: Dra masten mot brädans tail och lyft den över tailen. Se till så inte hängseletamparna trasslar in sig i fenan eller nåt annat irriterande.

Annars funkar dra rigg utmärkt, men det ville ju inte folk göra. Själv vill jag lära mig dra rigg på riktigt apsmå brädor. Jag lyckades en gång för många år sen men då vägde jag 60 kilo. Inte ska välan tio kilo extra spela nån roll?

• jps

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:22

Ser ut som om det lättaste vore att försöka med en snabb riggdragning. I värsta fall hamnar ju seglet på rätt sida för en vattenstart utan mycket större ansträngning än simma hit o dit förslagen.

Ovanstående är starkt färgat av att jag är kass på att vattenstarta 😉

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:27

JPS: Jag håller med. Gejen är att många tänker som jag en gång gjorde: “Nu är jag funboardpilot och såna vattenstartar minsann alltid. Jag slänger upphalslinan”. Och tänker man så, vill man ju som sagt inte få veta att man kan dra rigg.

• bjornen

Medlem
    16 januari, 2007 vid 16:02

@Rasmus_W 360097 wrote:

Själv vill jag lära mig dra rigg på riktigt apsmå brädor. Jag lyckades en gång för många år sen men då vägde jag 60 kilo. Inte ska välan tio kilo extra spela nån roll?

Du menar såhär. Någon i Fituna som sjunker ganska mycket

• svenne

Medlem
    16 januari, 2007 vid 16:40

Visst är det bra att kunna dra rigg på småbrädor. Men när det brallar apa och vågorna är något högre än fotknölshöjd så är det inte så lätt att rycka upp grejerna. En bra vattenstart sparar mycket energi. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 21:01

Nja. Det bästa är att vara bra på bägge, den största energibesparingen ligger i att veta vilken startvariant som funkar bäst i en given situation.

• karnan

Medlem
    17 januari, 2007 vid 09:22

Svenne nämnde Peter Hart. Ett av de bästa tipsen jag fått från hans artiklar i Windsurf om vattenstart är att förbereda vattenstarten redan innan man slår i vattnet. Satsa alltså allt på att hålla riggen flygande. Ett exempel på detta är när man tränar jippar och ramlar halvvägs in i svängen. Istället för att släppa riggen och börja om, bör man hålla seglet flygande och satsa på en vattenstart clewfirst

En andra simpel strategi som också gör allt skillnad i världen, är att börja vattenstarta direkt, utan att svära, pusta, vila eller vad man nu gör (minns jag rätt så menade han att man ska vara iväg på 10-20 sekunder). När riggen precis gått i vattnet finns det fortfarande luft under seglet som gör att det är lättare att få upp, men efter någon halvminut skjunker riggen och man får slita så mycket mer.

/Johan

• diil

Medlem
    20 januari, 2007 vid 22:19

@Svenne 359549 wrote:

Simma så lite som möjligt med riggen, den gör mest motstånd. Simma runt brädan är lättare och snabbare.

Detta håller jag med om! Ofta lättare att simma brädan till rätt sida seglet och inte seglet till rätt sida brädan…

Dessutom kan ibland en kombo av vattenstart och att dra rigg vara lättast: Om seglet hamnar på fel sida brädan, hoppa upp på brädan, dra upp riggen och låt dig själv och seglet falla över på rätt sida (se till att seglet helst inte hamnar clewfirst). Därifrån kan du vattenstarta.

/D

• bjornen

Medlem
    21 april, 2007 vid 18:29

Jag övade vattenstarter idag och jag märkte att fenan hindrar avdriften när jag har seglet uppe ur vattnet så att brädan hamnar på fel sida om mig. Hur gör ni då ? tar ni i bakersta stoppen och drar brädan rätt eller ? Bifogar en bild på vad jag menar. Armarna skall greppa under seglet ej som jag skissade och färdriktningen är som brädan ligger. Hoppas att ni förstår vad jag menar

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbare vattenstart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.