Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabbt med formula

  • the_novice

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 15:48

    Ja det låter helt otroligt, 34 knop med 11.0 och 68 fena 😮

  • jarp

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 22:03

    hua…
    jag har fått till 21.5 på kryssen med 11.0 och då är jag noobe så det räcker…
    …men shit och hålla i prylarna i dom farterna…man tycker ju tex att brädan bör ju ta rejält med vind och va ganska svår att hålla kvar på vattnet..

  • rasmus_w

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 23:05

    Nästa utmaning: Få upp en Mistral Equipe i 30 knop eller mer. När det är fixat: Dufour wing, windsurfer original och de där andra gamla godingarna. 🙂

  • svanvik

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 11:55

    En Equipe borde inte vara så svårt. De andra däremot lär bli seriöst svårt.

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2007 vid 13:40

    @Svanvik 403744 wrote:

    En Equipe borde inte vara så svårt. De andra däremot lär bli seriöst svårt.

    Det lär absolut inte bli lätt att logga 30 knop med en Equipe. Jag säger inte att det är omöjligt, men det kommer behövas väldigt väldigt väldigt bra förutsättningar för att lyckas med detta..:smile:

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 13:46

    Det låter som att det finns potential för en ny gren inom GPS, att samla på konstiga brädor man kört över 30 knop med… 😀

  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2007 vid 16:05

    @The_Novice 403764 wrote:

    Det låter som att det finns potential för en ny gren inom GPS, att samla på konstiga brädor man kört över 30 knop med… 😀

    Japp! Det kanske är det man skall lägga krutet på 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 23:37

    @Knatte 403762 wrote:

    Det lär absolut inte bli lätt att logga 30 knop med en Equipe. Jag säger inte att det är omöjligt, men det kommer behövas väldigt väldigt väldigt bra förutsättningar för att lyckas med detta..:smile:

    Ett minimum är säkert att försäkra sig väldigt, väldigt väl om att inte centerbordet ska råka fällas ut i över 30 knop. 🙂

  • kinetic

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:56

    Nja…Robby gjorde ju en framåtloop med en Equipe för en himla många år sedan o ja har för mig att brädan “klockats” för farter över 30knop för över 10 år sedan…men ja kan minnas fel.

  • joth

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 10:03

    @kinetic 403943 wrote:

    Nja…Robby gjorde ju en framåtloop med en Equipe för en himla många år sedan o ja har för mig att brädan “klockats” för farter över 30knop för över 10 år sedan…men ja kan minnas fel.

    Jag fick upp en F2 Strato -84 (centerbordsbräda med matchvikt på drygt 20kg) i drygt 20 knop med 7.5 segel så en modernare riktig courseracer borde ge högre farter.

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2007 vid 10:21

    Alla är väl överrens om att det inte är omöjligt att klocka 30 knop på en raceboard…. Men det är garanterat inget som du gör, om du inte har jäkligt bra förutsättningar och duktig seglare.

    Ex. Patric Belboech (stavningen??) har ju precis klockat en Exocet Pacer 290 i ca 30 knop. Men han är ju en före detta vinnare på PWA touren och en riktigt duktig seglare..
    Jag är säkert på att en modern hybrid racer som Pacer 290 är snabbare än en gammal Mistral Equipe:grin:

  • svanvik

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 13:41

    Det är nog inte mindre hårigt att stå på en formula i 30 knop än en raceboard. Men det är alldeles klart att det krävs hyfsat vatten och bra med vind.

    Att centerbordet skulle åka ner behöver ingen bekymra sig om vattnet pressar upp en mindre fontän genom centerbirdstrumman i betydligt måttligare farter.

    Har ingen Equipe men väl en F2 lightning liggande. Har inte seglat den på många år men det kanske är läge att plocka fram och prova.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 15:10

    @Svanvik 404034 wrote:

    Att centerbordet skulle åka ner behöver ingen bekymra sig om vattnet pressar upp en mindre fontän genom centerbirdstrumman i betydligt måttligare farter.

    På den tiden det begav sig så påstods det att det kunde inträffa med vissa cb-trummor, och att om det inträffade på slören var resultatet en fetingvurpa.

  • swe-496

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 17:52

    Ja om det nu hände någon vilket jag har svårt att tro då det som tidigare har sagts här att vattnet pressar rätt duktigt på centerbordet vid infällt läge.

    Om det har hänt så har nog vederbörande saknat en av gummiflärparna under och det kunde ju hända att såna lossnade. Mig bl a. Men det hände aldrig att centerbordet föll ner. Satt iaf friktionsklossar på de olika raceboardbrädor jag hade under de år det begav sig.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 16:38

    Vad gäller andra “udda” sppedprylar ska man kanske inte glömma att Martin van Meurs just skrämt upp en Fanatic Shark 145 i 38,6 knop: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=20274&uid=77

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabbt med formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.