Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbt segel runt 6,8?

  • imported_macts

    Medlem
    13 april, 2010 vid 10:24

    Rätt mast till rätt segel är ju naturligtvis det allra bästa, men jag skriver lite om de erfarenheter jag har de senaste åren:

    Fiberspar Reflex 6000 till NP V8-05 (obs, det var en 8,5): Funka inte bra alls, buken blev helknasig och seglet tålde knappt nån vind innan det blev överriggat. Blev ett helt annt segel när jag bytte till NP X6-mast.

    Naish Stealth 7,6 -07. Till detta segel har jag labbat med div master pga att det tog en stund innan jag fick den rekommenderade Naish race-masten: NP x9 funkade klockrent, Simmer SC10 funkade klockrent, Simmer sc6 (den tror jag är ca 55% kol) fungerade klart över förväntan! Lite, lite sämre “swung” i responsen i riggen, men förutom det så kände det lika som SC10:an

    Så mitt tips om du väljer att ha kvar Fiberspar-masten. Försök låna och testa några rejs-segel. det kan mycket väl vara så att det funkar utmärkt, men det kan också bli “kattskit”.
    Jag håller med om flertalet andra att tjockleken på masten är viktig.

  • carl-r

    Medlem
    13 april, 2010 vid 10:32

    Tack! 🙂

  • jester

    Medlem
    13 april, 2010 vid 11:52

    Kan gå katastrofalt oxå. Använde en Simmer SC10 till en NP RS4. Första masten gick av ganska fort. Nästa mast gick av vid första provriggningen. Skaffade en X9, och den höll sedan kalasbra.

    Jag skulle iaf inte låta någon köra upp en FiberSpar som inte har hög kolhalt i mina segel.

  • carl-r

    Medlem
    13 april, 2010 vid 12:37

    Jester, det kan jag till fullo förstå. Däremot så trodde jag att 100% kolmaster var ömtåligare än de med mindre kol. Så med mina begränsade kunskaper så haltar just den där gå-av problematiken. Men jag förstår ändå precis hur du resonerar och har all respekt för din åsikt.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 13:58

    Mitt Gaastra F1 såg ut som skit när jag riggade det med en modern kolmast från North. Så teoretiskt var det. Och “lär gå av” syftade just på Jesters knäckta master, fast jag inte kom ihåg att det var just han.

    100 % kol-prylar är ömtåligare för slag och ovarsam hantering. Däremot finns inte mycket som säger att en mast i 100 % kol skulle hålla sämre än en med lägre kolhalt när det handlar om rejäl mastkurva och tokmycket nedhal. RS4 hade betydligt mer nedhal och mastkurva än vad andra segel hade 2004 och påfrestade därför masterna mer. Det kan hända att NP av den anledningen förstärkte masterna så de skulle hålla eller nåt sånt. Eller att master med “fel” böjkurva börjdes för mycket på de ställen där NP-masterna var styvare. Jag kan säga en sak säkert: det hade inte med kolhalten att göra.

  • carl-r

    Medlem
    13 april, 2010 vid 14:39

    Alltså Rasmus, jag har ställt frågan vad för cambersegel som funkar på Fibersparmaster. Och lagt till om att det handlar om en ny 4200 QT.
    Vad vill du tillföra med dina svar? Menar du att det inte finns några segel alls som passar?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 14:49

    Tja, jag har inte koll på vartenda segel på marknaden, det kanske finns nåt himla rejsigt som passar. Men jag kan säga att jag inte hade gjort så. Jag hade riggat ett freeridesegel, kanske med cambers, på den masten. Race eller freerace på en sån mast hade jag sett som en nödlösning och försökt köpa en ny mast så snart som möjligt.

    Vill jag köpa ett racesegel billigt så försöker jag leta upp nån som säljer segel och mast ihop, det blir nästan alltid billigare så, och så vet jag att jag köper grejor som passar ihop.

  • carl-r

    Medlem
    13 april, 2010 vid 15:01
    Rasmus_W;606191 wrote:
    Tja, jag har inte koll på vartenda segel på marknaden, det kanske finns nåt himla rejsigt som passar.

    Det är jättefint att du hjälper till Rasmus.

    Men snälla snälla du. Läs vad jag skriver.
    Jag specificerar INGET annat än cambersegel.

    Implicit förväntar jag mig att den som svarar även skall ha någon slags erfarenhet av kombinationen, eller något väldigt näraliggande.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 15:21

    Ja? Flera av de stora märkena har enklare freeridesegel med cambers och de utvecklas på master med låg kolhalt och är tänkta att funka på såna master.

    Jag har två erfarenheter: att rigga segel på den mast tillverkaren rekommenderar och att rigga dem på nåt helt annat. Alternativ ett brukar ge mig ett segel som funkar och ser ut ungefär som det är tänkt. Alternativ två brukar ge mig det omvända. Alltså brukar jag försöka undvika alternativ två.

  • tranan

    Medlem
    13 april, 2010 vid 15:42

    Här verkar konversationen inte flyta speciellt bra, intressant tycker jag. Hur länge kommer den att fortsätta? Vad kommer Carl R att få ut av detta?

  • carl-r

    Medlem
    13 april, 2010 vid 16:09

    Tranan,
    ja säg det. Det verkar som att ingen tycker att den masten jag har är nåt att ha iaf. Det är väl typ det jag har fått ut av de senaste 2 sidorna bortsett från ett par inlägg.
    Och att om man inte ska ha fullrace utan bara “enklare freeridesegel med cambers” så kvittar det vilket, för att allt är samma skit ändå.

  • imported_macts

    Medlem
    13 april, 2010 vid 16:38

    Jag tror du ska ha en väldans otur om du har sönder masten genom att testa den i ett segel (men det är klart, allt kan ju hända). Kanske du kan få tag ett Mauisails TR1 eller 2, min helt ovetenskapliga gissning är att din mast borde funka helt ok, men jag tror som sagt att ävén andra fabrikat kan funka.

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2010 vid 16:59
    Carl R;606091 wrote:
    Är det rätt att tolka dig som att raceseglen har blivit mer och mer mastkänsliga under åren? Och att detta gäller generellt för de respektive tillverkarna.

    Helt korrekt!

  • jester

    Medlem
    13 april, 2010 vid 17:15

    Jag lämnar diskussionen nu… Kan nämna att jag hade en 4200 QT i ett Gaastra GTX 6.5 2003

    Detta var precis när jag precis hade återupptagit min surfkarriär efter ett längre avbrott. Kan säga att RS4 med rätt mast var överlägset bättre än GTX och Fiberspar 4200. Hade även en Fiberspar med högre kolhalt i en 8.5 GTX. Gillade inte den kombon heller.

    Om den sen var masten eller seglet som orsakade problemet? Jag gissar på masten. Men Carl vägrar ju lyssna, så nu lämnar jag…

  • stinger

    Medlem
    13 april, 2010 vid 17:21

    Fiberspar och Simmer är väl en lyckad kombo? (har funkat bra för mig iaf) Simmer 2XC resp 3XC borde väl matcha masten om man tittar på nyare segel.

    Min erfarenhet vad gäller cambersegel så hade jag ett 1998 Gaastra Flow 3X med tre cambers. Det körde jag med en PowerX mast (55% kol samma mast som Simmer SC6) som ju ska ha samma böjkurva som Fiberspar (Vill minnas att det stod något om Fiberspar på mastfickan tom) så ett äldre Gaastra kanske blir helrätt speciellt med tanke på att brädan var från ca 2000.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbt segel runt 6,8?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.