Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:16

    Det verkar som det går åt rätt håll, frågan är varför det ska gå så många år:smirk:

    Jag kollade in BMWs dieselmotorer och utveklingen med antal hästkraften mot bränsleförbrukning är klart imponerande…

    År…….Modell….Hk….Cyl/Vol…Förbr………..0-100 km/h….Toppfart
    1996…525tds…143…6/2498…0,76 (0,87)…10,4 (11,0)….211*(205)
    1997…525tds…143…6/2498…0,81 (0,91)…10,4 (11,0)….211*(205)
    1999…530d…..184…6/2926…0,72 (0,83)….8,0 (8,4)……225*(225)
    2001…530d…..193…6/2926…0,71 (0,83)….7,8 (8,0)……230*(230)
    2003…530d…..218…6/2993…0,69 (0,78)….7,1 (7,3)……245 (243)
    2006…530xd… 231…6/2993 ..0,76 (0,82)….6,6 (6,8)……242 (238)
    2006…535d…..272…6/2933….0,8……………6,6…………..250*

    Finns även mindre dieselmotorer i programet men de har inte lika imponerande förhållande mellan häst & förbrukning (163hk mot 0,67), 200hk mot 0,5 hade varit nått!

    //Glenn

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:46
    Drakglenn;363755 wrote:
    Det verkar som det går åt rätt håll, frågan är varför det ska gå så många år:smirk:

    Jag kollade in BMWs dieselmotorer och utveklingen med antal hästkraften mot bränsleförbrukning är klart imponerande…

    238)
    2006…535d…..272…6/2933….0,8……………6,6…………..250*

    Finns även mindre dieselmotorer i programet men de har inte lika imponerande förhållande mellan häst & förbrukning (163hk mot 0,67), 200hk mot 0,5 hade varit nått!

    //Glenn

    Men du glömmer det som de flesta gör, diesel har en helt annan momentkurva. Jag har en 320D, blygsamma 165 hk men 340 Nm. Det är inga problem att slänga i sexans växel i 90 km/h och bara glida på lågvarv. Vid omkörning är det bara att gasa lite.

    Sist jag körde Göteborg-Stockholm låg jag konstant 10-20 över hastighetsgränsen och landade på 0,55 milen.

    –S

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 13:25

    @Svenne 363763 wrote:

    Men du glömmer det som de flesta gör, diesel har en helt annan momentkurva. Jag har en 320D, blygsamma 165 hk men 340 Nm. Det är inga problem att slänga i sexans växel i 90 km/h och bara glida på lågvarv. Vid omkörning är det bara att gasa lite.

    Sist jag körde Göteborg-Stockholm låg jag konstant 10-20 över hastighetsgränsen och landade på 0,55 milen.

    –S

    Låter som ljuv musik i mina öron (eh text i mina ögon:wink: )

    Häckar en del på Autopower.se där det är ett ständigt bråk om vad som är bäst när det gäller Bensin & Diesel, brukar sluta med att Nm aldrig kan ersätta hästkrafter, läs en riktigt underhållande sök en tråd på Auto (sök på 535d) .
    I europa tävlar man nu med diesel (tom vann mot bensinare i någon serie har jag för mig).

    Jag hade inte tvekat en sekund på Diesel om det inte vore för den höga skatten, faktum är tom beredd att ta den smällen för att få köra diesel, jag tittat en hel del på ditt motoralternativ (som många på forumet är nöjda med), tyvärr har jag tappat förtroendet för BMW, det är alldeles för mycket fel på de senare modellerna….en nyare MB ligger pyrt till.

    När det gäller slutklämmen på mitt förra inlägg menar jag att de små motorernas bränsleförbrukning ligger väl de stora i förhållande till vad man får ut i antal hästkrafter, dvs lockande att ta den större för den lilla besparingen i förbrukning, rätta mig gärna om jag har fel:smirk:

    //Glenn

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 13:57

    Har inte haft ett fel på min, och känner faktiskt ingen med större fel som inte har åtgärdats vid en service. MB däremot, köpvarning på den…

    Nu är dieseln dyrare än när jag köpte den, men då räknade jag ut att driftskostnaden per mil hade en brytpunkt på 780 mil jämfört med bensinaren. Efter 780 blev det alltså billigare att köra diesel. Trots dyrare soppa idag tror jag inte att brytpunkten blir mer än 1500.

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 17:01

    @Svenne 363813 wrote:

    Har inte haft ett fel på min, och känner faktiskt ingen med större fel som inte har åtgärdats vid en service. MB däremot, köpvarning på den….

    Edit: (slätar över mitt något stödiga svar). Jag kan mina BMW om man säger så, är näst intill BMWfanatiker, med år på Autopower och meckande med antal BMW förbehåller jag mig rätten att säga…. att kvaliten gått ner:smirk:
    BMW gör fantastiskt bra, komfortabla roliga bilar att köra, men det väger inte upp alla skitfel de dras med,
    ärligt talat har jag ledsnat på att försvara märket……

    Om MB har samma nedgående trend i kvalitet som BMW låter jag vara osagt, men håller inte MB finns det ju inget märke kvar att köpa!!!!
    Har bara ägt en MB men familjen har haft många och använder dessa bilar som referens, att vito suger är en sak och att de uppenbarligen bomade rostskyddet mellan 98-02(?) känner jag till men finns det mer?, tänker då på nya C & E klassen. Faktum är att jag leter efter MB forumet, nått du känner till?

    @Svenne 363813 wrote:

    Nu är dieseln dyrare än när jag köpte den, men då räknade jag ut att driftskostnaden per mil hade en brytpunkt på 780 mil jämfört med bensinaren. Efter 780 blev det alltså billigare att köra diesel. Trots dyrare soppa idag tror jag inte att brytpunkten blir mer än 1500.

    Stämmer säkert, därav mina dieseltankar..

    //Glenn

  • stickan

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:55

    Problemet med en eldriven “turbo” är att man behöver en riktigt fet fläkt/kompressor. En turbo utvecklar faktiskt en betydande effekt (flera hästkrafter) som återvinns av avgaserna. Fläkten måste kunna pumpa åtskilliga liter luft per sekund. Det är bara att räkna på cylindervolymen och varvtalet plus att man ska överladda. Ska man sedan driva fläkten på 12Volt och med några KW så blir det mycket ström, kan jämföras med startmotorn till bilen. Nått som kan vara intressant är i så fall en avgasturbo med variabelt avgas och kompressorhus som kan anpassas efter varvtal och effekt. Vet att det finns något företag som håller på med en sådan turbo (kommer dock inte ihåg vad dom hette) Med denna turbo får man i stort sätt full effekt under hela varvtalsområdet.

    Som någon nämde med högt laddtryck är inte någon lösning, Höjer man laddtrycket måste man sänka kompression vilket ger dåliga lågvarvs egenskaper. MEN det var det som SAABs motor löste. Det var inte variabel cylindervolym utan variabel kompression. Detta gör att man både får fördelarna hos en sugmotor vid låga varvtal samt att man kan ha högt laddtryck vilket skulle ge mycket effekt i en liten motor.

    Rätta mig om jag har fel!

    Mvh Stefan

  • bjornen

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 19:22
  • svenne

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 21:18
    Stickan;364674 wrote:
    Problemet med en eldriven “turbo” är att man behöver en riktigt fet fläkt/kompressor. En turbo utvecklar faktiskt en betydande effekt (flera hästkrafter) som återvinns av avgaserna. Fläkten måste kunna pumpa åtskilliga liter luft per sekund. Det är bara att räkna på cylindervolymen och varvtalet plus att man ska överladda. Ska man sedan driva fläkten på 12Volt och med några KW så blir det mycket ström, kan jämföras med startmotorn till bilen. Nått som kan vara intressant är i så fall en avgasturbo med variabelt avgas och kompressorhus som kan anpassas efter varvtal och effekt. Vet att det finns något företag som håller på med en sådan turbo (kommer dock inte ihåg vad dom hette) Med denna turbo får man i stort sätt full effekt under hela varvtalsområdet.

    Som någon nämde med högt laddtryck är inte någon lösning, Höjer man laddtrycket måste man sänka kompression vilket ger dåliga lågvarvs egenskaper. MEN det var det som SAABs motor löste. Det var inte variabel cylindervolym utan variabel kompression. Detta gör att man både får fördelarna hos en sugmotor vid låga varvtal samt att man kan ha högt laddtryck vilket skulle ge mycket effekt i en liten motor.

    Rätta mig om jag har fel!

    Mvh Stefan

    Visst är det ett problem med en elektrisk turbo/kompressor, det bästa skulle vara att ta hem energin vi inbromsning som elbilar gör och dessutom köra det i en egen buffer med högre spänning. Typ några hundra volt eller så. Mängden luft är inte ett lika stort problem som att pumpa ut ett märkbart tryck.
    Nackdelen med en vanlig turbo är att även om den ökar effekten så konsumerar den effekt också. Det kostar att mata…

    Saabs motor ändrade höjden på blocket i förhållande till veven, så det blir liksom både och – både komp och volymändring. Men jag håller med dig i att det är kompressionen som påverkas mest. Rätt ska vara rätt. 🙂

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.