Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snälla skåningar jag behöver er hjälp!

  • Snälla skåningar jag behöver er hjälp!

    Publicerad av virena på 13 april, 2007 vid 13:57

    Hej hopp!

    Jag e ledig:grin: 4 dagar nästa helg fredag tom måndag och har fudneringar på att hänga på ett gäng GBGare till Kjugekull för att klättra. När jag tittar på kartan ser det ut att ligga ganska nära Hanöbukten:grin: ca 2 mil ifrån Åhus. Vad finns det för spots där och vad är det för vindriktgningar som funkar? Hurdana är spotsen, sandstrand, mkt sten, platt eller vågor???

    Är det nån som e sugen att hänga på en kite/klätterhelg. Larssa tex? Det är bouldering (utan rep) så det enda som behövs är krita och skor. Craschpad fixar jag. Om kitespotsen e sådär kanske jag bara drar ett par dagar. För att kita lite här hemma om det blåser. Får se när det närmar sig.

    Vet ni nåt bra vandrarhem i närheten eller funkar det att sova i bilen/tälta bra nånstans.

    hbgkitare svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bohm

    Medlem
    13 april, 2007 vid 14:35

    Åhus har väl ett av sveriges finaste sandstränder. Jag har aldrig kört där men sannolikt funkar det på på NO-O-SO-S. Fotona är helt oärligt stulna genom googling. Jag skulle gissa att det finns fler och finare spot där än runt göteborg

  • gurra_g

    Medlem
    13 april, 2007 vid 14:42

    Åhus (vid piren) fungerar på no-o jag tycker det är bäst till höger om piren… små vågor/chopp nära stranden hyfsat långgrunt o våger längre ut…

    Kör du söder som om Åhus vid typ Yngsjö/ Furuboda fungerar det på no-s
    vågor som bryter vid strandkanten o inte speciellt långgrunt…

    Kivik långgrunt fungerar på n-o

    Iversjön, tror spoten heter strandviken ellet nått liknande ligger 500 meter söder om hamnen vid campingplattsen/badplattsen… Fungerar på sv-v långgrunt fin spot kan vara lite byigt när det blåser mycket…

    Sandviken vid sölvesborg jätte fin spot! Fungerar på s-sv långgrunt med fina vågor längre ut…

    nu har du lite spots o välja mellan Virena;-)

  • virena

    Medlem
    13 april, 2007 vid 15:04

    Tack Bohm!

    Va fasen Gustav, du klättrar ju. Ska du inte med på en lekhelg. Skit i plugget ett tag. Tack för infot.

  • skotten

    Medlem
    13 april, 2007 vid 15:46

    Ahh excellent bouldering spot!… find the big ass stone that you can rock, its like balansing.. takes about 4 of you but its a laugh… massive stone I kid you not.

    Anyway.. heres my bit.. There is an AWESOME pub that you have to go to in Kristianstad, its called Billiard Komaniet, down by the harbour at the river.. its the best pub I have been to in sweden – Awesome music, cheap beer and women that are normal, oh and a big screen with cool stuff on it normally.

    If you are camping, pretty much anywhere south of Åhus is game, just pitch up in the forests down by Yngsjö or however its spelled. Warning… Åhus is boring at night.

    There is a cool cave behind Kristianstad too nice tight passages, if you want I will give ya directions and draw a map of the cave for ya.

    Rock and Roll, have a nice weekend!

    Tony

  • larssa

    Medlem
    13 april, 2007 vid 19:20

    Hallå Virena!
    Jag jobbar från lör-sön, men jag skulle lätt kunna tänka mig att åka över någon av dagarna för att klättra och kitea om vädret e hyffsat.

  • gurra_g

    Medlem
    13 april, 2007 vid 20:56

    @Virena 376160 wrote:

    Tack Bohm!

    Va fasen Gustav, du klättrar ju. Ska du inte med på en lekhelg. Skit i plugget ett tag. Tack för infot.

    Låter lockande men jag är sjuk fortfarande inne på min 6 vecka…
    Är på klättring på söndag om jag är bättre och om det inte är bris på öland o i sånna fall hänger du väll på dit!?

    Slår en pling i sånna fall!

    Hade!

  • virena

    Medlem
    14 april, 2007 vid 08:38

    Tack skotten för ditt utförliga svar. Super schysst. Jobbigt det e att titta på vindprognosen för nästa helg bara. Ser ju ut som att det kan bli surf. Ja, jag vet den kommer att ändra sig hundra gånger om, men det gör ändå ont i hjärtat att planera en klättertripp om det blåser hela helgen. Mina klätterkompisar börjar dock bli trötta på mitt, “ja jag e på om det inte blåser”. Ja, ja det orndar sig. Just det om du orkar rita en karta hade det varit super schyss, för även om det blåser och inte blir kjuge den här helgen så kommer jag defenitivt åka dit och grottor e ju super.

    Gurra, söndag låter som en bra dag om det inte blåser. Bor du på gottland nu? eller tänkte du para åka över? Hur e det med dig Larssa, när slutar du jobba på sön?

    Ha det gott alla! Nu e det klättring på G:grin: 😀 😀

  • wibban

    Medlem
    14 april, 2007 vid 09:12

    Jag är nog lite för sugen på kiting för att hänga med och klättra nu men hemskt gärna en annan gång. Det börjar bli för lång tid sedan jag fick använda utrustningen och känner inte heller så många som klättrar nere i Malmö. Ingen när jag tänker efter *s*.

    PS! Du har nog rätt om Skotten oxå… det där med att han super schysst ;).
    Åtminstonde enligt hörsägen *skrttar*

  • larssa

    Medlem
    14 april, 2007 vid 10:13

    Jag jobbar mellan 16lör-16sön. Lite dum tid för att åka iväg på, men funderar på fre kanske.. Blåser det blir det nog kite. Dock långt kvar till nästa helg så mycket kan hända =)

  • virena

    Medlem
    14 april, 2007 vid 19:31

    @Larssa 376299 wrote:

    Blåser det blir det nog kite. Dock långt kvar till nästa helg så mycket kan hända =)

    Jag vet, jag håller på att bli tokig på att inte kunna planera för man inte vet nåt om blåsten. Eller lättast hade vart om man hade haft kitande klätterpolare för då hade man sluppit planera eller rättare sagt förhala pleneringen:wink: Blåser det så vill jag defenitivt kita.

    Vi hörs

    Wibban,
    det e bara att hänga på en annan gång. Fasen jag har en klump i magen just nu för det ser ut att blåsa bra nästa helg. Ja, ja det ordnar sig:smile:

  • skotten

    Medlem
    15 april, 2007 vid 00:25

    Ok here is my map of balsberget cave… you will find your way from Kristianstad no problem to Balsberget.. if in doubt, hit http://www.hitta.se and take a look…

    From the carpark, the cave is signposted, so just follow the path, its not always open though cos of some bat that lives there.. but normally its open.

    There are loads of cool fossils in there and there are a couple of nice tight passages, so if you are costrophobic wait outside…

    As you can see from the map there are 2 main chambers. The entrance is small but it opens up pretty quickly. My favourite passage is the one to the South West off of a, its pretty tight and there are some sink holes to climb down, and a real nice passage at the bottom (i wont spoil the surprise by posting a picture of it)

    The passage between A and E to the north east is really tight but quite nice to go trough cos its not sharp rock, its dirt 🙂 pretty tight and a nice chaber at the other side where the bats are normally.

    Take extra lights, old clothes and dont go too far down the lower passages, that are filled with water :).

    Tony.

  • wibban

    Medlem
    15 april, 2007 vid 01:32

    @Virena 376359 wrote:

    Jag vet, jag håller på att bli tokig på att inte kunna planera för man inte vet nåt om blåsten. Eller lättast hade vart om man hade haft kitande klätterpolare för då hade man sluppit planera eller rättare sagt förhala pleneringen:wink: Blåser det så vill jag defenitivt kita.

    Vi hörs

    Wibban,
    det e bara att hänga på en annan gång. Fasen jag har en klump i magen just nu för det ser ut att blåsa bra nästa helg. Ja, ja det ordnar sig:smile:

    Tack det gör jag gärna. Har ju några fina minnen från klätterutflykter i Stockholmstrakten sedan tidigare. Så för er som inte testa klättring förut så kan jag bara säga att ni missat något. Påminner en hel del om en perfekt kiting dag faktiskt. När dagen är slut är man fyiskt trött men energin finns kvar där… kan varmt rekommendera alla som inte testat på det att hänga med ut en helg eller bara en dag iaf.
    Jag kommer alla gånger att åka upp till Varberg snart och kita Virena så har ni några schyssta ställen att klättra på där så tar jag med mig grejerna.

    V hörs
    /Magnus

  • virena

    Medlem
    15 april, 2007 vid 20:11

    @Wibban 376378 wrote:

    Tack det gör jag gärna. Har ju några fina minnen från klätterutflykter i Stockholmstrakten sedan tidigare. Så för er som inte testa klättring förut så kan jag bara säga att ni missat något. Påminner en hel del om en perfekt kiting dag faktiskt. När dagen är slut är man fyiskt trött men energin finns kvar där… kan varmt rekommendera alla som inte testat på det att hänga med ut en helg eller bara en dag iaf.
    Jag kommer alla gånger att åka upp till Varberg snart och kita Virena så har ni några schyssta ställen att klättra på där så tar jag med mig grejerna.

    V hörs
    /Magnus

    Det e bara att ta med grejerna:smile:. I varberg tror jag inte det finns något. Men i GBG finns det hur mycket som helst. Aj, aj jag kan knappt skriva. Har ingen hud kvar på fingertopparna efter stenhård klättring två dagar i rad. Jag e helt lyckokickad efter en heldag i bergen, så jag kommer inte kunna sova.

    Skotten,
    Tack så jätte mycket för kartan. Den där bilden e super. Ser riktigt kul ut. Gäller att ha extrabatterier med till pannlampan bara. Inte så kul om den slutar funka. Jag “kröp” genom en grotta i Thailand full med fladdermöss utan någon lampa, det var dock lite lättare då den inte var så trång men lite klurigt att hitta vägen på den sylvassa kalkstenen barfota. Man ville lixom inte snubbla.

  • hbgkitare

    Medlem
    16 april, 2007 vid 07:16

    Säger bara Sandviken (Sölvesborg) vid SV!!!
    Körde där ett par gånger i somras och innan dess har jag vindsurfat där en massa gånger.
    Går bra att campa ner vid Opmannasjön, finns en väg ner mittemot där man svänger upp mot Kjugekull.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snälla skåningar jag behöver er hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.