Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

  • dr-simmer

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 11:32

    Din kompis är en mycket vacker man, kan vi få lite fler bilder på honom också?

  • ozkar

    Medlem
    22 februari, 2010 vid 18:06

    Väntar på alu vinkel- profil, jag hade beställt det. Så va kille sjuk i en vecka så min order blev liggande men nu ska de komma imon.. ska klä in alla hörn med alu för att få snygga avslut .

    //Ozkar

  • jocke-g

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 10:28

    Det hade varit kul att få se lite övergripande bilder på hur det går för dig och hur långt du har kommit. Och vad du själv har tänkt annars är det ju svårt att ge dig tips. Du verkar i alla fall ha hur mycket energi och noggrannhet i dig för bygget. Jag har själv denna långa modellen med inredning ioch det har funkat hur bra som helst än så länge. Vi får se hur vi ska få till det i sommar med sovplats till vår son också. Men jag tror det går det med.

    Det vi har i vår buss är alla surfprylar vilket innebär 4 brädor och 5 segel två bommar 3 master och diverse. Sen har vi kylskåp och kök med två plattor och vi valde sprit så vi kunde ha det i vid besiktingen. Jag har reggat om den till personbil med campinginredning. Det vi saknar är värmare men det kommer nog så småning om och sen sak jag beställa ett underreda så vi kan snurra passagerarstolen. Vilket kommer skapa ganska mycket mer utrymmeskänsla om man måste vara inne i bussen.

    Sen istället för en markis så har vi köpt ett typ med typ plastad sida. Och använder två ihopfällbara skaft i ytterhörnen med lina ner i marken och tältpinne sen spänner man bara fast det i bussen med tamp. Funkar hur bra som helst. Inget ökat luftmotstånd framförallt inget ljud när man kör. Tar nästan ingen plats i bussen sen heller.

    Just det vi la in ett golv som är issolerat och våtrumme matta på, som vi också har en matta på typ konstgräs matta med små knoppar under har varit kanon bra vi har aldrig haft problem med funkt i bussen och vi har nästan alltid prylarna i bussen. Sen har jag givetvis inte tagit bort golvet och tittat under men jag tror verkligen inte att det är någon fara.

  • ozkar

    Medlem
    23 februari, 2010 vid 20:48

    Kul att någon skriver 😛 har röjt lite i garaget så nu ska jag snart kunna komma in där blir det nog lite lättare och köra vidare då.

    Sedan hur jag tänker jaaaaa 😛 Har ett antal idéer men som det ser ut nu i huvudet så hade jag tänkt något sådant här som ni ser bilden. Förvaring framtill och på höger sidan sedan bredvid förvaringen på höger sidan ska det vara en garderob för våtdräkten och sådant med dränering i botten. Sedan bygger jag en bänk som är en del av sängen. Gör en bänk för vill kunna sitta inne i bilen och byta om, när det är kallt eller regn vet att blir lågt i tak men det får gå.

    Men när jag ska sova vill jag kunna sova över hela ytan, jag ska ha två sektioner som jag du kan fälla upp det kommer sitta med konsoller som tar 150kg styck kommer bli två på varje sektion det ska nog hålla 😉 sedan segel hyllan är lite komplicerad men bygger på att de kommer var luftig och ha plats för 5 segel kanske får se vad det finns plast för.

    Men för att lösa mera förvaring kommer jag bygga ett system med rundstavar av alu. Utanför segel hyllan kommer det sitta fullt med liknade beslag som finns på bilen nedan. Det gör att jag kan bygga om “hyllan” som ja g vill beroende på vad jag vill ha med mig mer segel, bommar, vågsurfingbräda mm

    Hoppas ni förstår lite i alla fall svart att förklar ritningarna som finns i mitt huvud 😛

    //Ozkar

  • jocke-g

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 12:22

    När vi gjorde i ordning vår buss så insperreades vi av Staffan S buss och hade den lite som utgångs punkt. Det som var viktigast för oss var att vi kunde sova i den två personer. Bra förvaring av både surfprylar, kläder och allt som där hör till när man vill bo i den en lite längre period.

    Bifogar lite bilder med några mått på och som sagt jag har den långa modellen. Och vi kan sitta och äta inne i bussen på var sig tältstol på golvet framför bänken om vi måste funkar helt ok faktiskt. Även om jag tidigare laggt upp bilder.

    Det jag hade gjort är att försöka att få ner seglen under bänken också och masterna ska ju inte vara något problem att få in där finns alltid luft mellan brädorna.

    Det vi nu får in under vår bänk som sagt är fyra brädor, 5 segel, 2 bommar och diverse annan packning. Krokarna bak hänger vi våra våtdräkter på så dom torkar och vi har alla våtprylar på ena sidan i bussen.

  • ozkar

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 19:04

    Roligt att se lite bilder även om man inte bygger lika så ser man ju små lösningar som är helt klart intressanta . Efter sätt dina bilder nu så ska jag nog bygga liknade bord som du, en skiva man kan dra ut. Det är svårt att få de stabilt tror jag kanske bättre att bara ha gångjärn fälla ner bordet. Men tänker på fördelar och nackdelar är en skiva man drar ut bättre på så vis att man kan lätt välja hur stor bordet ska vara.

    Att ha långa modellen är ju guld värd men nu har jag korta så får bygga där efter hehe.

    Vill kunna använda lastutrymmet till annat än bara surf så all min inredning i mitten själva min bänk uppbyggnad ska gå hyfsat lätt att plocka ur för att jag lätt då ska kunna använda last utrymmet till annat.

    //ozkar

  • ozkar

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 19:49

    Nu är garaget rent och klart för att jag ska kunna bygga en del i morgon. Igår skaffa jag de alu profiler(90′) 15 * 15 2mm. Det är det jag ska klä in alla hörn med så ska börja med kyl delen, efter det ska jag gå på bygga upp väggen fram till lite. Kan nog ligga lite ut lite biler på de i morgon.

    // Ozkar

  • ozkar

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 12:53

    Här kommer lite bilder hinner inte skiva något om det nu men kan göra det senare kanske.. nu kanske ni kan börja se hur de ska bli fram till i alla fall…

    // Ozkar

  • ozkar

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 12:55

    Några till..

  • pelzor

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 13:10
    Ozkar;599844 wrote:
    Några till..

    Ser riktigt grymt ut! Keep going 😀

  • ozkar

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 13:11

    Snabb fråga om gasol om någon vet jag tror att jag behöver en sådan rund flaska för driva mitt kök men undrar om någon vet om man kan ha mindre flaskor finns ju en som är som en hockey puck i diameter ca 35cm hög undrar om någon vet om det är samma tryck så om de mindre går att ha eller tar de slut fort med en sådan ?

    se bilden den som är längst till vänster??

  • swe-496

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 14:57

    Den du nämner tar nog slut rätt fort. Har haft en sån i jobbet för att värma kablar och skarva kablar med.
    Jag skulle hellre ta den andra från vänster på bilden.

  • ozkar

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 15:03
    SWE 496;599939 wrote:
    Den du nämner tar nog slut rätt fort. Har haft en sån i jobbet för att värma kablar och skarva kablar med.
    Jag skulle hellre ta den andra från vänster på bilden.

    Tack för svar mm jag väljer nog stor, jag tänkte bara att de skulle va smidigare med den mindre men segt om de tar sluta snabbt. Stor blir det köks delen blir riktigt bra 🙂 börjar ta form nu lägger upp några bilder senare ikväll..

    //Ozkar

  • ozkar

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 20:23

    Nu under helgen har jag hunnit med en hel del, började med att såga ut vägen framtill passade på första försöket men då hade jag mätt en å två gånger hehe.

    Efter de så ställde jag dit kyldelen fick såga ut för skenorna som kylen står på. Under kyldelen eller vid den nya väggen kommer det upp en värme utblås som har värmt skåpet innan men jag har styrt de så värmen ska gå under kylen och ut fram till.

    Sågade därefter ut skivan som jag byggde köks delen på, fräste ner skenorna ca 12mm som köket ska kunna glida ut på. Va inte nödvändigt att fräsa ner det men gjorde det för att de ska bli lättar å klä in fronten med alu på ett snyggt sätt.

    Som ni ser på bilderna så är jag nästan klar med denna delen med i stora drag i alla fall det som jag ska göra här näst är att klä in med det gråa gummi duk som jag har använt innan efter de så täcka hören med alu.

    Ni kanske undrar varför alu över allt. Jag resonerar så att fördel att jag inte behöver vara så noggrann när jag limmar gummi duken det är svårt och limma den få snygga hörn och avsluta. Sedan är alu rätt snyggt tycker jag själv och det rostar ju inte…

    //Ozkar

  • ozkar

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 20:26

    Några bilder till…

Sida 6 av 21

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.