Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snart Förbud på Ribban

  • skejtar_henke

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 14:05

    tanlös lag… Alltså kommer det bli bättre av det här då?

  • call3

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 15:25
    Quote:
    Kustbevakningens sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn ska bidra
    till att antalet dödade och svårt skadade minskas och till att inga allvarliga
    olyckor inträffar i sjötrafiken.

    Har det hänt olyckor med vindsurfare/kitesurfare/paddlare och badande på ribbersborg – västra hamnen?

    Att förbjuda något som inte har genererat mer än singel olyckor dem senaste åren känns inte relevant.

    Quote:
    Eftersom Ribbersborg är i anslutning till Västra hamnen och samma problem finns där bör samma regler gälla för hela området.

    Idag finns redan en författning som förbjuder motordrivna båtar ut till ett avstånd från land av 400 meter vid Ribbersborgsstranden och därför väljer Kustbevakningen samma avstånd.
    Området vid Västra hamnen är inte lika långgrunt och 100 meter är mer lämpligt där.

    Det är redan ett förbud på ribbersborg om jag inte tolkar det fel men dem hänvisar till att vattenskoterförordningen är tandlös så då är tydligen förbudet mot motordrivna båtar tandlös också som redan finns..

    Att lägga samma förbud på västra-hamnen som redan finns för ribban låter mer som en lämplig lösning.
    Sen om dem inte kan formuler sig på ett sådant sätt att den fungerar i praktiken är fan tragiskt.

    Mer information till Länsstyrelsen är nog helt rätt..

  • christian12345

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 15:42
    Call3;455289 wrote:
    Har det hänt olyckor med vindsurfare/kitesurfare/paddlare och badande på ribbersborg – västra hamnen?[..]

    Nej, men mig veterligen har det å andra sidan inte skett några olyckor med skotrar där heller.

    Call3;455289 wrote:
    [..]Mer information till Länsstyrelsen är nog helt rätt..

    Precis, men först vi måste få lite mer på bordet. Det bästa är ju om man kan få Sjölin till erkänna de olika felen i hans förslag och därefter påvisa dem för Länsstyrelsen.

    Något som jag tycker skulle vara mycket intressant är att se de data som ligger bakom slutsatsen att vindsurfing är farligt för badare på Ribersborg, då detta borde vara den mest uppenbara fadäsen eller lögnen som Sjölin har med i sin yrkan.

  • pjoter

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 15:52

    mkt märkligt sätt att lösa ett problem på.
    som sagts, antingen ser man väl över vattenskoterförordningen eller så lägger man samma MOTORbåtsförbud i västra hamnen.

    Förstår inte riktigt när vindsurf å kitesurf kom in i bilden faktiskt. svårt att tro att vindsurfarna (kitesurfarna) blivit så ofantligt många mer nu än nångång tidigare. Spec inte dagar då folk badar. det är ju bara vattenskotrarna som är ute bad-dagar, förutom surfskolans guppande ungdomsgrupper som knappast skadar någon.

  • e_axel

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 16:01

    jag tror att kustbevakningen själva fattar att vindsurfing inte utgör någon fara för badande, dom vill bara ha bort vattenskotrarna och med ett förbud mot allt skulle dom få det. Dom bryr sig inte hur det påverkar vindsurfarna där. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker, om vattenskoterförordningen är tandlös, och dom själva är medvetna om detta får dom väl jobba på att förändra vattenskoterförordningen istället, att springa till länsstyrelsen o begära totalförbud för allt är ju rätt sjukt och skulle länsstyrelsen gå med på detta skulle det vara ännu sjukare. Det är ju klockrent när man läser det dom skriver att problemet för kustbevakningen är vattenskotrarna inget annat.

  • eddie

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 23:37

    Vad heter kontakten på Gatukontoret?
    Skriv gärna privat t mig. Jag har lite kontakter där.

  • stellan

    Medlem
    2 april, 2008 vid 08:44

    Enligt samma princip borde gatukontoret förbjuda all inlines åkning på Ribban. Olycksstatistiken är säkert mycket mörkare än för vattensporter i området.

  • Kjello

    Gäst
    19 april, 2008 vid 15:06

    Ursäkta jag blev länkad hit, här är det redan klart; jag har skickat in min röst, men nedanstående gäller.

    Världen blir bara sjukare & sjukare ju större klyftan blir från naturfolket till dom täta/rika beslutsfattarna.
    Hur ska detta sluta ?.
    Var ska vi “normala” naturälskare ta vägen, eller göra/skriva, för att alla ska fatta vad miljötänkande är.

    Dom bör inse, “och stötta”, vad natur-krafterna/lagarna ger, vad som krävs för att få allt att fungera/utvecklas i harmoni med naturen,
    och satsa skatte-pengarna på att tänka miljövänligt “på riktigt” istället.

    Detta är krig mot naturen, dom vet inte vad dom gör, och bara för att “effektivisera” arbetstider, hittar dom på saker utan verklig grund,
    helt tagna ur luften (snabbt beslut , jobbet klart”) pengar i fickan, bara vi sen som måste jobba till det så det blir rätt.

    Snart äter bilar/vattenscootrar mm. upp våran mat också, eller rättare sagt redan nu, även dom som inte har bil eller körkort får betala, med högre matpriser + högre skatt, (det subvensioneras = alla betalar soppan) bestämt av regeringen !.

    Varför racka ner på oss, “gissar bara” att dom tidigare haft detta på ämnet, och inte orkat (beslut är creativt “belönas”, annars är jobbet hotat), och nu inför vår/sommarsesongen, måste dom besluta (för att rädda skinnet), jobbet räddat.

    UHHH ! Vi kanske måste “sjukt” mata dom med skit att besluta ? “svårt/jobbigt” insidersfix ingen av oss har deras lön, och tid.
    Dom har rejält betalt från oss, och gott om tid, att bråka emot oss,
    Och vi som tvingas göra allt på våran t.o.m. skattebetalade fritid.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snart Förbud på Ribban

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.