• Snöbräda

    Publicerad av curry på 4 december, 2010 vid 18:46

    Vad ska man ha?
    Vill inte ha nån “kite-snowboard”…utan en vanlig som funkar i backen med.
    Tips på modeller?

    brickan svarade 13 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • pepa

    Medlem
    4 december, 2010 vid 19:53

    Jag köpte mig en Capita Stairmaster förra året. Bra pris för en helt okej bräda verkar det som. Svarer bra både i backen och efter kajten så jag är nöjd. Köp vafan som helst bara du får ett naaaaajs pris. 45% på ny fick jag 🙂

  • pepa

    Medlem
    4 december, 2010 vid 19:56
  • tobiase

    Medlem
    4 december, 2010 vid 20:16

    jaja det tar inte långtid av säsongen innan du hittar brädor till halva priset! Ta bara inte någon som e för styv eller för mjuk! Lagom är bäst! (beroende på vad du ska ha den till mer exakt)

  • above_the_law

    Medlem
    4 december, 2010 vid 23:00

    Kolla in A-Boards Reverse eller Escape som är tänkta att funka bra både med och utan kite.
    Jag gillar särskilt tankarna bakom Reverse (som moderna rockerskidor fast på bräda) med:

    – Rocker (Reverse Camber)
    – Flat section in between the feet and upward bent tips with rocker in area after inserts till nose/tail. Board posses medium rocker of 4mm at tips.

    Rockern gör bl a att du får bättre flyt i puder utan att behöva göra brädan alltför mjuk. Därmed blir den heller inte för instabil och fladdrig i höga farter. Midjan kan också göras relativt rak då rockern ändå gör den mer snabbsvängd i puder där det behövs och tvärt om på hårt underlag där man ju inte behöver lika smal midja (lugnare gång).

    MEN om du bara vill köra pipe på hög nivå så är jag lite tveksam, eftersom det är en klar fördel att kunna köra så vertikalt dom möjligt för att hinna med så många hittar som möjligt… Brädan blir ju dock lite mindre förlåtande och något oroligare med liten radie (smal midja vs tipparna)…

    Text från dom själva:

    REVERSE is an ultimate freestyle twintip board with rocker (reverse camber). The latest innovations in snowboard & snowkiteboard industry have resulted in launch of snowboards that have rocker similar to kiteboard and wakeboards.

    REVERSE 2011 board from ABoards has flat section in between the feet and upward bent tips with rocker in area after inserts till nose/tail. Board posses medium rocker of 4mm at tips. Such shape of the board provides nice edge control in central part, whereas rockered tip excel the freestyle characteristics of the board providing skateboard like turning ability, much improved nose and tail pressing and fun in parks on rails and pipes. Rocker shape also ensure better riding and control in wet slushy snow and powder due to upward bent tips.

  • tobiase

    Medlem
    5 december, 2010 vid 09:41

    jag har aldrig riktigt förstått varför man ska ha en rocker… Det man får är en bräda man inte kan ta aktiva skär med! Varför köpa något som tar bort möjligheter för en mer varierad åkning?

    Och om du vill ha en bräda med långt liv, köp inte en bataleon bräda med tripplebase! Grym bräda men det är typ ingen som går med på att planslipa eller lägga struktur i belaget på dem! Så när den är sliten kan man kasta den… eller köra streetrails 😀

  • lelleee

    Medlem
    5 december, 2010 vid 10:23

    äntligen kan man börja pressa med snowboard, helt sjukt att det inte funnits rocker längre. Undra när dom ska börja plocka bort stålkanterna??

  • pepa

    Medlem
    5 december, 2010 vid 11:23
    Lelleee;641377 wrote:
    äntligen kan man börja pressa med snowboard, helt sjukt att det inte funnits rocker längre. Undra när dom ska börja plocka bort stålkanterna??

    Du får ju mecka mannen. Du har inte sett Hengo pressa med snöbräda? Han kör inte rocker :O

  • lelleee

    Medlem
    5 december, 2010 vid 16:47

    Hehe ne det är klart, Henning kan han. Men tänker på min Burton dominant, styv som attan. Fast nu är den knäckt så det är jättelätt å köra tailpress 🙂

  • pepa

    Medlem
    5 december, 2010 vid 17:15

    Naaaajs!

  • above_the_law

    Medlem
    6 december, 2010 vid 18:38

    TobiasE:
    Rocker är ju inte bara bra för parken utan framför allt i det enda jag kan tänka mig att köra snowboard i nu för tiden, nämligen POWDER och BC.
    Det fina är att du kan få en bräda (eller skida), som ger skönt flyt i puder men samtidigt går att behålla så mycket styvhet i att den inte blir fladdrig i höga farter.
    Dessutom kan man kombinera detta med både en mittsektion mellan fötterna som har spann och midja som funkar bra även i pisten, utan att lössnöegenskaperna blir dåliga:-).
    Inte dumt alls tycker jag! Stay open minded…

  • perl

    Medlem
    6 december, 2010 vid 18:57
    Lelleee;641406 wrote:
    Hehe ne det är klart, Henning kan han. Men tänker på min Burton dominant, styv som attan. Fast nu är den knäckt så det är jättelätt å köra tailpress 🙂

    Hur lyckades du knäcka den om jag får fråga?

    (Jag har oxo en dominant, tycker inte den är speciellt styv, men det kanske bara är jag som är tung då….)

    /Per

  • lelleee

    Medlem
    6 december, 2010 vid 20:05

    Jag har den med ormskinsliknande ovansida, 2006. Den e ganska styv på mitten med mjukare tail och nose, så det blir en kant bakom bidningen som är brädans akilleshäl. Jag vet en kille som knäckte 3 sådana brädor. Jag knäckte min när jag snökitade, landade med bakvikt.

  • brickan

    Medlem
    6 december, 2010 vid 20:26

    Köpte en bräda med rocker och är helt ny på snowbord. Måste säga att det kändes mycket bra och mycket mindre hugg som jag fick tidigare med vanliga brädor. Mycket lättare att byta åk riktning och säkert mycket enklare att börja rotationen lite tidigare om man ska hoppa.
    Mycket mer surf känsla med rocker!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.