Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökajta i Hemsedal,från Gbg 28/12. Tips? Häng på!

  • Snökajta i Hemsedal,från Gbg 28/12. Tips? Häng på!

    Publicerad av dykserv på 27 december, 2010 vid 02:17

    Hej-
    Jag ska åka upp till Hemsedal/Haugastøl nu i veckan, från Göteborg med en kompis. (åker nog upp den 28.e annars den 29.e och vi åker tillbaka till Gbg senast den 4/1).

    Jag kan inte området så bra, men ska utgå från Moen Camping en bit utanför Hemsedal o det ska tydligen finnas fina toppturs-möjligheter där. (Annars tar det ca en timme att köra till Haugastøl om man hellre vill köra där) Tyvärr kajtar inte min kompis (kanske ska testa lite med en trainerkite) så jag tänkte kajta själv, även om det kanske inte är så smart alltid. (OM någon är sugen på att hänga på, så har vi 1-2 platser över i bilen o vi har tillgång till en liten enkel “mini-stuga” med några extra sovplatser. Det vore bra om du/ni har lite koll på foil-kites, gärna Flysurfers, så att man kanske kan få lite tips..)

    Jag har kört lite snökite innan, men bara med mindre drake i hård vind. Har sen gått kitesurfing-kurs i somras o testat några olika tubkites (Cult o Ozone Instinct i olika storlekar), men inte hunnit köra särskilt mycket pga jobbiga studier o samtidigt heltidsjobb… (pluggar medicin) Har nu skaffat några olika foil-kites (Flysurfer Speed-10M, Speed2-12M samt Gin Eskimo 8M och en Ozone-4M) men har inte någon direkt erfarenhet av Flysurfer.

    Undrar nu följande:
    Om någon har lite koll på området kring Moen/Hemsedal o vet om där finns några bra områden att köra, om man är lite åt nybörjarhållet?

    Om där finns nåt bra o enkelt ställe för lite lättare toppturer med kite? (dvs. rätt lugn lutning o hyfsat lämplig terräng. Det är rätt begränsat med snö just nu, tror jag: runt 30 cm eller så.)

    Om det verkar vettigt att inte ha med större kite än 12 meters Speed2a? Det kommer nog inte att blåsa så mycket- kanske mellan 3-4 m/s från torsdag o framåt, väst till nordväst. (Jag väger ca 90 kg och kör med 181 cm telemarkskidor, 88mm i midjan. Har funderat på om jag skulle ta med en North Rhino 16M oxå, men vore ju skönt att slippa ha tubkite på snö..)

    Om nån är sugen på att hänga med upp, så skicka ett sms (0736-641018) eller slå en signal, eller mejla. Skulle ju vara käckt att samåka, om man skulle vilja pendla fram o tillbaka till Haugastøl från Hemsedal varje dag, om det nu är värt det..?

    Ha dé gott o go fortsättning allihopa!
    Daniel

    dykserv svarade 13 år, 5 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökajta i Hemsedal,från Gbg 28/12. Tips? Häng på!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.