Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite?

  • Snökite?

    Publicerad av nikke på 21 september, 2013 vid 16:18

    SItter och kollar på flysurfer men fick tips om HQ matrixx, någon som kört med denna kite?

    nikke svarade 10 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • booman

    Medlem
    21 september, 2013 vid 21:03

    Hej! Nu har inte jag testat Flysurfer, (annat än en äldre Psycho 2) så kan väl inte riktigt jämföra dem… Men har en HQ Matrixx 15m2 som jag än så länge inte hunnit köra mer än en session i sommar… Men det lilla jag testat så tycker jag det är en enormt prisvärd kite, med bra prestanda och väldigt lättkörd… Svänger snabbt trots sin storlek och väldigt lätt att launcha,/relauncha. Har även en HQ Montana 12, Apex 8 (Open cell) samt en GIN URU, 12:a tubkite, så jag har lite att jämföra med i alla fall…

    Är du ute efter en Closed cell kite så är det ett klart bra alternativ, om du inte tittat på open cell som tex Montanan…
    http://www.powerkites.de/Products/Kites/Depower-Kites/Matrixx.html

  • nikke

    Medlem
    22 september, 2013 vid 08:58

    Tack för infon! Skulle vara intressant att jämföra matrixx med speed 3 ang kita i lättvind vilket jag är ute efter. Förresten, vilken storlek på kiten ska man räkna på när det gäller vinterkiting och nybörjare?

  • booman

    Medlem
    22 september, 2013 vid 09:22

    Om du är nybörjare så skulle jag tro att Matrixx är ett bättre val än Speed 3:an, men som sagt har jag inte provat den… Vad gäller storlek så beror det ju lite på din vikt och så… Jag själv väger ca 85kg och började med en Open cell på 10,5 m2, den gick faktiskt väldigt bra i många vindförhållanden, var lätthanterad och kändes lagom stor… Men behövde kanske 5-6 m/s för att komma igång lite…
    Som nybörjare skulle jag absolut rekommendera dig att gå nån form av kurs innan du ger dig på det på egen hand, men det kanske du redan gjort eller tänker göra…

    Och en riktigt bra kite för nybörjare är ju denna:
    http://www.surfspot.se/hq-powerkites-apex-iv-r2f-foilkite.html
    Finns upp till 11m2 och den har förvånansvärt bra prestanda, även om den kanske inte har det maximala lyftet och hangtime, men det är knappast nån nackdel för nybörjare… 🙂
    Har som jag nämnde tidigare en sådan, 8kvm, både för egen del i lite mera vind men också som “prova-på-kite” för nybörjare efter att ha “övningskört” med trainerkite…

  • nikke

    Medlem
    22 september, 2013 vid 09:30

    Tack för infon, ska fundera lite. Kurs blir
    det såklart! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.