Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite + backar Kiruna?

  • Snökite + backar Kiruna?

    Publicerad av zilversurfarn på 3 november, 2006 vid 10:31

    Åker ev med familjen upp till Kiruna i påsk.
    Finns det några schyssta ställen att snökita på däruppe?

    Är även nyfiken på vad det finns för utförsåkning i området. Har hört att det finns en backe i Kiruna, är det nåt att ha? Hur långt är det till Björkliden/Rikgränsen?

    cortex svarade 17 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • celestial

    Medlem
    3 november, 2006 vid 21:04

    Dom har en backe i kiruna men den är inte så mycket att komma med. Riksgränsen ligger ca 2 timmars bilfärd ifrån kiruna och har enl mig ett av sveriges bässta förhållanden för utförsåkning pga snötillgången och orörd offpist.
    Kitea kan du göra exakt varsomhellst i området kring kiruna.
    Men som saggt, om ja va du skulle ja ta en tur up emot Abosko/björklien/riksgränsen för att kolla läget.

    Det finns stor möjlighet att du hittar bra me vind i anknytning till fjällen!

    lycka till!

    Ps. Se till att du har någorlunda koll på hur vind ter sig i fjällen då det skilljer sig en aning från vanliga vattenförhållanden.

  • milkman

    Medlem
    3 november, 2006 vid 21:30

    Dundret ifall du vill ha kullar.. (samma förutsättningar som sälen, fast jävligt kallt :))

  • cortex

    Medlem
    4 november, 2006 vid 12:07

    Som sagt, backen i Kiruna är väl okej för att vara en “bybacke” men så mycket mer är det inte.

    Hur som helst; håll koll på:

    http://www.sfk-kiruna.se/

    Under Pirtti 2007.

    De har inte spikat datum för lägret ännu, men det är alltid i anknytning till Påsken. Så snart de spikat datum så kan du ju kolla om det sammanfaller med din semester… om det gör det så hör av dig till mig.

    Pirttivuopio ligger cirka en timmes bilfärd från Kiruna (mot Nikkaluokta) och flyglägret håller till på Pajtasjärvi. Det går fint att kite’a på sjön men om man har tillgång till skoter så finns det helt fantastiska spots om man exempelvis kör skoter upp för södra branten.
    Grejen är att det är en del segelflygare som håller till på lägret som också kitar… och har skoter med sig dit.. och som jag är väldigt bra polare med.
    Det tar garanterat med dig upp på spotsen när de ska dit. Du kan säkert få hänga med och flyga lite våg också om det är intressant. 😎

    /Kaj(Tech)

  • zilversurfarn

    Medlem
    6 november, 2006 vid 08:02
    Cortex wrote:
    Som sagt, backen i Kiruna är väl okej för att vara en “bybacke” men så mycket mer är det inte.

    Hur som helst; håll koll på:

    http://www.sfk-kiruna.se/

    Under Pirtti 2007.

    De har inte spikat datum för lägret ännu, men det är alltid i anknytning till Påsken. Så snart de spikat datum så kan du ju kolla om det sammanfaller med din semester… om det gör det så hör av dig till mig.

    Pirttivuopio ligger cirka en timmes bilfärd från Kiruna (mot Nikkaluokta) och flyglägret håller till på Pajtasjärvi. Det går fint att kite’a på sjön men om man har tillgång till skoter så finns det helt fantastiska spots om man exempelvis kör skoter upp för södra branten.
    Grejen är att det är en del segelflygare som håller till på lägret som också kitar… och har skoter med sig dit.. och som jag är väldigt bra polare med.
    Det tar garanterat med dig upp på spotsen när de ska dit. Du kan säkert få hänga med och flyga lite våg också om det är intressant. 😎

    /Kaj(Tech)

    Låter ju jäkligt kul! Har bara varit uppe en gång i en segellflygare men det var helt underbart. Kanske tar upp det nån gång när tiden räcker till…

    Får se om det blir Kiruna, det verkar vara svårt att få tag i billiga tåg eller flygbiljetter. Har du nåt tips på det området vore jag tacksam!

    Slalombacken i Kiruna duger nog, det är mest för att ungarna skall få åka och de ställer inga högre krav än att det lutar lite lagom och att det finns snö…

  • cortex

    Medlem
    6 november, 2006 vid 08:52

    Det enda tipset som jag märkt funkar när det gäller att få tag i billiga biljetter till Kiruna över påsk är att boka i tid… 😉
    Inte precis det du ville höra antar jag.
    Har själv haft problem mer eller mindre varje år jag skulle flyga upp till våglägret; så ofta har det blivit att ta bilen upp. Fast det är bra jäkla långt, speciellt om man ska ha barn med i bilen.
    Det går att köra sträckan på 12 timmar blankt (126 mil) med ett tvåsitsigt segelflygplan på släp i kärra… har jag hört. 😎

    Har åkt tåg någon gång också, men det var också svårt att få tag i biljetter nära inpå. Fast nu är det ju iofs en stund kvar så det kan fortfarande finnas kvar. Har för mig att jag åkte med tågkompaniet då. Det var iofs 5 år sedan så jag vet inte ens om de kör den sträckan längre.

    Bara att du hör av dig om du lyckas ta dig till Kiruna, så fixar jag kontakterna med piloter/kitare där uppe om du är intresserad.

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite + backar Kiruna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.