Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite i sälen med en 12kvm (Sle)

  • Snökite i sälen med en 12kvm (Sle)

    Publicerad av prima på 21 juli, 2009 vid 19:21

    Hejsan!

    Hoppas ni har lite överseende med min dumhet, och sen kanske det är lite tidigt att börja fantisera om sälen redan nu.. :smirk:
    Provade på snökite i sälen förra vintern och blev fast direkt. så när det väl blev sommar åkte jag ner till varberg och gick en kurs på vatten. tyckte det var grymt kul, efter lite velande köpte jag tillslut en drake, en Ozone 12 kvm, (som jag är väldigt nöjd med) då jag bor ganska nära sälen och kan med lätthet åka upp på en timma lr två, så min fråga lyder: kommer jag kunna använda mig av denna drake i vinter? jag vet att den går att köra på vintern, men jag tänkte mer på storleken?, jag vet att det är vinden som bestämmer men generellt, tips/råd uppskattas verkligen.

    mvh

    milkman svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tobbekite

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 07:39

    snökite är inte mitt område, men jag vet så mycket att om du ska få något bra svar behöver du ange din vikt.
    en person på 60kg har betydligt mer drag av en 12kvm än en som väger 100kg.

  • tobas

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 10:15

    Det funkar!!!

  • prima

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:30

    sweet. då väntar jag nog ett tag innan jag inhandlar en foil då..

    väger runt 75kg

  • milkman

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 18:31

    Nä, foil behöver du bara om du ska ta (top)turer i fjällen. Så länge du tänker ta dig tillbaks till samma ställe du börjat och laddar på med tricken så funkar din vattenkite till och med bättre än foils. Kör hårt!

  • cortex

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 16:30
    Milkman;562423 wrote:
    …så funkar din vattenkite till och med bättre än foils. Kör hårt!

    Du glömde ett ord i meningen ovan; “bättre än Ozones foils” ska det vara i så fall.

    /Kaj

  • schweinsteiger

    Medlem
    3 september, 2009 vid 22:57

    varför funkar foils bättre vid toppturer som du kallar det, antar att du då menar turer då man ger sig iväg in på fjället?

  • luddekludde

    Medlem
    3 september, 2009 vid 23:51

    Det kommer funka bra! Ozone är väl rätt bra för snowkiting, visst? Jag var i Åre härom året och testa de, då hade jag en North EVO 12kvm som funkade bra, dock blåste de inte alls mycket men bara de blåser lite så kommer de gå galant tror jag:)

  • pjoter

    Medlem
    4 september, 2009 vid 08:28

    En foil blir betydligt mindre och lättare när du packar ihop den, du slipper släpa med en pump, den är klart lättare att starta/landa själv mm. Därför funkar dom bättre vid längre turer.

    En uppblåsbar funkar helt klart att köra snökite med. Har kört snökite med gamla c-kites å de funkade fint fast dom fick man modda med 5e lina så de gick att starta igen. Dock är en foil otroligt mkt smidigare.

    Ozones uppblåsbara är till för vattenbruk (men funkar såklart på land också) medans deras foils är till för snö/land och enligt tidigare inlägg av Jens sämre än deras uppblåsbara (kunde inte låta bli jens, du gav verkligen bort den här 😉 ).

  • milkman

    Medlem
    6 september, 2009 vid 20:49

    Ingen fara Pjott, för du har ju rätt om du citerar mig på foil vs tub rörande prestanda í kiten. Det gäller förståss även Ozone. 🙂

    Men jag kör bara foil på snö, så himla bekvämt och enkelt och prestandan behövs inte där.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snökite i sälen med en 12kvm (Sle)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.