Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite i Idre Fjäll

  • Snowkite i Idre Fjäll

    Publicerad av johanneslarsson på 14 november, 2006 vid 11:23

    Jag tänkte åka upp till Idre över nyår men ett gäng polare. Självklart tar jag ju med mig prylarna. Någon som har seglat där innan?
    Vore kul att veta var man kan köra mm. Får man överhuvudtaget pumpa upp en drake uppe på toppen, eller blir man jagad av nån liftvakt?

    aahonken svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • reklem

    Medlem
    14 november, 2006 vid 11:51

    Just Idre tro inte jag på, men åk till Fjätervålen som ligger nära och köp en tur till toppen (jobbigt att gå). Sedan är det bara att knata ca 100 meter åt sidan och dra upp kiten och du är på G. Ser ut som att jag själv är på väg upp under vecka 52 och jag ska nog försöka köra en del. Tråkigt nog är det ju tyvärr ofta dåligt med snö under jul och nyår och det finns lite sten att akta sig för där uppe.

  • fesen

    Medlem
    15 november, 2006 vid 02:10

    Mmm…får nog hålla med föregående talare.

    Det var iofs ett tag sedan jag var där…men nog sjuttan är det träd överallt vad jag kommer ihåg.

  • bresky

    Medlem
    15 november, 2006 vid 15:48

    jag var där uppe förra vinter och hade med mig en kite, men att kita på toppen är nog inge bra. massa stenar och liftar över allt där. jag åkte iväg till en sjö i närheten och körde lite på den istället. fjätervålen funkar nog bra dock

  • johanneslarsson

    Medlem
    15 november, 2006 vid 17:34

    det finns inget som säger att man inte får ta upp en kite var man vill annars eller? om de är innanför deras liftsystem mm,? Det kommer i vilket fall som hällst att bli idre för min del, men hur lågnt bort ligger fjätervålen?

  • bresky

    Medlem
    16 november, 2006 vid 14:47

    när jag var där såg jag inget som sa att man inte fick ta med en kite i systemet, men det kanske aldrig hänt förr…
    det är inte jättelångt till fjätervålen men en bil lär du behöva för att komma dit

  • reklem

    Medlem
    17 november, 2006 vid 10:31

    Tror det är mer än 1 mil men mindre än 3 mellan Fjätervålen och Idre. Har du ingen bil kan det nog bli lite problem. Ska du nu bara vara i Idre så undrar jag om det är värt mödan att släpa med en drake. Kanske den där sjön kan vara något, men att köra på toppen är nog mindre skoj. Inga direkta ytor och som sagt en del sten, staket och så lite liftar på det. Tror inte att det uppskattas heller även om det inte är förbjudet (du kan nog fixa ett förbud om du testar). Nepp, jag skulle nog åka till Fjätervålen istället vilket jag tror är värt mödan (har ju inte kört kite där själv utan bara åkt utför). Där är det nämligen enkelt att kliva utanför systemet och sedan rippa loss på hur stora ytor som helst. Tror faktiskt att Fjätervålen kan vara rikgit bra.

  • gonzo

    Medlem
    17 november, 2006 vid 15:19

    skit i kullen idre och dra till alperna istället
    där finns det ytor

  • davidp

    Medlem
    17 november, 2006 vid 22:21

    Kom upp hit och kör istället mannen! Jag var ute förra helgen och hade premiär. Är läget bra nere i Vänga City annars? Nu regnar det här…
    //David

  • reklem

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:33

    Titta in söndagens DN. Ett helt uppslag om idres, fjätervålens och städjans eventuella framtid. Med kite så skulle ju dock alla problem vara lösta. Varför bygga ett helt nytt liftsystem? 😉 Någon kanske vet hur det gick? Vad tog Dalarnas länsstyrelse för belut i frågan om tre toppar?

  • lukas111

    Medlem
    30 november, 2006 vid 21:41

    Hej Johannes
    Idre bör vara mycket bra för snowkite och skimbat (som jag kör) har själv aldrig kiteatdär men åkt skidor ganska mycket i trakten.
    Glöm backar och liftsystem det är för litet och för mycket träd i vägen.
    Nej sök dej upp mot Städjan, man kan gå från liften det finns en liten stig/spår att följa, men det är ganska mycket uppför tills man kommer upp på kalfjället där det är ok att åka. Om ni har bil så rekomenderar jag att åka till en värmestuga några kilometer från anläggningen där kommer man upp på fjället direkt och det finns bra parkerings utrymme och så har man ju stugan att värmasig i (ta med ved). Här finns enorma ytor att segla på och det är mycket vackert. Tänk på att det oftast är väldigt kallt i idre runt nyår inte ovanligt att det kryper ner mot -25 och att det blir mörkt snabbt. Starta vid nie tio tiden på morgon och ni har några timmar innan det börjar mörkna vid tre. Åk mot Gammelsätervallen till Nipstugan.
    /Lukas

  • lukas111

    Medlem
    30 november, 2006 vid 21:51

    Skulle det krisa med snö så åk 5 mil norr till grövelsjön där är det alltid minst en 20cm mer än i idre, vid fjällstationen längstbort finns en stor sjö det det kan vara bra att kitea, för att inte tala om uppe på fjället!!! men då får man gå en bit uppför. Det finns en lift också strax innan stationen kom jag på då kommer man upp på kalfjället direkt, här är det ofta väldigt blåsigt pga utsattläge mot sv. Fan vilken potensial svenska fjällen har för kite!!!
    Jag kör skimbat med telisar och stighudar i ryggarn i fall man måste gå uppför för att nå ytor.
    Jag längtar verkligen hoppas jag kommer upp i år!!
    /Lukas

  • aahonken

    Medlem
    7 januari, 2007 vid 00:23

    Jag var och körde kite i Idre förra året v2. Åkte på en stor platå till vänster om Städjan. Där uppe är det riktigt stort, ca 3 km långt och 500 m bred. Det är som en svacka i mitten av platån, och det verkar se till att snön ligger kvar där uppe. Det går väg upp till Nip fjället, stanna på vändplatsen och gå upp ca 500 m. Sen är det bara att rigga och dra iväg. Vägen tillbaks till bilen är utför, så då kan du köra ända fram till bilen.

    Honken…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite i Idre Fjäll

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.