Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite på Trysilfället, vart?

  • Snowkite på Trysilfället, vart?

    Publicerad av hedin på 21 februari, 2008 vid 22:54

    Hallå.
    Ska till Trysilfjället, tänkte ta med kiten o prova på lite snowkite. Va länge sedan jag var där, så kommer inte ihåg hur det ser ut borta vid fageråsen. Men där borde det väll funka att köra lite? Eller finns det någon annan spot i närheten som är bättre?
    [IMG]http://hedin.homelinux.com/hedin/Trysil_kite.JPG[/IMG]

    Tacksam för alla tips

    alfm svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • cortex

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 08:44

    Tjena!

    Jag var uppe i Trysil förra året och körde någon dag. Den plats där jag har för mig att skolan håller till är utanför lift 44, uppe på den lilla “knölen” som du ser på pistkartan. Dvs följ den grönprickade linjen uppåt och precis ovanför där den slutar är nog det bästa stället att rigga.
    Nu var det i princip vindstilla när jag var där så det blev rätt patetisk kiting.
    Verkade vara långt till raviner och annat skoj att leka i dock.
    Men visst, ladda utför hanget som är nedanför riggplatsen kan nog vara rätt kul om det blåser från rätt håll.

    Andra spot som ligger i närheten? Högis (Sälen) tar det bara ca 45-55 minuter att köra till från Trysil…

    Hoppa in på Kitenation.se, där diskuteras just nu också Trysil och det har kommit lite mer matnyttig info i den tråden, bl.a om en kuperad myr som ligger en liten bit från Trysil och ska vara bra.

    /Kaj(Tech)

  • hedin

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 10:10

    Ok. Där fans det en fin bild. Se fint ut att åka där.
    Tack
    /Martin

  • gurra_g

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 10:46

    Trysil e riktigt najs! Nu har de osså sjukt mycket snö mot 2 meter tror jag :-p
    De flästa kitar på fagerås sidan precis som på din bild… Om du inte vill betala liftkort går det bra att köra bil upp ovanför trädgränsen till de högre hyttområdena… Men det bästa stället tycker jag är ovanför skihytta (typ södra toppen)… ta liften från ski hytta den längsta av de två… när du kommit upp till toppen knallar du till höger o där borta finns ett najs område men raviner och är lite mer kuperat än fageråsen… Man kan säkert kita dit från fageråsen man jag har alldrig testat… just de på fagerås sidan har du ju lågfjället som du kan kita bort till hört att de ska vara bra där men inte testat än…

    Ha d najs!

  • cortex

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 11:52

    Aha, är det uppe vid den där diesel-liften på toppen du menar? Såg riktigt fint ut där uppe… förutom att det var alldeles för lite snö när vi var där. Men nu borde det faktiskt vara grymt där uppe. Tänkte inte på den spot’en förut…

    /Kaj(Tech)

  • gurra_g

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 13:24

    nja typ där… Disel liften heter Sankt Olaf. Har inte kört där men de e i närheten av den spot jag menar och kan säkert vara riktigt bra, brukar blåsa pung öppe på toppen av sankt olaf liften så tar lite tid innan snön ligger där men nu lär det finnas i massor…

    jag menar en spot som ligger till vänster om toppen på skihytta liften
    (liften under sankt olaf om man kommer från trysil sidan, södra sidan…)

    Sen har du hela “baksidan” av fjället där det inte finns några liftar eller backar ivägen… mycket o utforska där:-p Men tänk på lavinrisken, mycket snö nu…

  • hedin

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 15:34

    Det här låter skit bra…. Bor uppe vid fageråsen, så kan nog inte bli bättre.

  • jochen_birch

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 15:38

    Någon som kommer vara där vecka 12?
    Jag kommer vara där i början på veckan och tänkte ta med någon kite.
    Är en 12:a lämplig? Kan inte fylla bilen med kites tyvärr.

  • gurra_g

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 15:48

    De blåser rätt mycket i mars… ofta 10ms+ så en 12 hybrid/sle/bow borde funka bra…

    Sist jag var där över en påsk hade vi 10-15ms o strålande sol varje dag…

  • hedin

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 18:32

    Jag åker sön kväll vecka 11 så blåser det borde du se mig o några till vid Fageråsen, om du kommer tidigare.
    Faan va gött med 10ms, sol och 2m snö… dumt o få för höga förväntningar… men faan va sugen man blir.

  • gurra_g

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 10:02

    Jag är inte i trysil nu… kanske kanske v.12 men inte alls säkert… Men det kommer säkert vara en del andra kitare där!

  • alfm

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 11:29

    Var der for to helger siden og det var veldig bra! Ligger mye snø rundt i terrenget ved Fageråsen så man får seg noen bra turer der!
    I bakken til venstre(om man titter nedover) så kan man t.o.m kjøre litt speed opp og ned ved riktig vindretning.:)

    Legger med et par klipp… Flyvingen er ikke å anbefale.. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite på Trysilfället, vart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.