Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkiting i åre ?

  • Snowkiting i åre ?

    Publicerad av psychonauten på 31 oktober, 2006 vid 16:48

    Var får man vara och var ska man inte vara?
    Har ingen lust att trassla in kiten i nån lift 😉

    tobas svarade 17 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • celestial

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 17:01

    Kolla me Tobas. Han har stenkoll på Åre…

  • krillan82

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 17:03

    Sjön funkar och även borta vid rödkullen… jag ska sj upp där under Jul och Nyår. Hoppas jag får platts med draken bara…

  • nic

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:23
    Krillan82 wrote:
    Sjön funkar och även borta vid rödkullen… jag ska sj upp där under Jul och Nyår. Hoppas jag får platts med draken bara…

    Sjöar med snö på är bra om du är nybörjare. Annars åk några kilometer till, till Storulvån. Som Åre fast utan liftar å träd. Bara å köra…
    Man kan även hyra kitar på Storulvåns turistcenter.

    nic

  • tobas

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:24

    Som Krille säger Bor man inne i byn så är det framförallt Platån mellan Rödkullen och Olympialiften och även bort mot Stendalen som funkar fint. Härligt att vara på fjället men om det brallar i så brukar det även funka bra på sjön. Vindriktningen ska då helst vara ost sydost eller väst nordväst. En annan läcker spot om det är gott om snö är Tväråvalvet. Där dröjer det oftast ett tag in på säsongen innan liftarna öppnar så då får man endera gå eller kita upp till Stendalens bergstation. Mullfjället är inte heller så tokigt om man vill ut på lite äventyr. Ta 6stolen upp och gå sedan vidare några 100m i liftens riktning. Sedan är det bara att välja sida om ravinen för launchning. Går iofs att kita över om vinden bara är den rätta. När högzonen öppnat är Fjällvallen och ytorna mellan mullfjället och ullådalen lättilgängliga.

    Vid gott om snö, lite klenare vind och om du har bra koll. Åk upp så långt liftarna går och launcha 50 m ovanför Gondolens bergstation. Sedan är det bara att dra sig upp till toppen och runt. Finns några fina flackare ytor med massor av sköna bulor att hoppa och trixa på.

    Med sin sedvanliga tur så tycks man ha valt bort en säsong som om den fortsätter så här kommer bli historisk ;-(

    Hade gött och surfa fint / TOBAS

    PS! Har du tillgång till bil så kan du även åka västerut och testa på storulvån, Gevsjön, toppen vid storlien eller Skalstugan vid norska gränsen. DS!

  • krillan82

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:49

    Jag kommer vara där uppe mellan ca den 20/12 till 8/1e… hade varit ball om man kunde köra lite tillsammans. Men jag kommer nog lägga mest energi på skidåkningen. men men man vet aldrig ska i alla fall ta med mig en drake.

    Ring mig om du ska vara där ungefär då

    0706-165645

  • ziik

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 22:32

    jag är där… ingen koll på arbetstider och lika vilse som alltid. men ska du ut någonstans så är jag på 😉

    //Joel

  • ryden

    Medlem
    1 november, 2006 vid 00:07

    Jag flyttar till Åre nu på måndag, har precis fått jobb.
    Vore nice med någon att kita in i liften med, eller bara kita förövrigt 😛

    Ledig alla helger.

  • ryden

    Medlem
    1 november, 2006 vid 00:16

    Vilken storlek kör ni oftast på fjället?

  • ziik

    Medlem
    1 november, 2006 vid 06:17

    kör mest 10a eftersom jag har en tia eller två 😉
    tobas, du har inte en venom 8-10 att kränga eller? 😉

    åter till arbetet
    //Joel

  • milkman

    Medlem
    1 november, 2006 vid 13:37

    Jag kör normalt inte större än FY 10:a i fjällen. Och brukar backa upp den med en 6:a (Access) eller FY 7,5:a. Man skulle kunna tänka sig en jättekite också men med tanke på att jag vill klara av överraskningar där vinden tilltar så har jag altid med mig två kiter och på dessa två klarar jag nästan alla vindar. Och blåser det mindre så blåser det nästan inte alls, så då går det ju ingen nöd på en 🙂

    I år blir det nog Manta 10 och Fy 7,5 ifall jag får kita nått på riktigt (i bergen). (Ska operera knät i december)

    Storulvåns fjällstation som har Sveriges största kiteverksamhet i bergen använder inga kiter större än 10m så jag tror det är en safe bett. Du kan alltid hyra där ifall din vattenkite inte känns optimal och en investering i öppna celler inte känns motiverbar 😉

    /Jens

  • ryden

    Medlem
    1 november, 2006 vid 21:51

    Såg de hade riktigt skyssta priser för att hyra där oxå!
    Om jag inte minns fel så låg det runt 2-300:- / dag.

  • rocco

    Medlem
    2 november, 2006 vid 15:06

    ska upp o lira lite i åre v.51. vilken size blåser det oftast om man kör bow? har 8 + 12.. båda som gäller?

  • milkman

    Medlem
    2 november, 2006 vid 15:21

    Ta med båda! Men du klarar dig nog ganska bra på åttan

  • nic

    Medlem
    5 november, 2006 vid 09:46
    Ricci wrote:
    ska upp o lira lite i åre v.51. vilken size blåser det oftast om man kör bow? har 8 + 12.. båda som gäller?

    Beror oxå på hur du vill åka. Du kan säkert åka med båda men med en större kite får du mer kraft till hopp å sånt, även åka snabbt uppför, om det är din grej.

    Krusa eller trekka klarar även mindre storlekar.

    I det övre vindregistret kan du tänka som på vatten. I det lägre så är skillnaden att du inte sjunker, så i princip är det inget som inte funkar nästan. Där beror det på vad du tycker är kul 🙂

    nic

  • tobas

    Medlem
    5 november, 2006 vid 22:19

    Vist talat Nic! Ska man till å hoppa och ha sig på det vita guldet kan det kännas gött å ha lite kvadrat. Har man bra med kvadrat så kan man börja hoppa riktigt tidigt iom att det är lätt att få upp bra fart om underlaget är det rätta samt att man kan kasta sig ut där man redan har lite höjd så att säga
    ;-).

    Joel har en nyservad V13 till övers och den funkar nästan i alla vindar man vill vara ute i på vintern.

    / TOBAS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkiting i åre ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.