Senaste nytt Forums Snyggast crash-trick?!

  • Snyggast crash-trick?!

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 september, 2003 vid 15:04

    Kriterier för att dina bravader ska räknas som crash-trick:
    1. Du ska inte landa med fötterna på brädan men händer, arsle, näsben osv går bra.
    2. Det ska inte RIKTIGT vara planerat, eller i alla fall inte se ut som det.
    3. Du och dina medsurfare ska garva efteråt.
    4. Helst ska du göra dig lite illa.

    SÅ! Vilket är det snyggaste? Och vilka är dina hetaste trick-tips? Hur gör man för att sätta ett RIKTIGT snyggt kastfall?

    Min favorit är kastfall i samband med gippen, precis när man faller av och ska gippa förlorar man kontrollen och far framåt med vinden i en perfekt båge, ger ifrån sig ett litet skrik och gör en vältrimmad mollbergare i luftfärden.

    Nu ska vi diskutera vurpor och krashar gott folk!

    clemens svarade 20 år, 10 månader sedan 24 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • clemens

    Medlem
    15 september, 2003 vid 15:11

    De som ser snyggast ut är väll ett ikrokat kastfall som resulterar i bockad bom, trashat segel, knäckt mast samt avknäckt nos på brädan : crazy.gif

  • ian

    Medlem
    15 september, 2003 vid 15:17

    att råka kroka i när man duckar seglet kan ju vara smått irriterande

  • kungdenknege

    Medlem
    15 september, 2003 vid 16:28

    Ahh… Ett av dom få områden inom Windsurfing där jag faktiskt har lite erfarenhet smile.gif Blixtsnabbt tvärstopp p.g.a. slagsmål fena vs. sandbank (gärna i Lomma dessutom), vilket leder vidare till i krokat kastfall, är ju aldrig fel. Man ska dessutom gärna ligga på slör, kring 25 knop, lyckas krascha brädans nos med skallen, samt ha x antal vackra flickor på stranden som bevittnar det hela

    Ett annat riktigt härligt krasch-trick, har faktiskt bara lyckats med det en gång då det kräver en hel del s.k “1337 5k1llz”, är segel-men-inte-bräda loop. Kräver också ganska specifika förhållanden, närmare bestämt vindar kring 20m/s, segel kring 6.0m2 med ungefär så mycket nerhal att masten överhuvudtaget inte kröks, och en lättviktare i selen. Snabbt förklarat går det ut på att kroka i, accellerera till 25-30 knop, titta frammåt, försöka fummla i bakfoten, misslyckas totalt (så man inte kan hålla emot överhuvudtaget) sammtidigt som det kommer en vindby på 35m/s, tappa all kontroll och få ikrokat kastfall som är såpass kraftigt att det resulterar i att du, i dina alldeles för långa hängselelinor, gör en tabletop (huvudet neråt) into forwardpushgoiter (ööh?), inklusive kullerbytta och gällt skrik, samt landar under seglet med smalbenet fastklämmt mellan mast och bräda.
    Som sagt, svårt så in i helvete, men förbannat snyggt när det väl sitter.

  • clemens

    Medlem
    15 september, 2003 vid 17:04

    Du kungen…. du skulle inte vilja lära mig den?
    Så att man åtminstonde kunde styla me något när man behövde de?

  • cicky

    Medlem
    15 september, 2003 vid 17:05

    (glömde att logga in när jag startade tråden)

    En annan frän grej jag satte för ett tag sen är ju underwater throw up (fritt översatt, kräkas under vattnet). Den är läcker även om man inte ser mycket av den!

  • kungdenknege

    Medlem
    15 september, 2003 vid 17:20

    Visst. Är ju skyldig din brorsa en tjänst sen han körde mig Habo – Lomma förra sommarn smile.gif

  • clemens

    Medlem
    15 september, 2003 vid 17:40

    Haha där ser man, så du känner honom?

  • brutus

    Medlem
    15 september, 2003 vid 18:41

    Aahh… det här kan jag!!!
    Få se nu, det fins så många att välja mellan…
    Nää, inget kan nog slå ett riktigt fett ikrokat kastfall (senast i dag!), med fötterna spikrakt uppåt i luften o en avslutning som smiskar pannan i nosen på brädan. (inte idag)
    En undedrwater throwup skulle kunna vara kronan på verket … tongue.gif

    /martin

  • sunkan_

    Medlem
    15 september, 2003 vid 18:56

    Hehe, senast i Söndags fick jag flertalet ikrokade kastfall när ingenting ville som det skulle. Slutade med lite trasigt segel och bucklor/spricka i nosen.

  • jeppo_f

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:34

    Ett trick som man sällan klarar utan en knäckt nos är nose-plant, alltså ett fett hopp med bra höjd, noselanding, fast med kraftigt missbedömt vattendjup. Har bara lyckats med det en gång i Lynaes i Danmark för några år sedan. Brädan var en splirrans ny Fanatic Gecko 265, ganska tung och i princip oförstörbar, så istället för att gå av, borrade nosen ner sig en ordentlig bit i sandbotten och blev sittande pekandes rakt upp. Den var perfekt för andra surfare att använda som gippmärke samtidigt som de garvade åt mig som stod och spottade sand i det knappt knädjupa vattnet.

    Annan favorit är när man fegar ur på riktigt höga hopp, kastar grejjerna bara för att upptäcka att man fortfarande är ikrokad. Ajaj, fenor kan göra jätteont när man landar för nära dom!!

    /Jeppo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:35

    Man blir deppig när alla snackar om trasiga prylar… Jag vill ju klota utan att pajja grejerna!

  • watertouch

    Medlem
    15 september, 2003 vid 21:16

    Det där med fortfarande ikrokad är roligt. Jag kom åkande i full speta och skulle bara kasta mej rakt bakåt (av nån anledning), men selen hade krokats i igen.. Där hänger man, med armar och ben i luften, hyfsat förvånad. Sen rasar man.

  • cambo

    Medlem
    15 september, 2003 vid 21:20

    Svar till:


    Ahh… Ett av dom få områden inom Windsurfing där jag faktiskt har lite erfarenhet smile.gif Blixtsnabbt tvärstopp p.g.a. slagsmål fena vs. sandbank (gärna i Lomma dessutom), vilket leder vidare till i krokat kastfall, är ju aldrig fel. Man ska dessutom gärna ligga på slör, kring 25 knop, lyckas krascha brädans nos med skallen, samt ha x antal vackra flickor på stranden som bevittnar det hela

    Ett annat riktigt härligt krasch-trick, har faktiskt bara lyckats med det en gång då det kräver en hel del s.k “1337 5k1llz”, är segel-men-inte-bräda loop. Kräver också ganska specifika förhållanden, närmare bestämt vindar kring 20m/s, segel kring 6.0m2 med ungefär så mycket nerhal att masten överhuvudtaget inte kröks, och en lättviktare i selen. Snabbt förklarat går det ut på att kroka i, accellerera till 25-30 knop, titta frammåt, försöka fummla i bakfoten, misslyckas totalt (så man inte kan hålla emot överhuvudtaget) sammtidigt som det kommer en vindby på 35m/s, tappa all kontroll och få ikrokat kastfall som är såpass kraftigt att det resulterar i att du, i dina alldeles för långa hängselelinor, gör en tabletop (huvudet neråt) into forwardpushgoiter (ööh?), inklusive kullerbytta och gällt skrik, samt landar under seglet med smalbenet fastklämmt mellan mast och bräda.
    Som sagt, svårt så in i helvete, men förbannat snyggt när det väl sitter.

    [/ QUOTE ]

    HAHA grin.gif grin.gif

  • newold_surfer

    Medlem
    16 september, 2003 vid 06:21

    Äntligen något man kan ge expertutlåtande på, min favorit tar jag från mitt eget skafferi…

    Ladda på skönt med överriggat, kör på gränsen all the way… Sen tar du sikte på någon oskyldig säl, sätt fenan mitt i sälen vilket resulterar i ett krashstopp, med både kastfall och 3-4 studs på vattenytan…

    I mitt fall vet jag inte hur det gick med sälen, men det kanske är dumt om alla sticker ut å klyver säl…

  • xavier

    Medlem
    16 september, 2003 vid 07:12

    min personliga favorit är dock:

    “kastfall-off-the-lip”

    Anta håller på att ta dig ut genom två-meters vågor, med side-on vind från styrbord och en 5.0:a.

    Du kör i full speta men tappar plötsligt planingen efter det att du blivit för girig med höjdtagningen. Snabbt som en oljad blixt hoppar du ur fotstropparna (fortfarande ikrokad) för att inte drutta baklänges i vattnet. Du skotar ut och går ner på slör för att snabbt få upp farten igen. Du har dock inte uppmärksammat att du under tiden klättrat upp på en våg och tajmar mongo-trycket i seglet samtidigt som vågen försvinner under dig. Allstå är du plötsligt flygandes, ikrokad, med en fot framför masten samt en bakom och 4.0-vindbyn piskandes i din 5.0:a! Vad som sedan händer bestäms endast av fysiken lagar; du får ett duktigt kastfall, roterar kring hängseletamparna och slår hälen i masttoppen innan seglet kraschar mot vattenytan med dig ovanpå. Du ber till vindguden att den ska hålla brädan (och fenan) borta från skallen din och blir spolad i ett par omgångar innan du fastställt att allting är helt och att det bara är att vrida tillbaka hängseletamparna och göra om tricket på nästa våg… om du törs.

    /en som har ont i hälen…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Snyggast crash-trick?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.