Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Socker som halkskydd?

  • Socker som halkskydd?

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 april, 2001 vid 15:58

    aloha,

    Har målat min hemmagjorda bräda. Har använt billack(Hagmans), först vit högblank lack, torka, sedan klarlack. Strödde ut socker(efter rekommendation) när jag tömt hela klarlacks burken på brädan. Problemet:
    Efter väldigt många dagar(!!) verkar det inte som att det är helt torr. Brädan är klibbig och tar åt sig t.ex. ludd från kläder som alltså fastnar.
    Torktid enligt burken = 15 min. Kan det vara att det inte går att blanda i socker? Vad har gått snett?
    Tacksam för info om detta.
    /Mats

    voodoo svarade 22 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • voodoo

    Medlem
    19 april, 2001 vid 16:35

    låter INTE kul…..

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 april, 2001 vid 16:36

    ha tålamod lägg brädan där det är varmt så skall du se att den torkar . men det är ju klart är den klibbig så har ju du dubbelt halkskydd

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2001 vid 00:10

    om det ar 2 komponents farg har du blandat fel, socker?…..de ganger jag anvant den metoden har jag anvant SALT, den lammnar sma kratrar efter den smallta salten och dar av har du bra antiskid…../P

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2001 vid 11:16

    mnja det kan bero på för mycket härdare i sista lagret färg. Om det inte torkat efter nån vecka i värme föreslår jag att du tar bort kletet med slipning eller lösningsmedel (cellulosaförtunning) men VAR FÖRSIKTIG ! Lägg ett nytt lager med 2komponent och salta. ut o plana !

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2001 vid 12:08

    tjena!
    tror knappt att jag kan hålla mig för garv..hahaha hohoho..
    På bilar med plast stötfångare använder en del floursocker i lacken för att den skall bli mjuk o böjlig..dock så använder de en speciell torkteknik. jag tror inte din bräda kommer att torka..du kommer få ett helvete att få bort all färg..
    mitt förslag: om man har tummen mitt i handen så kosta på dig att köpa en fabriksbyggd bräda..eller anlita ngn som har tummen frigjord.
    med vänliga hälsningar..
    Ps: det sägs ju att ett gott skratt förlänger livet..tack för ytterligare ett par seglingsdagar.

  • k-p

    Medlem
    20 april, 2001 vid 13:18

    Jag har lagt på halkskydd på en issurffarkost, jag använde vanlig klarlack inte tvåkomponent och strödde på med socker. Socker är ju större än salt så det blir grövre halkskydd. Det torkade som det skulle så jag tror inte att det är fel med socker. Är det däremot tvåkomponentslack du använt är jag mer osäker kanske för mkt härdare men det torkar även det så småningom. OM du får göra om allt så föreslår jag ett tvåkomponentslack som heter CRYSTAL och sälj hos båttillbehörs affärer. Det har en polare använt och det blev mkt bra, med salt dock. Hoppas det ordnar sig….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 april, 2001 vid 19:35

    Jo det är ju bra när man kan roa sig i andras misstag.
    Moget!

  • rian

    Medlem
    21 april, 2001 vid 01:34

    Hej,

    Har gjort samma grej själv en gång i tiden på min gamla Electric rock,
    Gul fernissa och socker,

    Ut och segla på brädan bara, sockret som liger på ytan kommer att smälta och så småning om får du ett bättre halkskydd
    än du kunnat tänka dig, socker gör som synd är dock att det blir j-a vasst, du kommer att märka det i sommar när du kör barfota=fotfil.
    men efter en säsong e.d så skall nog det värsta ha lagt sig.

    Håll inte på och ta bort färgen mm det blir bara värre!!. Kör, bara kör det ordnar sig.
    Och än en gång till lustigkurrarna som loggar in annonymt för att driva med surfers som har klantat till det.
    Hur fan blev ni så smarta då?, inte genom att göra rätt hela tiden iaf.
    Ni får dessutom säkert bara sätta på feta brudar också!
    /Rian

  • dude

    Medlem
    21 april, 2001 vid 11:57

    Salt verkar då bättre än socker så att det inte blir så himla vasst. Men menar ni inte grovkornigt salt?

    Skulle vara trevligt med ett svar då jag ska tipsa en polare om just hur att sätta på nytt halkskydd på en hal Tiga 254. mvh

  • voodoo

    Medlem
    21 april, 2001 vid 14:40

    Använd ett TUNT lager med epoxy låt det stå en stund och ös på mkt salt “vanligt salt” går utmärkt..hellre för mkt salt än för lite då det är lättare att få det jämt…funkade kanon för mig!!
    har aldrig testat med lack…Lycka till..

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • k-p

    Medlem
    23 april, 2001 vid 07:23

    Se bara till så att det inte är gult epoxy när det torkar…det blit inte snyggt. Men någon tvåkomponent blir nog bäst, kanske lite krångligare dock…

  • Johan!!

    Gäst
    23 april, 2001 vid 11:30

    Var köper man epoxy och vilken typ av epoxy ska man ha??

  • voodoo

    Medlem
    23 april, 2001 vid 13:14

    försök få tag i lamineringsepoxy, vet inte vart du ska vända dig där du bor men vänd dig till ngn som reparerar båtar el liknande…annars kan du ju best. !!

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Socker som halkskydd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.