Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Södra Spanien/Nerja i september

Taggad: ,

  • Södra Spanien/Nerja i september

    Publicerad av hydrolift på 25 februari, 2010 vid 09:39

    Tänkte tillbringa någon månad i Nerja i september men ser på vindstatistiken (Windguru) att åtminstone för 2009 så var det få dagar med någon vind på överhuvudtaget.

    Finns det någon här som tillbringat tid i närheten av Nerja/Malaga/Costa Tropical osv som har erfarenhet av vindar under sensommaren/hösten? Tänkte det kanske finns lokala ställen där det “alltid” blåser som inte syns i statistiken. T ex är La Herradura känt för paragliding då det ligger berg nära havet och vindarna får fart åtminstone i uppåtgående riktning.

    Snart släpper isen!

    Häpp!

    nn4an_mike svarade 14 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gustav-s

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 11:35
    Hydrolift;599683 wrote:
    Tänkte tillbringa någon månad i Nerja i september men ser på vindstatistiken (Windguru) att åtminstone för 2009 så var det få dagar med någon vind på överhuvudtaget.

    Finns det någon här som tillbringat tid i närheten av Nerja/Malaga/Costa Tropical osv som har erfarenhet av vindar under sensommaren/hösten? Tänkte det kanske finns lokala ställen där det “alltid” blåser som inte syns i statistiken. T ex är La Herradura känt för paragliding då det ligger berg nära havet och vindarna får fart åtminstone i uppåtgående riktning.

    Snart släpper isen!

    Häpp!

    Du borde ju inte ha mer än 1,5 – 2 timmar ner till Tarifa där du garanterat har vind.

  • hydrolift

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 12:00

    Det är nog drygt 2 timmar till Tarifa men det blir säkert ett besök där. Det bästa hade i alla fall varit om det gick att surfa i närheten av Nerja. Har ett spädbarn med mig och det blir då stor skillnad på att gå ner till stranden ngn timme och att vara borta hela dagen.

  • mikhogl

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 21:33

    Tja! Jag bodde i Granada ett tag å då kitade vi lite i Motril, inte så jättebra spot vad jag kommer ihåg, men det gick köra där typ 2 dar i vecka under hösten. Jag tror inte vi hittade något ställe med lokal “extravind” närmare än tarifa tyvärr.

    Ha det! / Micke

  • hydrolift

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 10:51
    mikhogl;599886 wrote:
    Tja! Jag bodde i Granada ett tag å då kitade vi lite i Motril, inte så jättebra spot vad jag kommer ihåg, men det gick köra där typ 2 dar i vecka under hösten. Jag tror inte vi hittade något ställe med lokal “extravind” närmare än tarifa tyvärr.

    Ha det! / Micke

    Tack för infon, Micke! Motril ligger ju bara ca 3 mil från Nerja så det borde ju vara liknande förutsättningar. 2 dagar i veckan låter annars lite mer hoppfullt än det jag såg i vindstatistiken. Får väl fundera på att skaffa en lättvindsbräda…

  • windyboy

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 13:36

    Någon som har varit i närheten av Alicante eller La Manga någon gång under året? Verkar som La Manga is the shit när nere. Jag struntar i om det är hard core kiting eller inte. Jag gillar min 14 i varmt vatten med lite lagom bris.

  • kitelife

    Medlem
    28 februari, 2010 vid 21:08

    La manga rockar!!! två olika hav som möts där, många feta spotts vågor och plattvatten . . .

  • molle73

    Medlem
    1 mars, 2010 vid 09:06

    Som ovan talare. Tarifa och La Manga är bra. En strand som kan vara värd att testa är Castillo de baños, eller La Mamola. Åk alltså mot Almeria. Runt Nerja är det för mycket klippor. Dessutom kan man behöva passa på Guardia Civil samt lokala polisen då kitande är förbjudet på många stränder pga. badande turister så års.

  • hydrolift

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 08:49

    Ville bara säga att nu har jag bokat resa 1 månad i september. Boende centralt i Nerja vid havet och givetvis stor balkong mot havet! Så jäkla skönt det ska bli!

    Får återkomma med surfrapport när jag kommit hem. Hoppas åtminstone på några dagars pop samt en sväng till Tarifa.

    Ha det på badet…

  • windyboy

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 11:30

    Skalle bara flika in att jag drar till La Manga i eftermiddag 🙂 dock utan kite denna gång 🙁 Blir bara en wekend men jag skall kolla efter lite feta spots eftersom jag skall dit både till sommaren och hösten igen. Återkommer med en lägesrapport.

  • hydrolift

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 14:19
    windkristensson;601143 wrote:
    Skalle bara flika in att jag drar till La Manga i eftermiddag 🙂 dock utan kite denna gång 🙁 Blir bara en wekend men jag skall kolla efter lite feta spots eftersom jag skall dit både till sommaren och hösten igen. Återkommer med en lägesrapport.

    Coolt! Ta gärna några bilder oxå. Ser fram emot rapporten!

  • nn4an_mike

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 17:05

    Mina föräldrar har lägenhet längst ut på La Manga (Aldeas de Taray Club) , det finns många bra spots i närområdet, men vindmässigt är det bäst på höst och vår. Kolla i butiken MasKite om bästa spots för olika vindriktningar. De har även en webcam monterad på husets tak om man vill kolla på liveaction när det blåser 🙂http://www.maskite.com/index.php?option=com_content&task=view&id=107&Itemid=150&lang=es

    http://www.maskite.com/index.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Södra Spanien/Nerja i september

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.