Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing södra vättern ?

  • södra vättern ?

    Publicerad av bossebus på 29 juli, 2007 vid 22:15

    Hejsan ! någon som har erfarenhet från segling i vätterns sydvästra del ?… Köpte mig en Mistral E motion 151 i varberg, och är nybörjare. Kanske finns ngn i närheten som ev. vill ha en surfkompis ?…

    canoya svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • spook

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 07:36

    Vi är mellan 10-20 pers som seglar regelbundet kring vättern i jönköpingsområdet.
    Vättern seglas mest på hösten när vindarna är mellan V och N, på sommaren är det oftast SV-V och då är det Landsjön vid Ragges som gäller.
    Är det bara bra med vind är det nästan alltid någon där.
    Välkommen.

  • bossebus

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 19:08

    Ok, kul… väntar bara på att få tag i en rigg, har bara brädan än så länge !. Vad bör jag ha för storlek på seglet ?

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:44

    hur gammal är du? väger? längd? kring 6-7 kvm borde funka oavsett.

  • bossebus

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 17:43

    Jag är 39 ca 60/177 !

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 00:30
    simpa89;401867 wrote:
    hur gammal är du? väger? längd? kring 6-7 kvm borde funka oavsett.

    What the hell?! Sen när blev åldern en faktor?..

  • kingarne

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 06:56

    Oj…39, då måste du ha ett 6.6m2…

  • judo-freddan

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 08:52
    Bossebus;403242 wrote:
    Jag är 39 ca 60/177 !

    Jag skulle börja med någor runt 6m2.

  • canoya

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 10:06

    Segelstorlek på 6-7 m2 blir nog lagom att starta med. När du blir varm i kläderna så kan du komplettera med nåt större för att få bättre fart i den vanligtvis lätta vinden här i trakten.

    Jag såg att du bor i Habo. Då har du ganska nära för att testa Baskarp på vindriktningar mellan syd, öst och nord, eller Domsand på sydost till nord. Är det lite väst i vinden (som ju är det vanligaste) så blir det nog byigt och snurrigt på den sidan av Vättern. Jag har en kollega (som inte vindsurfar själv) som säger att Furusjön ska vara bra, men jag tycker den ser lite liten ut för att ge jämn vind, men för de första gångerna kan det nog räcka. Det lär också finnas en sjö i närheten av Hjo som heter Mullsjön (inte i Mullsjö då) som ska vara bra. Kolla med Carrera här på Surfzone som har kört där.

    Vid vindriktningar som kan seglas i Jönköping (Väst-nord-nordost) så finns kanotklubben nedanför Bymarken, Vätterstranden vid Dykarklubben, Oset i Vättersnäs och Kanotklubben vid Brunnstorp. Klart vanligast är dock att man kör vid Ragges i Landsjön.

    Jag tror du ha skaffat en bra bräda både att börja med men också att behålla som lättvindsbräda den dag du vill komplettera med en mindre och livligare bräda för mer blåst.

    Kul med fler vindsurfare i Jönköpingstrakten!

    /Håkan

  • bossebus

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 06:28

    …furusjön har jag hållit till på med mitt gamla “hangarfartyg” 🙂 …lite byigt, men funkade hyfsat tyckte jag då. I Baskarp har det tydligen funnits ngn surfklubb, sett en gammal klubbstuga där… Och mullsjön utanför hjo har jag åck hört att det skall vara hyfsat !..Väntar bara på att få tag i ett riggpaket, sugen som fasen…

  • canoya

    Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:07

    Det man saknar här i Jönköping (förutom konstant 11 m/s från väst, och 1,5 m vågor från norr på Vättern, då) är ett ställe som funkar bra på sydostvindar. Kanske Baskarp och Domsand funkar, men jag har inte prickat in någon bra dag där. Det verkar som att ostliga vindar oftast är mer byiga och osäkra än västliga, eller är det bara för att man inte hittat rätt ställe?

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing södra vättern ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.