Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Soft Rack” Takräcke?

  • “Soft Rack” Takräcke?

    Publicerad av calle på 10 augusti, 2005 vid 10:41

    Hej!
    Är det någon som använt ett uppblåsbart takräcke (typ det här: HandiRack )

    Skall till Irland där det verkar omöjligt att hyra en bil med takräcke så jag ser ett mjukt takräcke som en lösning.
    Någon som provat?
    Mvh Calle
    PS Om någon har ett och vill hyra ut det en vecka så säg till (bor i Stockholm).

    guppy svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • lars_k

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 10:57

    Jag är lite insatt i bilbransch och hållf och ser en viss fara i att belasta takplåten på detta vis. Det är bara tunn plåt, 0.6-0.8 mm. Tror inte det håller för en driva vindsurfbrädor i 100 knyck. Uppenbar risk för takbulor…

  • bonasurf

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:22

    Hmm vi har kört softrack på hyrbilarna på våra resor en del. Måste ju bero lite på vad för bil du har. Uppblåsbart låter lite konstigt dock. Vårt softrack är som några takräcksskydd fast det är en slags repanordning istället för takräcket. Funkar bra fr våra vågselglingsbrädor men det är nog inte superstabilt i längden och man får lägga resten i bilen.

  • calle

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:33

    Ok, vi tänkte hyra en kombi och lägga allt utom varsin (2st) bräda inne i bilen så det blir ju inte supertungt. Det borde väl taket orka med eller?
    / Calle

  • calle

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:36

    Tack för svaret, jag har sett sådana räcken som du nämner kan inte komma på var bara. Var har ni köpt ert?
    / Calle

  • lars_k

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 11:44

    Jo, det kanske kan fungera.. Beror på bilmärke etc. Men det är ju en hyrbil som ni inte behöver vara så rädda om… wink.gif

  • basse

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 12:12

    Går det att dela baksätet på mitten eller 2+1 borde ni kunna få in båda brädorna och allt annat och sitta bakom varandra. Inte det roligaste men det kanske funkar.

  • feg

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 18:25

    Jag körde med softrack (med longboard) på hyrbilen på Maui. Jag skulle aldrig sätta det på min egen bil eftersom det låter “bump-bedump-bump” med jämna mellanrum när vinddraget mot brädan får den att röra sig.
    Precis som Lars_K sa får detta den tunna takplåten att bångna. Jag såg inga bucklor efteråt men tvivlar inte på att risken är överhängande.

    Bra nödlösning men inget jag egentligen inte tror på eller gillar.

    /Jocke

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:13

    JAG HAR ETT I STOCKHOLM SOM NI KAN LÅNA/HYRA!

    Du har fått ett PM här på konfen.

    Det funkar bra, mitt HandiRack är nytt dessutom.

    Räcke På!

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:15

    Jo, glömde en sak. Det är skillnad på ett s k “soft rack” och ett HandiRack (som jag har).

    På ett HandiRack skulle jag lätt lasta en komplett surfutrustning, vilket jag aldrig skulle göra på ett soft-rack (där väl en eller ett par vågsurfingbrädor är max, typ).

  • bonasurf

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 10:44

    Vi köpte vårt i Honolulu så jag har inte den blekaste var man hittar dem här hemma. de är ju gjorda för vågsurfingbrädor men om man kombinerar det med en extra tamp genom biltaket så funkar det super. Kanske inget för lite nyare fina bilar 🙂

  • guppy

    Medlem
    22 februari, 2008 vid 15:53

    Jag tar upp en gammal tråd.

    Är det nån som har erfarenhet av “soft racks” eller HandiRack på en cab? Det borde funka bra på en sufflett (det finns ju ingen lack att repa), men håller en soft top för påfrestningarna från vindmotståndet? Tex en Miata.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Soft Rack” Takräcke?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.