Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soft Wing Sails

  • tsss

    Medlem
    29 maj, 2013 vid 15:09

    Intressant att läsa angreppet på siten wingsails.com mot nuvarande America´s Cup reglerna. Författaren hävdar att soft wing sails är mycket säkrare för dessa jättebåtar. Han skrev det i höstas efter att Oracle hade kapsejsat och förutsade att någon skulle mista livet, vilket ju inträffade nu med svenskbåten Artemis krasch i maj. Årets utmaning har (precis som förra gången då en trimaran mötte en katta) justerbara fasta paneler i masterna styrda av en massa hydralik, och krav på minimivikt på nästan 1½ ton med riggens tyngdpunkt minst 17 meter upp!

  • the_novice

    Medlem
    29 maj, 2013 vid 20:07

    Ett modert race segel för vindsurfing är ju i princip en “soft wing” segel redan, tror inte det finns så mycket mera att hämta där. Bringdal testade väl ett assymetriskt segel i kanalen ett år också, men nu senast så var det väl standard segel som de gjorde +50 knop med.

  • svennebanan

    Medlem
    29 maj, 2013 vid 22:51

    @The_Novice 711062 wrote:

    Ett modert race segel för vindsurfing är ju i princip en “soft wing” segel redan, tror inte det finns så mycket mera att hämta där. Bringdal testade väl ett assymetriskt segel i kanalen ett år också, men nu senast så var det väl standard segel som de gjorde +50 knop med.

    Vad jag tror mig ha förstått av teorierna så är väl ett vindsurfingsegel aldrig en bra vinge då det har buk. Vilket leder till onödig turbulens och att det inte ger någon “pressande” kraft utan bara “lyftande” kraft.
    Sailrocket har ju krossat allt så det kanske är läge att nån hostar upp för en rigid vinge för windsurfing. Ett kastfall och hundra laxar flaxar iväg lär ju vara avskräckande;-. Inte så kul att segla på andra bogen, men flygplan kan ju flyga upp och ner så.
    Jag är ju mest intresserad vad en bra vinge skulle göra för byig insjösegling. En sjua som har en range på 8.5 till 6.0 skulle ju vara en dröm (jag antar att det är turbulens som ger den överriggade känslan). 6.0an som syns på videon ser ju ut att tuffa på riktigt bra i kraftig vind för att vara ett freeridesegel iaf.

  • robin

    Medlem
    30 maj, 2013 vid 18:44

    Jag fattar inte vad den stora skillnaden är mellan det seglet och vanliga racesegel med gigantiska mastfickor, är det bara att det är en ännu bredare mastficka eller är det något smartare?

  • svennebanan

    Medlem
    30 maj, 2013 vid 19:52

    Såvitt jag förstått är de fetare, ovanifrånbilden visar det väl rätt bra:
    http://www.wingsails.com/WSvsCS.htm

    Danne Kaseler verkar ju experimenterat en del, men gett upp:
    http://www.olypen.com/dkaseler/inflatable.htm

    Att få det att funka för båda bogarna verkar vara the silver bullet. Challenger får nog sätta en gopro i masten under last riktad nedåt för proof of concept.

    Uppblåsbara inverterbara assymetriska wing segel får någon gärna uppfinna. Kan man göra uppblåsbara SUPar så. Ett par roterbara cambers inuti en vingsydd luftmadrass borde väl nån kunna slänga ihop;-.

  • tws

    Medlem
    31 maj, 2013 vid 11:44

    Å eksperimentere er ikke å gi opp. Det er det diamentralt motsatte. Men at det er mye stahet i seilsportene er det ingen tvil om. Bare se på dere selv. Dere seiler med trapesen langt oppe på ryggen med korte liner. Bare fordi proffene gjør det. Vi meg bare ett bilde hvor brettseileren har hoftetrapesen på hoften! (OK, kansje Traversa og Musso men de er så smale at trapesen XS faller ned på hoften hele tiden, uten en bumbumshake.)

  • jester

    Medlem
    31 maj, 2013 vid 11:57

    Norske kocken?

  • dr-masse

    Medlem
    31 maj, 2013 vid 13:11

    Det spelar ingen roll vad du skriver Jester, svaret på frågan kommer vara en supermodern ‘kempekraftblöje’ (hängsele på norska) från tws.

  • svennebanan

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 20:52

    Ser väl rätt stabilt ut för 2015, eller är det någon som kan nått om nått som ser något annat? Norsk distributör till på råga på allt. Ja se det där freeride älskande norrmännen;-.

    https://www.youtube.com/watch?v=k5yZAQYQX8w

  • robin

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 05:22

    Ok, de har gjort ett segel med extremt stor mastficka som med lätthet kan gå i 32 knop i mycket chop om det seglas av någon som är riktigt duktig. Kan inte påstå att jag blir köpsugen.

    Om de visar en film där samma segel går igång i lättvind blir jag mer positivt inställd!

  • svennebanan

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 10:20

    Kan inte se ett gäss i snutten nedan, men så är det ett 8.6 freerace istället.

    https://www.youtube.com/watch?v=ll4wkgjJv_Y&noredirect=1

    Personligen är jag mer intresserad av den potentiellt större rangen för att hantera byig insjövind än lättvindsegenskaperna. Foilen ser ju iaf ut att hålla shapen under last på den första videon. Hur mycket det nu gör för att motverka turbulens/överriggning kan man ju bara spekulera i tills man testat. Vilket jag försöker göra, återigen;-.

  • tws

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 17:04

    I 81 tester den norske verdensmesteren i windsurfing Jan Wangaard ut en carbon winge på seilet. Dvs en mast som var vingeformet og bare kunne seile den ene veien. Gikk fort som faen men uhåndterlig. Jeesus, får ikke dere svensker med dere noenting?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Soft Wing Sails

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.