Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker formulaprylar, vad ska man ha?

  • Söker formulaprylar, vad ska man ha?

    Publicerad av freed på 9 mars, 2013 vid 00:27

    Hej, på väg tillbaks till denna cirkus 🙂

    Denna gången blir det formulaprylar, det blåser rätt ofta 4-7ms på sommarkvällarna så det känns klockrent. (blåsigare dagar får freewaven från 2005 duga).

    Vad ska man ha? Helst begagnat!

    Tar gärna emot tips samt förslag på utrustning om någon vill sälja.

    stefanlindmark svarade 11 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 07:13

    vad som helts från 06 och senare, 11 m2 är meset allround. är 90kg + kanske 12 är bättre. se till att mast och segel passar ihop

  • thomme

    Medlem
    10 mars, 2013 vid 12:13

    Formulan är klockren åka runt på bräda i vindar på 3-6 m/s som det ofta är tex här i mälardalen på sommaren. Jag har NP 12,5 och 11,6 segel och kör nästan alltid med det mindre. Se till att få tag på “rätt” mast när du köper ett segel/kit som sagt

  • kalmarsurfarn

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 10:14

    Kommer troligen i nästa vecka sälja mitt kit. Vet inte vad du är ute efter. Men kommer att sälja min Starboard 160, 10.0 Maui 11.0 north och 12.0 north. Hör av dig i nästa vecka om du är intresserad, annars läggs den ut som annons här på Surfzone.
    Micke, Kalmar

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 mars, 2013 vid 18:17

    @freed 707841 wrote:

    Hej, på väg tillbaks till denna cirkus 🙂
    … blåser rätt ofta 4-7ms …. Vad ska man ha?

    Välkommen till nöjet med formula! Helt rätt val!

    Jag tänker inte peka ut några speciella märken eller modeller, men istället ge lite allmänna råd inför köp.

    Eftersom du tänker segla i lättvind, bekymra dig inte för att formula skulle vara stort och läskigt så att du gör misstaget att börja med ett för litet segel. Mindre formulasegel (under 11 kvm) är som regel designade för hårdare vind och ger inte det drag du behöver i de lätta vindar du har ambition för.

    Börja sedan med att beställa en Easy Uphaul. En liten investering som armar och rygg kommer vara tacksamma över typ resten av livet.
    http://www.onwater.se/webshop/vindsurfing/tillbehor-vind/ovrigt/chinook-easy-uphaul.html
    Formulasegel är som mest svårhanterliga när det envisas med att vattenfyllt retsamt klistra sig fast på vattenytan med 40 liter vatten i mastfickan.

    Köp en riktigt bra förlängare (rek. starkt Neil Pryde MXT som levereras med formuline-tamp från fabrik) så att du orkar dra så mycket nedhal som det ska vara. Det är mycket större skillnad än man tror mellan olika modeller och typ av tamp när seglen kräver massor av nedhal. Förutom att de klenare dammsugarrören inte håller lika bra är det inte alls roligt att försöka fintrimma om tinningsådrorna håller på att brista och man är övertygad om att rullhjulen måste rostat fast.

    Rätt riggat är A och O. Oavsett vad du köper, se till att du köper ett segel som du säkert vet redan före köpet att du kommer att kunna rigga korrekt. Antingen om förra ägaren med trovärdighet kan visa hur det riggas. Mät och anteckna då eller rita markeringar rakt på utrustningen för du kommer *inte* att komma ihåg det nästa gång du ska rigga själv. Eller om du hittar anvisningar att läsa på nätet innan du köper. Eller om du redan nu känner någon med samma segel som kommer att kunna hjälpa dig fysiskt på plats.

    Ett lite äldre/sämre/fulare segel som du kan rigga rätt så det fungerar bra är alltid bättre än ett segel som trilskas (dåligt drag, bängligt, cambers som inte roterar, …) och du inte vet vad du ska göra åt det (mer nedhal, mindre nedhal, spänn latta 2, knä på cambern, släpp latta 4, fila ned camber, shimsa camber, använd mer våld, …).

    Bor du nära Norge eller Danmark kan det vara värt en omväg för att köpa t.ex. en bom av bortskämda rika grannar som dumpar bättre beg utrustning på fattiga svenska kusiner. Bommar som fungerar bra är dyra.

  • jesper-b

    Medlem
    21 mars, 2013 vid 07:11

    Fasen vad sugen jag blir på att damma av mina nygamla formulaprylar när jag läser denna tråd. Är det fortfarande tisdagssegling på Mjölkudden Baggen nu för tiden, dvs när isen väl släpper?

    /JB

  • gustavw

    Medlem
    21 mars, 2013 vid 15:55

    Jag blev också sugen! Är det några som tävlar fortfarande? Finns sporten kvar?:)

  • mats_o

    Medlem
    21 mars, 2013 vid 15:59

    Offtopic: Gurkan!!!

  • jester

    Medlem
    21 mars, 2013 vid 17:54

    @GustavW 708349 wrote:

    Jag blev också sugen! Är det några som tävlar fortfarande? Finns sporten kvar?:)

    Jadå, klassen finns kvar.

    http://www.vindsurfingforbundet.com/ finns lite mer info, bla tävlingskalender.

  • swe-496

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 05:00

    Klart klassen finns kvar Gustav. Kom igen nu Jeppe och Gustav, damma av prylarna nu och kom igång igen. Jag har tänkt mig komma tillbaka i år, blir lite lättare att komma iväg och segla nu när jag har mina goa tjejer varannan vecka. Tråkigt men sant tyvärr. Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Mjölkudden på Tisdagar är taget Jeppe, förutsatt att jag är på den sidan av stan när jag slutar jobbet bara. Men det ska man ju kunna styra upp.

  • swe-496

    Medlem
    22 mars, 2013 vid 05:02

    Freed.
    Kolla med folk i klubben ute i Österskär, det finns många formulaseglare där. Många av dem säljer av sina beggade grejjer till hyfsade priser.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 april, 2013 vid 18:19

    Förra året hade vi i Österskär helger med upp till 15 formulaseglare ute på Trälhavet så visst finns det folk som seglar. Inte alla tävlar, men alla har vi roligt och får mycket tid på vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker formulaprylar, vad ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.