Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker vågspots på närmre håll!

  • Söker vågspots på närmre håll!

    Publicerad av robin-andreasson på 7 augusti, 2021 vid 10:37

    Som rubriken lyder, jag söker spots med chans på vågor. Jag har blivit helt såld på wave vindsurf nu.. efter ett par jävligt lyckade sessioner i Läjet och ett antal olika vikar på Gotland. Men allt är jäkligt långt hemifrån.

    Om jag utgår från Hammarö, dvs norra Vänern, vad är de närmsta “ok-spotsen”? Jag har hört talas om några möjliga ställen ute på Hammarö sydspets, men det blir i praktiken mest stök, inga långa ridbara vågor. Lite hopp ska ev gå att få till.

    Är det någon som känner till någon spot där vi kan få ridbara vågor i Vänern?

    Har norra Bohuslän mer att erbjuda? Något man missat?

    robin-andreasson svarade 2 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2021 vid 13:51

    Närmsta stället är väl utanför Västra Skagene, se bild nedan. Man går i vid badplatsen (krysset) och sedan så kryssar man sig ut och kör så nära öar och grund som man vågar… 😉

    De inringade områden är där jag brukar köra, det finns några ställen till där som funkar, det beror lite på vattennivån och hur stora vågorna är.

    På vindar kring SV så slipper man ren onshore så det är ganska så safe, men det blir ju aldrig vågor som på västkusten. Kan bli upp till bomhögt kanske när det är som bäst men det är kortare mellan vågorna och de är ganska så långsamma, jmf med västkusten. Jag kör numera nästan alltid med både impact väst och hjälm här, jag har blivit spolad över revet en gång på min 62liters bräda när jag gick in framför revet och vinden droppade…

    Östra delen av vänern har också ett par bra ställen men då är det drygt 1h resa med bil.

    Attachment Image
  • the_novice

    Medlem
    7 augusti, 2021 vid 14:00

    Här är även en still-bild ifrån en head-cam film förra vintern (datum är fel i bilden) som visar lite hur det kan se ut, det är inte så märkvärdigt men det går att göra ett par svängar iaf. 🙂

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 2 år, 8 månader sedan av  the_novice.
  • sailortrash

    Medlem
    7 augusti, 2021 vid 19:29

    Skaffa en foil så kan du rida frontside på motorbåtsvågor och knähögt swell
    Det är så jag går runt mellan resorna till riktiga vågor (bor i våglösa sthlm)

  • robin-andreasson

    Medlem
    7 augusti, 2021 vid 20:51

    Hjälm och impact kör jag i regel alltid med. Det sinkar inte nämnvärt så jag får följa med dig ut nån gång Krille, har i regel varit lat och kört små slalomsegel bakom Sööa när du kört vågisen utanför. Känt mig grön tills nu på vågbrädan. Men fått kläm på vågbrädan så skulle nog våga mig ut på dina grund nu:).

    Vi är ju med i samma chattgrupp så nästa gång det brallar på så vore det kul att följa med dig ut på dina grund.

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2021 vid 12:22

    Ja, du får hänga på nästa gång, Andreas har kört där ett par gånger nu också. 🙂

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 10:37

    Jag tar och uppdaterar tråden!

    Näs Sannar hade riktigt fina as som rullade in när det blåste jävel på NNO. Väldigt onshore så kanske inte skönaste vinkeln. NNV eller ren N vore intressant att testa där 🙂

    Från vågdal till vågtopp så 1,8-2.0 meter kanske på sina håll. Dock körde jag överriggad 3,7 så det brallade på ordentligt..

    Inga långa vågor, ganska stökigt, men det var väldigt blåsigt.. Men ett par svängar kan man absolut få till.

  • the_novice

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 18:33

    Det låter bra! 🙂
    Har du några bilder?

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 augusti, 2021 vid 19:02

    Dåligt med bilder. Får skaffa mig en gopro eller likvärdigt framgent:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker vågspots på närmre håll!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.