Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sökes cementgjutande kitesurfare i Skåne

  • pjoter

    Medlem
    4 april, 2006 vid 19:23

    om vi fixar ett par betongskor till jonaish så har vi nog löst problemet. finns säkert massa folk här inne som gladeligen gör det gratis.
    han kan sen peka var man får och inte får köra/bada. sen kan man ge honom en kamera nångång ibland så han får ta kort på en. Å de bästa av allt är att han inte skadar brädan om man råkar köra på honom. 🙂

  • stellan

    Medlem
    4 april, 2006 vid 19:41

    arrrrggghhh – ja ni är för goa killar! Gonatt

  • mrmille

    Medlem
    4 april, 2006 vid 20:38

    Kolla med någon av dessa firmor.
    Dom har säkert nån skvätt kvar i en bil och ställer troligen mer än gärna upp på att fylla några däck.

    http://gulasidorna.eniro.se/query?what=yp&search_word=betong&where=malm%F6&selected_header_code=R1000583&match_comp=&match_street=&district_name=malm%F6&advanced=&ax=

  • hugeo

    Medlem
    4 april, 2006 vid 21:04

    haha, ungkalren Stellan med tommen i röven… 😉 ragga brudar kan du i alla fall det e fan bättre än att kunan gjuta litta betong!

    Stellan wrote:
    Fan vad trevlig du verkar vara?? Skitduktig också. Det har du fått berätta nu. Synd du tänker med röven. Om jag ber om hjälp så kanske det finns en anledning. En kan vara att någon annan kanske är bättre på detta än jag. En annan är att det kan bli billigare om någon av oss arbetar med detta.

    Fan vad jag blir trött på präktiga hemmafixar som trackar ner på andra som kanske inte har samma möjligheter eller vill jobba smartare. Har du inte svar på min enkla fråga, som du antagligen inte förstod, så ge fan att sabba tråden och få dig själv att framstå som präktig.

    /Stellan

  • annas

    Medlem
    4 april, 2006 vid 21:36
    HugeO wrote:
    haha, ungkalren Stellan med tommen i röven… 😉 ragga brudar kan du i alla fall det e fan bättre än att kunan gjuta litta betong!

    hördudu Hugo, varför åker alltid bilen hem till Fia när den e sönder? 😀

    förresten så behöver jag en lödkolv eller va det heter, har ngn en sån?

  • luuddee

    Medlem
    4 april, 2006 vid 21:41

    ja kan löda vad ska du löda anna?

  • annas

    Medlem
    5 april, 2006 vid 06:56

    ett smycke som gått sönder.. 🙂 men du e ju i cabs – e du på väg hem?

  • pjoter

    Medlem
    5 april, 2006 vid 07:22

    Jag har en lödkolv..

    åker till lund varje dag så de e bara å säga till. men löda får du gärna göra själv. 🙂

  • annas

    Medlem
    5 april, 2006 vid 10:48

    haha, ja löda e kul så de ska jag nog kunna fixa. Men det är tenn man brukar löda med eller hur? Var får man tag på det (vilken sorts affär)?

  • skye10

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:02

    Fan vad alla blev cement-ingenjörer helt plötsligt. Men inte en jävel har svarat på ursprungsfrågan. Mycket snack och ingen verkstad.

    Men det är ju inte oväntat.

    Sorry Stellan för att hijacka din tråd och ändå inte bidra med något vettigt. Hoppas dock det löser sig.

  • monkey

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:38

    Många experter finns det… Det borde ju inte vara några större problems… Konkret skulle jag föreslå att ni gör följande:

    1. Räkna ut hur mycket betong ni behöver. En grov uppskattning skulle vara drygt 30 liter per däck, men det går ju enkelt att räkna ut mer exakt (jag vet ju inte vad ni har för däck) med formeln 3,14 * radien upphöjt till två * tjockleken på däcket.

    Räkna även ut hur mycket rep/kätting ni behöver för att fästa bojarna – ni vet ju bäst på vilket djup bojstenarna skall ligga och följdaktligen hur mycket rep/kätting ni behöver.

    2. Jag tror det är fördelaktigt att göra gjutningen på plats så kontakta Habo Ljungs camping och kolla med dem om ni kan få vatten av dem, gärna rinnande i slang.

    3. Köp cement och rep/kedja på bauhaus eller nåt. Be om tillräckligt med cement för den uppskattade däck (cylinder) volymen men snåla inte. Köp en stor hink åxå om ni inte har nån. Be personalen klippa upp repen/kedjan rätt dimensioner/längder så är det gjort direkt. Knyt en knut i ena änden av varje längd (ja det går att knyta kedjor men det är inte snyggt men so what det är ingen som ser iallafall)

    4. Fixa nåt att röra med… grov slev, planka eller vad som helst. Optimalt är ju en borrmaskin/skruvdragare med cementblandade på typ 303685_8297_Bw1.jpg men inget krav på nåt sätt.

    5. Fixa 6 plywoodskivor (eller vad som helst som täcker) att lägga i botten på däcket. Borra hål i mitten av plywoodskivan. Dra repet/kättingen igenom plattan så att det sitter fast med knuten.

    6. Blanda cement och vatten (och ev. armering… men det är antagligen overkill för ändamålet) i hinken enl. anvisningar på cementsäcken.

    7. Rör om ordentligt.

    8. Placera plywood skivan i däcket, tejpa ev. glipor med silvertejp eller nåt- häll i cementen. (Stå gärna på gräs/grus så att ni enkelt kan få bort spillet efteråt)

    9. Gör om procedur 6-8för så många däck ni behöver.

    10. Låt det hela torka.

    11. Fäst bojarna i repen/kedjorna.

    12. Rulla ut däcken i plurret.

    13. Klart.

    Det hela skall inte behöva ta mer än nån timme. (förutom härdningen dårå)

  • cortex

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:40

    Anna, vilken järn/bygg-affär som helst ska ha. Jula, Biltema och liknande har säkert också lödtenn i diverse varianter.

    /Kaj(Tech)

  • annas

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:46
    Cortex wrote:
    Anna, vilken järn/bygg-affär som helst ska ha. Jula, Biltema och liknande har säkert också lödtenn i diverse varianter.

    /Kaj(Tech)

    Tackar för svar!

  • surfmc

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:29

    Om de bara ska vara ankare så borde ni väl inte behöva göra en så stor ansträngning och gjuta?

    Det enklaste kanske är att åka till en fabrik, de har en massa spill som man kan borra in en krok i och sen fästa lina eller vajer i. Jag har jobbat på betongfabrik och hade någon kommit och frågat hade man gladeligen hjälpt till eftersom det är ett trist jobb att gjuta håldäck och andra betongelement dagarna i ända.

  • fredde

    Medlem
    5 april, 2006 vid 13:55

    Vanligtvis på jobbet när vi gjuter så kallar jag det för att njuta! För det är så kul!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sökes cementgjutande kitesurfare i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.