Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sommer CrossO 6.2 -05 vs. North duke 6.4 -08

  • Sommer CrossO 6.2 -05 vs. North duke 6.4 -08

    Publicerad av pakke på 2 mars, 2008 vid 23:40

    Någon som har koll hur stor skillnaden e de mellan dessa segel?

    O hur stor skillnad e de mellan ett simmer CO 2005 riggat på Sdm mast mot att rigga de på RDM?

    Vilket segel kommer igång tidigast mellan duke o CO?

    Tack på förhand

    snaffe svarade 16 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 07:40

    Kommer du köpa ny mast? North funkar absolut bäst på Northmast även om det går att använda dem på andra master med bra resultat. Anledningen är att norths master är mkt smalare nertill så det kan bli lite seg rotation på nedersta lattan om de inte riggas på Northmast.

  • pakke

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 12:57

    kommer köra den på amex ultra rdm 430 och undrar om jag ska köra på med mitt gamla crossover 6.2 eller köpa ett nytt crossover eller ett north duke 6.4?

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:06

    Jag tycker definitivt att du skall testa RDM på Crossover innan du byter. Jag tyckte att RDM var ett lyft för mina Crossover, mest för att de blev lite mjukare med helfin rotation.

    Just CO 6.2 kräver lite mer av 430 masten, men AMEX är (tror jag) snäppet styvare än Powerex/Simmer, vilket faktiskt kan vara en fördel just i 6.2. Amex-master brukar funka fint i just Simmer-segel (jag kör med AMEX i mina Icon och mitt XD, funkar kalasfint).

    Så – testa först, byt sedan!

  • oscar

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:09

    North har själva sagt att många testare föredrar 460 mast på Duke 6.4 så 430 RDM kanske blir lite väl mjukt?

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:50

    Ja, när jag körde CO 6.2 med RDM tyckte även jag att det var lite väl mjukt. Men det är ju helt klart värt att testa först!

  • pakke

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 13:05

    tackar o bockar!
    ska testa båda masterna en dag o se skillnaden!

  • snaffe

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 13:26

    Vet inte med 6,2 men 5,7 crossover från 2005 funkar mycket bra på rdm!

  • pakke

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 11:52

    gutt snaffe!
    hur har de gått me axeln operation eller sjukgymnastik?
    eftersom du inte gillar karpathos – chicken bay var blir de i år?

  • snaffe

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 18:40

    Jodå står i kö till ortopeden. Sjukgymnastik är inte lönt längre eftersom senor och sånt har blivit alldeles för långa så antigen operation eller skita i det. Vill dock ha den fixad, den åker ur löjligt lätt nu. Funderar på naxos eller kreta till sommarn vet inte riktigt. Har du något tips?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sommer CrossO 6.2 -05 vs. North duke 6.4 -08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.