Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Spackel eller spackel eller….??

  • Spackel eller spackel eller….??

    Publicerad av pedersen på 5 maj, 2008 vid 06:17

    Med stor hjälp av detta GDS-forumet har jag kunnat ta mina första stapplande steg i konsten att laga en surfbräda (Fanatic Skate).
    Nu har jag kommit till en punkt där jag står och tvekar. Nämligen spackel som skall bilda ytskicket. Jag har såklart laminerat med epoxi.
    Det finns mycket skrivet i detta forum om spackel och efter att ha skummat i genom dom flesta inlägg har jag ändå inte fått fram ett entydigt svar.
    So what´s it going to be? Epoxi med microballonger (jag har sådant eftersom detta ingår i Watskis rep.kit), marint spackel, finns under namnet marine filler och är polyesterspackel eller marine epoxi (dyrare), gelcoat spackel eller vanligt enkelt PP100. Har inga super krav på ytan bara det blir hyffsat, inte spricker upp med en gång plus att det inte är för svårarbetat. Det handlar inte om några jättemängder, så vikten borde inte vara något problem. Please…

    ola-h svarade 15 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • wipika

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 14:26

    Prova med Hempels Epoxy filler. Finns att köpa på Hjertmans 130ml för 184:- kanske inte det billigaste alternativet. men det fungerar. Jag har använt det innan när jag byggde Vindsurfingbrädor.

  • pedersen

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 18:16

    Kanske inte skall snåla i detta läget, skiljer ju inte så svinmycket.
    Tydligen hade jag inte kollat så noga i forumet som jag påstod:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57272 “innan målning”.
    Där skrev Svenne: “Ja, men ta vad skit som helst bara det är 2-komp.” Kanske en dum fråga, men PP100 är väl ett polyesterspackel? Jag hade bara för mig att epoxy och polyester inte var den bästa kombon. Eller gäller det bara som lamineringsmaterial?

  • dragenrof

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 09:06

    Hur gick det med spacklingen? Vad använde du? Blev det bra?
    /Martin

  • challq

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 12:38

    Ja! Är också sugen på att höra vad du använde och hur det gick, tror jag kommer att stå lite inför detta val inom ett par veckor..
    Om jag nu får tag i lite förb”#%at pvc-skum.

  • nisse_surf

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 10:23

    glasfiber epoxy vilken ordning???!

  • ola-h

    Medlem
    3 november, 2008 vid 12:04

    Epoxy+microballongen funkar, men jämfört med ett speciellt spackel tycker jag det är rätt jobbigt att slipa, vilket inte bara gör att det tar längre tid utan också att risken att man slipar lite “snett” (typ går ned i väven strax bredvid och dylikt) ökar.

    Jag vet dock inte hur de andra spackeltyperna funkar. Jag har köpt ett speciellt spackel (epoxy) i “storpack” från en av de stora epoxyleverantörerna som är ljusgrått och väldigt lättslipat och dessutom inte “flyter ut” lika mycket som epoxy med microballonger.

    Men jag är ingen reparatörsexpert.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Spackel eller spackel eller….??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.