Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spackla våtdräkt???

  • Spackla våtdräkt???

    Publicerad av pedersen på 8 oktober, 2008 vid 08:35

    Har gått igenom div. trådar på ämnet, men inte riktigt hittat vad jag letar efter. Har en skada på min våtdräkt, där en bit neoprene har försvunnit. Alltså inte hål rätt igenom utan en “grop” ner till väven stor som en enkrona. Finns det något lim som man kan fylla ut “gropen” med som ett spackel utan att lägga på ny neopreneduk. Sitter på arm-mudden så det får inte bli stelt.

    pedersen svarade 15 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • robin

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:43

    @Pedersen 506432 wrote:

    Har gått igenom div. trådar på ämnet, men inte riktigt hittat vad jag letar efter. Har en skada på min våtdräkt, där en bit neoprene har försvunnit. Alltså inte hål rätt igenom utan en “grop” ner till väven stor som en enkrona. Finns det något lim som man kan fylla ut “gropen” med som ett spackel utan att lägga på ny neopreneduk. Sitter på arm-mudden så det får inte bli stelt.

    Prova neoprenlim, finns på närmsta surfhandel. Finns nog på Jula också.

  • billie

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:53

    Silicon går också bra

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:56
    Billie;506437 wrote:
    Silicon går också bra

    Siilikon? Det funkar kanske, men jag har aldrig hört om någon
    som lagat våtdräkten med det.
    Någon som provat?

  • endy

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:00

    Kom förbi så får du låna lite neoprenelim av mig.

  • usel

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:01

    risken är stor att det kommer att bli stelt om du använder för mycket neopren lim. Har själv lagat en gammal NP 5000 dräkt en hel del och ltycker att immet tenderar att fungera bäst då man bara skall limma ihop två kanter i en reva tex. Avgörande tycker jag brukar vara om skadan utsätts för mycket “stress” dvs att gummit sitter på ett känsligt ställe som i grenen, under armarna eller på något ställe som du drar i vid på eller avtagning av dräkten.

  • farbrorfraz

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:31

    kontaktlim är lika med neoprenlim. min IONdräkt har börjat krackelera på bröstpanelen, småsprickor som blev större, så jag har precis smetat in hela panelen i ett tunt lager liquisole. det e ett gummilim som e flexibelt och stryktåligt, används bla för att laga sulor på skor. har inte testat ännu, men det verkar fint. blir stelare, ja, men ochså helt tätt. har du nån gammal våtdräkt? jag har slaktat en gammal warp-dräkt och anväder den för att klippa lagningsbitar i neopren. funkar prima, lagade en stor reva på knät, och det håller skitbra. använde då vanligt kontaktlim. låt ytorna torka tills det slutar klibba, ca 5-10 min, och slå ihop. pressa, vänta, surfa!

  • robin

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 11:47

    @Pedersen 506438 wrote:

    Siilikon? Det funkar kanske, men jag har aldrig hört om någon
    som lagat våtdräkten med det.
    Någon som provat?

    Jag spacklade mina läckande våtskor med det i våras faktiskt. Spacklade hela ytan vilket gjorde att de förutom att bli skitfula faktiskt blev täta. Kanterna släppte efter ett tag, men om man är mer noggrann funkar det säkert bra på dräkten också.

  • farbrorfraz

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 12:03
    Robin;506478 wrote:
    Jag spacklade mina läckande våtskor med det i våras faktiskt. Spacklade hela ytan vilket gjorde att de förutom att bli skitfula faktiskt blev täta. Kanterna släppte efter ett tag, men om man är mer noggrann funkar det säkert bra på dräkten också.

    i det fallet tror jag faktiskt mer på liquisole. Tror det håller bättre än silikon, då det är gjort för att ta stretch och belastningar på ett annat sätt.

    “LIQUISOLE limmar, spacklar, tätar och impregnerar de flesta material. Härdad LIQUISOLE tål temperaturer mellan -30C till +80C och påverkas inte av vatten eller av de flesta andra kemikalier. Lagningen är färglös och flexibel.” från förpackningen.

    kan köpas på ica maxi! =)

  • simpa

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 13:56

    liquiosole is the shit. funkar till allt

  • nachoman

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 14:10

    Silkon fungerar inte alls bra i längden. I och för sig har det ju en tätande förmåga men det har inte någon vidare vidhäftningsförmåga till neoprenet och släpper därför inom kort. Däremot funkar liquisole, neoprenlim, flytande gummi och allt vad det heter hur bra som helst.

  • willyskipper

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 14:20

    Svart sikaflex funkar bra. Det är som silikon i konsistensen när det härdat men mycket starkare. Var försiktig så du inte kladdar omkring dig för det är svårt att få bort. Finns i närmaste bygghandel.

    Johan

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 18:23

    Ok, alla sätt är bra utom dom dåliga :tongue:

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 18:41

    Kan snart sätta upp en omröstning. 😉
    Jag har kontaktlim, silikon, neoprenelim, sikaflex, liquiosole.
    Iallafall så här ser “hålet” ut.

  • jps

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 18:52

    Ser ut att vara vid ärmhålet eller möjligen fothålet. Då har jag dåliga erfarenheter av liquisole. Det blir för stelt och neoprenet runt om spricker.

  • pedersen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 19:10
    JPS;506620 wrote:
    Ser ut att vara vid ärmhålet eller möjligen fothålet. Då har jag dåliga erfarenheter av liquisole. Det blir för stelt och neoprenet runt om spricker.

    Det är på arm-mudden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spackla våtdräkt???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.