Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spackla våtdräkt???

  • brutus

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 06:21

    Limma på en tunn strip med neopren typ 1mm runt om mudden med neoprenlim.
    eller sätt på ett klistermärke! 🙂

  • pedersen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 08:42
    brutus;506713 wrote:
    Limma på en tunn strip med neopren typ 1mm runt om mudden med neoprenlim.
    eller sätt på ett klistermärke! 🙂

    Jag har tänkt på det. Jag är lite skeptisk till alla wundermedel som fått både ris och ros i forumet.

  • gnutten

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 09:50

    @JPS 506620 wrote:

    Ser ut att vara vid ärmhålet eller möjligen fothålet. Då har jag dåliga erfarenheter av liquisole. Det blir för stelt och neoprenet runt om spricker.

    Jag testade liquisole på min förra dräkt. Hade hål på armbågen, där var väl det inte riktigt rätt heller. Lagningen höll fint i flera år, men neoprenet runt spack pga av att lagningen inte var tillräckligt böjbar. Så jag fick laga större och större…

  • bananen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 10:57

    Ärligt talat – kanske skall du skita i att laga? Skadan längst ut på armen, påverkar den dräktens funktion? Frågan är mo inte armmudden kommer att skava/känas knasig om du fyller ut med massa material.

  • farbrorfraz

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 11:04

    ska du laga det på ett bra sätt, är mitt tips det som nämts tidigare, nämnligen en bit neopren som täcker revan. kontaktlim för att fästa den. men jag kan nog oxå tycka att skadan inte behöver repareras då den inte är på ett kritiskt ställe.

  • pedersen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 11:27
    bananen;506779 wrote:
    Ärligt talat – kanske skall du skita i att laga? Skadan längst ut på armen, påverkar den dräktens funktion? Frågan är mo inte armmudden kommer att skava/känas knasig om du fyller ut med massa material.

    Även den tanken har slagit mig. Det lutar nog åt helt låta det vara eller limma på ett nytt lager tunn neopren. Jag kollade på surfers lagnings set från rip curl 299:- fy f_n, iofs i jättesnyggt etui med nyckelband och annat onödigt.

  • pedersen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 11:32
    FarbrorFräz;506783 wrote:
    ska du laga det på ett bra sätt, är mitt tips det som nämts tidigare, nämnligen en bit neopren som täcker revan. kontaktlim för att fästa den. men jag kan nog oxå tycka att skadan inte behöver repareras då den inte är på ett kritiskt ställe.

    Som sagt det eller dropa det helt. Tack för alla svar. Härligt med alla som engagerar sig i min trasiga arm-mudd på bästa arbetstid 😀

  • challq

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 11:44

    Jag gör lite intrång i den här tråden för att inte skapa en ny tråd där jag bara behöver ett kort svar (antagligen).
    Det är så att jag har köpt Scorpion Neoprene Glue på Surfers för ett tag sedan, och försökte limma ihop ett litet hål på ländryggen på min NPX Assasin våtdräckt.
    Hålet är under dragkedjan, där det “täta/släta” neoprenet möter det tygaktiga.
    Jag försökte limma detta för ett tag sedan, men lyckades inte, utan det blev bara en massa kladd och en förstörd bordsduk som följd.
    Jag ska även limma fast “sömmskydden” som också har lossnat på insidan av dräckten.
    Frågan är:
    Hur använder jag detta limmet på bästa sätt?
    Ska jag “fylla upp” hålet som har blivit på ryggen med limm, eller försöka få limmet på kanterna av skadan och sedan pressa ihop, á la kontaktlimm?
    Behöver limmet utsättas för tryck när det härdar?
    Hur lång är den ungefärliga härdtiden?

  • challq

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 17:42

    Jahopp! Så fort man lägger näsan lite i blöt i tråden så dör den av. 🙁
    Ingen som har erfarenhet av Scorpion-limmet? <- (detta är inte direkt en fråga utan en uppmaning till att svara på mitt föregående inlägg) 😉

  • jps

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 18:00

    Du kanske ställer så många frågor på en gång så att ingen orkar svara 😉

    Limma/täta skarven mellan enkel och dubbelneopren har jag lyckats med ett antal gger genom att använda LiquiSole. Det gäller bara att kleta på rätt tjockt på tygsidan. Man kan behöva lägga på mer är ett lager eftersom tyget suger åt sig limmet.

    Scorpion-lim har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.

  • challq

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:06
    JPS;506855 wrote:
    Du kanske ställer så många frågor på en gång så att ingen orkar svara 😉

    Limma/täta skarven mellan enkel och dubbelneopren har jag lyckats med ett antal gger genom att använda LiquiSole. Det gäller bara att kleta på rätt tjockt på tygsidan. Man kan behöva lägga på mer är ett lager eftersom tyget suger åt sig limmet.

    Scorpion-lim har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.

    Okej, tack för ditt svar i alla fall! 🙂
    Egentligen var det ju bara en, möjligtvis två frågor, med lite riktlinjer på vad man kan svara på/jag behöver ha reda på. Haha, men det är sant, kanske ska hålla tillbaka lite på min nästa fråga jag behöver svar på. :santa:

  • fastforward

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 13:29

    Smeta i neoprenlim i själva revan och tryck ihop kanterna mot varandra enligt instruktionerna. Låt torka. Smeta sedan på ett mycket tunt lager Liquisole ovanpå den lagade skarven och ett par mm på sidorna.

    Neoprenlimmet är perfekt för att foga ihop ytor men det blir stelt. Är skadan runt knäet eller liknande böjligt ställe så spricker snart reoprenet runt lagningen istället. Liquisolen är lite flexig och ger en mjukare övergång till den stela lagningen.

    Är det någon som vet hur man skruvar på korken på en Liquisole-tub förresten? Jag tycker jag skruvar på så mycket det går men tuberna är ändå helt genomtorkade till användning nummer två. Blir lite dyrt med en tub per reva…

  • sajmon

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 15:45

    @fastforward 507100 wrote:

    ..tuberna är ändå helt genomtorkade till användning nummer två. Blir lite dyrt med en tub per reva…

    Instämmer! Jag fick klippa upp botten på tuben senast jag lagade.

    För att inte låta de som blev över gå till spillo passade jag på att täta stortån på ena våtskon (krabbfot). Vrängde den ut och in, lite nål o tråd o sedan täta med liquisole. Det hela blev väldigt bra.. fram tills jag provade den och insåg att jag limmat och sytt ihop stortån..:eek:
    Så nu funderar jag på att amputera min tå..

  • jps

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 17:31

    @fastforward 507100 wrote:

    Smeta i neoprenlim i själva revan och tryck ihop kanterna mot varandra enligt instruktionerna. Låt torka. Smeta sedan på ett mycket tunt lager Liquisole ovanpå den lagade skarven och ett par mm på sidorna.

    Neoprenlimmet är perfekt för att foga ihop ytor men det blir stelt. Är skadan runt knäet eller liknande böjligt ställe så spricker snart reoprenet runt lagningen istället. Liquisolen är lite flexig och ger en mjukare övergång till den stela lagningen.

    Är det någon som vet hur man skruvar på korken på en Liquisole-tub förresten? Jag tycker jag skruvar på så mycket det går men tuberna är ändå helt genomtorkade till användning nummer två. Blir lite dyrt med en tub per reva…

    Det är mycket svårt att få tuben att inte korka igen sig. Det blir dock lite bättre i alla fall om man alltid förvarar tuben i frysen. Jag har nog kunna använda min mer än 5 ggr i alla fall. Lite mer pillra bort torkat gegg varje gg bara…

  • pedersen

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 19:10
    Frusciante;507163 wrote:
    Instämmer! Jag fick klippa upp botten på tuben senast jag lagade.

    För att inte låta de som blev över gå till spillo passade jag på att täta stortån på ena våtskon (krabbfot). Vrängde den ut och in, lite nål o tråd o sedan täta med liquisole. Det hela blev väldigt bra.. fram tills jag provade den och insåg att jag limmat och sytt ihop stortån..:eek:
    Så nu funderar jag på att amputera min tå..

    Att amputera tån kostar ju bara en patientavgift, men en ny sko, det är fan dyra grejor 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spackla våtdräkt???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.