Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spännband att undvika

  • Spännband att undvika

    Publicerad av davven på 9 september, 2008 vid 19:14

    Var på Jula och köpte billiga spännband i början på säsongen,
    nu för ngn vecka sedan lyckades jag dra av ett utav dom med handkraft.
    Rätt illa får man säga, med tanke på att man förvarar tusentals kronor på biltaket av sina dyrbara ägodelar. + Att man ansvarar för andras säkerhet ute på vägarna . .

    Dock använder jag ett bra gäng band när jag säkrar lasten, och sannorligeheten för att alla dom ska brista i samma ögonblick är väl liten.
    Bifogar en bild på spännband som man inte bör använda till säkring av surfbräda, “enligt min åsikt.”

    v-thun svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • tuca

    Medlem
    9 september, 2008 vid 19:21

    Tycker att det är bra när någon berättar om dåliga grejor…. Jag kan varmt rekommendera spännband i ifrån Dakine finns Ohana.se VH Erik i Halmstad

  • bizonoxe

    Medlem
    9 september, 2008 vid 19:34

    Jag kan varmt rekommendera dem här !

    Sitter stenhårt på taket och über lätt att använda. 29kr

  • tsss

    Medlem
    9 september, 2008 vid 20:29

    @davven 498375 wrote:

    Var på Jula och köpte billiga spännband i början på säsongen,
    nu för ngn vecka sedan lyckades jag dra av ett utav dom med handkraft.
    Rätt illa får man säga, med tanke på att man förvarar tusentals kronor på biltaket av sina dyrbara ägodelar. + Att man ansvarar för andras säkerhet ute på vägarna . .

    Dock använder jag ett bra gäng band när jag säkrar lasten, och sannorligeheten för att alla dom ska brista i samma ögonblick är väl liten.
    Bifogar en bild på spännband som man inte bör använda till säkring av surfbräda, “enligt min åsikt.”

    Dom där kallar jag inte för spännband…

    Risken med riktiga spännband är nog att man drar för hårt så att man får skador på brädan…

  • skotten

    Medlem
    9 september, 2008 vid 22:37

    @Bizonoxe 498379 wrote:

    Jag kan varmt rekommendera dem här !

    Sitter stenhårt på taket och über lätt att använda. 29kr

    Kinky!!! you coming up to party in varberg??

  • hjn

    Medlem
    10 september, 2008 vid 13:36

    Utgår från att spännbanden var hela och inga skärskador. Vad säger Jula och Vägverket?

  • davven

    Medlem
    10 september, 2008 vid 15:08

    Jag har tänkt och ta en diskussion med Jula, men inte hunnit med detta.
    Har glott runt på lite andra ställen efter band, har också sett att det står specificierat en vikt som bandet ska klara av, exempelvis 400 kg. Det är ju alltid bättre och ta något som ligger i överkant vad det gäller hållbarhet. Jag ska smyga in på Jula och läsa på paketet vad det står vid nästa besök, sedan ta en diskussion med dom.

    Men jag ska också förtydliga mig lite, tillvägagångssättet var följande.
    Jag drog inte av dom när jag surrade brädan på taket, jag hade slarvat med och tejpa min gamla mast på mitten innan riggning. Följden blev att masten satte sig så hårt så vi inte kunde dela den på 2 man, troligtvis för att sand tatt sig in vid anslutningen. Jag surrade bandet flera varv runt masten nära botten så att den nöp fast runtom, sedan säkrade jag bandet i ett staket och sedan ställde jag mig och drog i toppen på masten. Sedan small bandet av på mitten, vi var ett par tre stycken som såg spektaklet och blev rätt förvånade.
    Masten förblev odelad!

    Men kvaliteten är fortfarande illa får man säga, en person på 73 kilo som lutar sig bakåt och drar lite borde det stå pall för. . Men jag får nog glo efter ett band som har en specifikation som garanterar en viss vikt, overkill är nog alltid att eftersträva. Man kan själv tänka sig vilken lyftkraft det blir i grejjerna på taket när man ligger i 90 km/h på väg ut till älsklingstället. .

  • bizonoxe

    Medlem
    10 september, 2008 vid 15:09

    @skotten 498428 wrote:

    Kinky!!! you coming up to party in varberg??

    Mate,… I miss 1 year to the 18 years limit. I’m banned from the party. Unless! you have fake ID
    :crazy: :smirk:

  • skotten

    Medlem
    10 september, 2008 vid 16:05

    haha.. yeah I cant encourage underage drinking.. but you dont need ID… ??

  • bizonoxe

    Medlem
    10 september, 2008 vid 17:33

    Would love to come but read the line in the bottom 🙁

  • jonhand

    Medlem
    11 september, 2008 vid 08:18

    Jag undrar varför köper man ett billigt skitband för att säkra last för 10-tusentals kronor och riskerar att prylarna skall landa på motorvägen eller ännu värre på bilen bakom?

  • soumipoika

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:16

    Besökte Jula igår. Stirrade på spännbanden. Köpte dem. Jävla tvångssyndrom. Tacksomfan!

  • roding

    Medlem
    11 september, 2008 vid 12:55

    Köpte mina spännband på OK/Q8, funkar hur bra som helst hittills! 🙂

  • davven

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:18
    jonhand;498792 wrote:
    Jag undrar varför köper man ett billigt skitband för att säkra last för 10-tusentals kronor och riskerar att prylarna skall landa på motorvägen eller ännu värre på bilen bakom?

    Hmm mkt bra point, jag köpte dock rätt många band för att säkra upp ordentligt med. Jag har i princip bara brädan på taket & resten i bilen, men att kvallen är såhär dålig. Det tror man ju verkligen inte, jag har dock ifxat nya band nu kan jag säga. Som ska stå pall för 400 kg styck enligt specifikationen 😛

    Nä som konsument är det lite lurigt, säljs dom och marknasförs som lastsäkring så tror man att dom är testade och godkända. Mycket prylar kommer väl indrällandes från kina, och då får dom ner priset på produkterna. Det finns inget som säger att det måste vara dynga för den skull . .

    Men visst, man får vad man betalar för. Det ska man nog egentligen ta fasta på. .

    Det är klart, tar man Sverker på pluss. Han har ju slängt en hel del dyra produkter i soptunnan genom åren och lyft fram billigare alternativ. .
    Undrar när han ska börja testa surfutrustning, han kanske pressar ner nån ny rigg i soptunnan rätt vad det är, ops där gick det visst off topic . . 😉

  • v-thun

    Medlem
    11 september, 2008 vid 15:21
    davven;498933 wrote:
    Men visst, man får vad man betalar för. Det ska man nog egentligen ta fasta på. .

    Det är klart, tar man Sverker på pluss. Han har ju slängt en hel del dyra produkter i soptunnan genom åren och lyft fram billigare alternativ. .
    Undrar när han ska börja testa surfutrustning, han kanske pressar ner nån ny rigg i soptunnan rätt vad det är, ops där gick det visst off topic . . 😉

    De där att man får vad man betalar för gäller knappast windsurfingutrustning, nya brädor=sköra som glas, doesn’t make any sense

    Hade varit gött om gamle Sverker hade testat windsurfingprylar dock:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spännband att undvika

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.