Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i DK igår

  • getwet

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 20:49

    Märkligt, alla tror att det löser sig bara man får plattvatten…….så enkelt är det inte!

  • jester

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 21:56
    getwet;359989 wrote:
    Märkligt, alla tror att det löser sig bara man får plattvatten…….så enkelt är det inte!

    Räcker det inte att köpa värsta speedbrädan, ett par fullcambrade segel, åka ner till TT o bara gasa??? 😀

  • tobhed

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:07
    getwet;359989 wrote:
    Märkligt, alla tror att det löser sig bara man får plattvatten…….så enkelt är det inte!

    Vad baserade du det på? Jag sa topp-5 – ni borde väl ha kunskap etc för att kunna klara av 40 knop?

  • surfan

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:08

    @getwet 359989 wrote:

    Märkligt, alla tror att det löser sig bara man får plattvatten…….så enkelt är det inte!

    ja kan bara holla med getwet!!

  • tobhed

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:14

    Det är väl klart att det inte är det, men jag tror inte heller att ni syftar direkt på mina inlägg även om jag lite drog igång det hela. Jag bara försöker förstå varför andra kan och inte vi?

    Här har ni förresten en film från era holländska vänner, det är väl i alla fall en bra förutsättning att ha ett sånt vatten som de har i filmen även om det inte är allt…
    http://www.submitavid.com/windsurf.php?itemid=396

  • getwet

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 06:37

    @tobhed 360017 wrote:

    Vad baserade du det på? Jag sa topp-5 – ni borde väl ha kunskap etc för att kunna klara av 40 knop?

    Jag baserar det på vad jag såg i Holland. Där blev jag väldigt (nästan pinsamt) medveten om att tekniken och kunskapen är mer avgörande än vattnets kvalite.
    Vad jag syftar på är att många tror att det räcker med att vattnet är tillräckligt platt (vilket jag även själv trodde innan Holland) men det blir som att påstå att bara störtloppsbacken är tillräckligt brant så så kommer alla att åka fort uta helvete. Riktigt så är det ju inte…..

    Vad jag och TB såg i Holland när vi fick se bland världens snabbaste (framförallt Europas) segla så ställer man sig naturligtvis frågan hur dom kan segla så snabbt, även på de förhållanden som var under tävlingen. För oss var det en gåta.
    Och hur kan det skilja sig så mycket i fart? Mina dryga 39knop kontra Bens 44 någonting och Martins 47.5……samt en hel drös med folk över 40knop och vattnet var långt ifrån det bästa som stället kan erbjuda. Det är då man förstår att vi är långt efter i kunskap och erfarenhet. Jag vill påpeka också att med den farten jag hade så var jag helt övertygad om att det var nytt världsrekord, för mig kändes det helt omöjligt att kunna åka fortare….:smile:

    I mina ögon så finns inte den kunskapen hos någon av de svenska seglarna idag, ännu! Viljan finns, grundfeelingen finns, materialet finns, tom vattnet finns, men vi är inte riktigt framme än angående teknik och kunnande.

    Den dagen vi har tekniken och kunnandet så kommer 40knops gränsen att sprängas även i Sverige det är jag säker på, lika säker är jag på att grabbarna från Holland knäpper lätt 40 knop redan idag på HP eller TT om dom skulle segla där.

    Men jag hoppas innerligt att någon svenne gör det också, jag vet en kille som kanske snart gör det……..om ett par veckor eller så!

  • clemens

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 07:30
    Knatte;359908 wrote:
    Jag tror Clemens bara driver med dig Jester 😀 Du vet segelsnurrande skånigar har lite anorlunda humor, jämnfört med oss seriösa speedare :tongue:
    ( men jag kan ha fel också..)

    Knatte som för övrigt håller med Ygge, att Arendal måste vara Sveriges snabbaste ställe vid hård vind.
    (Faaan att man inte har kropp för att kunna bevisa detta…)

    Givetvis så raljerade jag i vanlig ordning, kännde mig lite sådär lagom hardcore efter att ha varit ute i stormen…

  • tobhed

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 09:40
    getwet;360047 wrote:
    Jag baserar det på vad jag såg i Holland. Där blev jag väldigt (nästan pinsamt) medveten om att tekniken och kunskapen är mer avgörande än vattnets kvalite.
    Vad jag syftar på är att många tror att det räcker med att vattnet är tillräckligt platt (vilket jag även själv trodde innan Holland) men det blir som att påstå att bara störtloppsbacken är tillräckligt brant så så kommer alla att åka fort uta helvete. Riktigt så är det ju inte…..

    Vad jag och TB såg i Holland när vi fick se bland världens snabbaste (framförallt Europas) segla så ställer man sig naturligtvis frågan hur dom kan segla så snabbt, även på de förhållanden som var under tävlingen. För oss var det en gåta.
    Och hur kan det skilja sig så mycket i fart? Mina dryga 39knop kontra Bens 44 någonting och Martins 47.5……samt en hel drös med folk över 40knop och vattnet var långt ifrån det bästa som stället kan erbjuda. Det är då man förstår att vi är långt efter i kunskap och erfarenhet. Jag vill påpeka också att med den farten jag hade så var jag helt övertygad om att det var nytt världsrekord, för mig kändes det helt omöjligt att kunna åka fortare….:smile:

    I mina ögon så finns inte den kunskapen hos någon av de svenska seglarna idag, ännu! Viljan finns, grundfeelingen finns, materialet finns, tom vattnet finns, men vi är inte riktigt framme än angående teknik och kunnande.

    Den dagen vi har tekniken och kunnandet så kommer 40knops gränsen att sprängas även i Sverige det är jag säker på, lika säker är jag på att grabbarna från Holland knäpper lätt 40 knop redan idag på HP eller TT om dom skulle segla där.

    Men jag hoppas innerligt att någon svenne gör det också, jag vet en kille som kanske snart gör det……..om ett par veckor eller så!

    Tack för svaret Getwet, får Daniel bra förhållanden i Venezuela så tror jag också att 40-knop ryker. Därefter så blir det intressant och se när någon når gränsen även på svenskt vatten.

  • jester

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 10:41

    Tobias: Du vet vad du kan iaf… :D:D:D:D

    Kände mig tvungen o lägga in den kommentaren här…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed i DK igår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.