Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed med större segel; 7.5-9.5m2

  • Speed med större segel; 7.5-9.5m2

    Publicerad av bjarke på 19 januari, 2007 vid 13:29

    Vilka hastigheter är ägentligen “bra” med segel typ 7.5 och 9-9.5 m2 och matchande brädor (inte va Finian skulle klare utan vad kör ni i Sverige) – va går realistiskt att köra?

    Funderar på att skaffa lite stora slalomprylar (har redan en 9.5 Vapor til formula’n) och testa om det går att segla lite fortare ibland; fast har nog inte ekonomi (eller vind/tid at jaga vind/lust) for massor småsegel och 50-liters brädor, tänkar mer typ iSonic115, SX-L eller nåt. Formula’n går ju hyfsat lugnt at få upp över 25-26 knob med 11m2 och 70-fena om vatnet er lugnt eller på halvvind om det är plats mellan vågorna, tror nog det har gått även fortare vissa dager uten gps. 95 kilo hjälpar gott.. Fast det vore kul at åka en del fortare iblant; dom dagerna det blåser typ 7-10 m/s.

    Finna det några svenskar som ibland kör gps-sessions med segel rundt 9m2?

    thomme svarade 17 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfan

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 14:55

    @Bjarke 360791 wrote:

    Vilka hastigheter är ägentligen “bra” med segel typ 7.5 och 9-9.5 m2 och matchande brädor (inte va Finian skulle klare utan vad kör ni i Sverige) – va går realistiskt att köra?

    Funderar på att skaffa lite stora slalomprylar (har redan en 9.5 Vapor til formula’n) och testa om det går att segla lite fortare ibland; fast har nog inte ekonomi (eller vind/tid at jaga vind/lust) for massor småsegel och 50-liters brädor, tänkar mer typ iSonic115, SX-L eller nåt. Formula’n går ju hyfsat lugnt at få upp över 25-26 knob med 11m2 och 70-fena om vatnet er lugnt eller på halvvind om det är plats mellan vågorna, tror nog det har gått även fortare vissa dager uten gps. 95 kilo hjälpar gott.. Fast det vore kul at åka en del fortare iblant; dom dagerna det blåser typ 7-10 m/s.

    Finna det några svenskar som ibland kör gps-sessions med segel rundt 9m2?

    Hej har seglat 35knop med 7,8 det är det största ja har!!

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 15:08

    Jesper har väl också lyckats, precis som Daniel, segla snabbt med stort segel.

    I en annan tråd (Göta Kanal) så kan du se att Dan Ellis seglade 38 knop med 8,2 och en Falcon 105.

  • jester

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 16:04

    Japp, har maxat 34.9 med mitt 7.8, och varit över 30 med 9.0. Så visst går det att köra snabbt med stora segel. Fördelen är ju att sjön inte blir lika krabb vid lägre vindhastigheter.

    Till 7.8 kör jag en Exocet Warp Slalom 67 (105 liter) och till 9.0 en Exocet Warp Salom 80 (140 liter). Är du lättviktare kan det fungera med en storlek mindre på respektive bräda (Warp Slalom 62 resp Warp Slalom 73). Eller liknande brädor från andra tillverkare, såklart.

    Var lite rädd att den 67 cm breda Warp Salom67 skulle kännas lite stor och klumpig, men jag har kört den med bra drag i 6.8 oxå, och den fungerar grymt bra även där. Mao är det våldsamt kul o köra även dessa lite större brädor.

    Tänk på att ditt Vapor 9.5 kan vara ett hårdvinds formula segel, och kanske därför inte fungerar optimalt som ett lättvinds slalomsegel.

  • bjarke

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:26

    @Jester 360838 wrote:

    Tänk på att ditt Vapor 9.5 kan vara ett hårdvinds formula segel, och kanske därför inte fungerar optimalt som ett lättvinds slalomsegel.

    Jo, fast det verkar inte riktigt så – riggar iaf med mer buk och har betydligt mer bottendrag änn t.ex. mitt gåmla N4 9.8. Tipper at det är bra tryck i den från typ 6-6.5 m/s eller nåt. Min 9.5 verkar mer bukig änn dom 10 jag sett (och är dermed ägentlig et felköp sen poenget var hårdvind formula; fast den var svinbillig och som ny så va f.. Dessutom känns det inte som nån ide att rigga ner från Vapor 11 för typ 11m/s om inte det är riktigt guppigt. Är generellt imponerad over trim-rangen på mina Vapor, kommer helt klart att skaffa Vapor i mindre storlek ochså om det blir lite slalom.

    Nån som har anbefalinger (eller DON’T-tips) ang. slalombrädor i denna storleken? Jag är ingen lättviktare (95kg utan alla grejor) och måste kunne flyta/dra rigg sen jag ofta seglar där det är vindskugga vid launchen. Måste nog upp i rundt 115 liter eller nåt.

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:35
    Bjarke;360893 wrote:
    Nån som har anbefalinger (eller DON’T-tips) ang. slalombrädor i denna storleken? Jag är ingen lättviktare (95kg utan alla grejor) och måste kunne flyta/dra rigg sen jag ofta seglar där det är vindskugga vid launchen. Måste nog upp i rundt 115 liter eller nåt.

    Har ju inte seglat alla, men många brädor idag är ju väldigt bra och i de flesta fallen så är det tycke och smak som fäller avgörandet. Just 115 liter är ju dessutom en storlek som används ofta inom slalom 42 så det är säkerligen beprövade produkter.
    Dock är inte volymen allt utan du borde kanske även kolla på bredden på brädorna då detta kan skilja sig en hel del på modeller över 100 liter.

    Behöver jag annars nämna att Antoines favvo-bräda är en iSonic 115 – går som ett skott….

  • kinetic

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 11:14

    Tobhed: Säg den bräda som inte går som ett skott under Antoines fötter:-)

  • thomme

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 13:18

    @Bjarke 360791 wrote:

    Finna det några svenskar som ibland kör gps-sessions med segel rundt 9m2?

    Hej
    Surfar man på mälaren och väger 100 pannor plus blir det mest formula eller stor slalom bräda. Jag skaffade mig en Thommen RS 75, 130 liter 75 cm bred, förra året. enl rek upp till 10 kvadrat , men det största som funkar bra för mig på den är 9,0 RS5, med min Windwing 9,8 från 03 blev för tungt och segt.

    Med 9,0 har jag skrämt upp den i 30 knop en gång( tyvärr har jag skrivit över den GPS-filen), 26-29 regelbundet i vanlig skvalpsjö. Med mindre fena ( nu select 48 ) och bättre ( lugnare vatten ) går det nog fortare men jag har inte tid/ork att jaga runt efter plattvatten utan kör här hemma ( Ekoln ) när det blåser.

    Beträffande val av brädstorlek så flyter jag ( c:a 110kg ) stående på brädan men drar jag upp riggen sjunker brädan ner mer eller mindre ( beroende på segelstorlek )men finns det lite vind funkar det att guppa iväg. Men jag väljer inte att gå ut på den om vinden skuggas av skog eller dylikt.
    Med detta vill jag ha sagt att 110 liter kanske blir lite om du ska köra 9,5 och starta i vindskugga.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed med större segel; 7.5-9.5m2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.