Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed på Dalarö i morgon ?

  • swe223

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 20:16

    Kul med lite film 🙂 Tyckte att jag mest stod still och guppade eller låg och simmade men du har lyckats hitta dom få tillfällen det gick framåt iaf 🙂
    Shit va man är ringrostig, ja ja det kan väl bara bli bättre.
    //Nicke

  • appel

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 10:58

    @Mården 439668 wrote:

    jag vete fan va jag gör för fel när jag jämnt vill åka me öppen dörr
    tror nog tvärt om att trimmet/kropps position e åt hel..
    ska tänka på det några månader nu
    du får komma ner nästa gång det går av så du får visa mig hur det ska gå till

    Allt ser skitbra ut, bara stänga lite mer med bakhanden så går det ju ännu fortare! Ser fram mot framtida körningar ihop, så vi får utveckla varann…

  • getwet

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 15:11

    @Mården 439668 wrote:

    jag vete fan va jag gör för fel när jag jämnt vill åka me öppen dörr
    tror nog tvärt om att trimmet/kropps position e åt hel..
    ska tänka på det några månader nu
    du får komma ner nästa gång det går av så du får visa mig hur det ska gå till

    Kanske ska skaffa en nedhalsvev:wink: Nä, allvarligt nu. Att man inte täcker ordentligt beror väldigt ofta på just nedhalet. Är det för lite så går det helt enkelt inte.
    Och det är mycket ofta som man ser att det är för lite draget just där, och för mycket i uthal.

  • culing

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 18:40

    Bra teknik råd?
    Mården och Nicke har väl hyffsad koll och seglar betydligt snabbare än vad appel gör, é jag ute och cyklar?

  • pugge

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 19:05
    Mården;439668 wrote:
    jag vete fan va jag gör för fel när jag jämnt vill åka me öppen dörr
    tror nog tvärt om att trimmet/kropps position e åt hel..
    ska tänka på det några månader nu
    du får komma ner nästa gång det går av så du får visa mig hur det ska gå till

    Hade också lite problem med det innan! Kanske ibland nu med men jag fick förklarat för mig att testa att flytta bak tamparna lite så hjälper man ju till med kroppstyngden att “stänga” dörren. Kollar man på filmen så tycker jag det ser ut som dina tampar kanske är lite långt fram. Själv kör jag med tamparna så att jag i princip inte kan släppa främre handen utan det känns som jag ska få kastfall.

    Kanske värt och testa iallafall! Inte kastfall:wink: men flytta bak tamparna:smile:

  • appel

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 19:08

    @culing 439894 wrote:

    Bra teknik råd?
    Mården och Nicke har väl hyffsad koll och seglar betydligt snabbare än vad appel gör, é jag ute och cyklar?

    Fan vikken grym sanning… (kommenterar dock bara Mårdens skotning där jag ser 3 knop till)

  • appel

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 19:35

    @culing 439894 wrote:

    Bra teknik råd?
    Mården och Nicke har väl hyffsad koll och seglar betydligt snabbare än vad appel gör, é jag ute och cyklar?

    Kunde inte låta bli forska lite i historia, men här får du pisk av mig ( länk) och ett eget hembygge med ” bump and jump fena” från Tiga på Haga park i våras, hehe! Skulle mer än gärna ta del av några tips av dig som kunde ge mig några knop till, för jag erkänner att du är snabb på riktigt, för du heter väl Cullin…

    http://www.wallensport.se/template/main.asp?iMenuID=576&iParentMenuID=556

  • marden

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 20:57

    o vart va du cullin i lördags för att visa hur det ska gå till du brukar också plocka ut 2-3kn mer än mig ,va ju tillomed varmare än sist när vi va på skälsåker för några månader sen

    mycket möjligt att tamparna satt lite si o så hade tagit bort dom från bomen innan o tänkte sen nog ändå mest på att bada så lite som möjligt o inte så mycket på trim

    tror nog appel har en del att lära ut bara han kommer ut ur skogen där han bor
    blev allt lite imponerad av han på haga där han spöade många av oss med en hembyggd bräda från 90talet o en fena som ingen av oss andra skulle ha en tanke på att surfa med o dessutom med min gamla rigg han just blivigt på lurad o en mast för 500kr
    sen har han en fin avatorbild där det missan är stängt!

    bilden på diket är ju ett skämt:)
    men borde det ändå inte finnas många krondiken ute på slätta som är helt vatten fyllda så här års som borde testas om inte annat för skjosskull
    om jag kan hitta ett 500m långt o 3 m brett på väg hem
    puh blev mycke de

  • marden

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:01

    @appel 439792 wrote:

    Allt ser skitbra ut, bara stänga lite mer med bakhanden så går det ju ännu fortare! Ser fram mot framtida körningar ihop, så vi får utveckla varann…

    kom på en grej till
    att när jag försöker stänga mer känns det bara som jag trycker på fenan i sidled me spinout som följd
    istället för att få någe tryck framåt

  • appel

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:26

    @Mården 439940 wrote:

    kom på en grej till
    att när jag försöker stänga mer känns det bara som jag trycker på fenan i sidled me spinout som följd
    istället för att få någe tryck framåt

    Känner igen den känslan, och den är antagligen helt riktig, men på bildsekvensen ser det ut som vinden räcker till att falla av något lite till med följden att det blir lättare att tajta till, med ökad speeeeed som följdeffekt……. ohhh vilket drygt teoretiserande! Men håll med om att vi lär oss nåt av det iaf.

    Brukar kika på Klangs eminenta film från Haga i våras, Där jag dyker upp i rutan en tre fyra gånger, uhhyohh det är absolut ingen vacker syn, jag ser ut som en orörlig statisk stel farbror helt utan tryck. Njuter dock i fulla drag av Getwets, Fasters, Cullins, Marcus R:s, Mackees, och Erik L:s härliga “setup” och attityd, ja faktiskt jag tycker mej kunna se dem där extra knopen i ansiktsuttrycket. Ett grin skall det va hehehe….Då går det fort!

  • kinetic

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:36

    De där med “trimm” e vanskligt…På en “megaslör” där man inte är “ordentligt överriggad” är det lätt hänt att man överskotar, inget kul alls. På halvvind brukar problemen med överskotning i princip vara obefintliga, det är väl just här som det är “lättast” att åka med öppen dörr…Ska man höjda så brukar det ju så att säga ge sig självt att man skotar hem mer… Det få gånger jag har haft “optimalt trimm” så har det varit ytterst bekvämt att segla trots bra med vind (sista gången var på Haga när det var sol & bra vind för strippen)…
    Sen är ju olika segel olika känsliga för trimm, mitt Severne tex funkar utmärkt med både “lite” o “mycket” nedhal…Mina Gun däremot där finns bara ett läge:Max nedhal, har man inte det blir seglet katastroffalt “tungt” o bångstyrigt…

  • faster

    Medlem
    20 januari, 2008 vid 21:37
    Mården;439940 wrote:
    kom på en grej till
    att när jag försöker stänga mer känns det bara som jag trycker på fenan i sidled me spinout som följd
    istället för att få någe tryck framåt

    Gör som Get Wet skrev till att börja med MER NEDHAL Å LITE TILL Hör till ovanligheterna att någon drar för mkt i nedhal.

  • benke-2

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 01:51
    Mården;439940 wrote:
    kom på en grej till
    att när jag försöker stänga mer känns det bara som jag trycker på fenan i sidled me spinout som följd
    istället för att få någe tryck framåt

    Tycker det ser ut som att mastfoten sitter några cm för långt bak för att det ska gå bra att stänga på halvvind, men verkar sitta lagom för en speedslör.
    Brädan är ju också rätt så stor för förhållandena, en 58 bred slalom är ju ganska stor även om literantalet bara är 90 typ.
    Hade nog gått bra å stänga till med speedbrädan och kanske nån cm till nedhal, för att kompensera vindriktnings-ändringen i seglet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed på Dalarö i morgon ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.