Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 september, 2008 vid 08:21
    Jester;500077 wrote:
    I SweSpeed West Cup har vi haft mellan 32.79 och 37.62 i average 5*10s på vinnarna på resp heat/dag…

    Men det är ju enklare o träffa vind på hemmaplan med under 24h notis…

    Jepp!! Det där är grym statistik för West cup.. Tänk bara om Mac:s förslag (med 1 tävlingshelg med fast reservhelg samt liten kommité som avgör vart vi ska) går igenom.. Då kanske svfspeed-tävlingarna kan ha samma eller ännu bättre statistik..

    Varför kan vi inte bara köra long-distance/funrace under 10m/s och speed över 10m/s??

  • surferboy

    Medlem
    16 september, 2008 vid 09:35

    Så här ser fakta ut från samtliga F2 Speed Challenge tävlingar från 2006-2008
    2006:
    Haga Park: vinnaren hade 62 km/h
    Lomma: 64 km/h
    Askim: Inget resultat pga ingen vind
    Torkelstorp: heat 1: 65km/h
    Torkelstorp: heat 2: 64km/h
    Torkelstorp: heat 3: 65km/h
    Torkelstorp: heat 4: 68km/h
    Torkelstorp: heat 5: 67km/h

    2007:
    HP: 6 heat med mellan 55-65 km/h
    Klagshamn: 4 heat med mellan 55-63 km/h
    TT: 3 heat med mellan 55-58 km/h

    2008:
    HP: 4 heat med 10s mellan 32,548 och 35,331 knop
    Klagshamn: inställt
    Klagshamn: 4 heat med 10s mellan 27,608 och 31,175 knop
    TT: går av 4-5 oktober. Välkomna!

    @P Malmkvist 500190 wrote:

    Jepp!! Det där är grym statistik för West cup.. Tänk bara om Mac:s förslag (med 1 tävlingshelg med fast reservhelg samt liten kommité som avgör vart vi ska) går igenom.. Då kanske svfspeed-tävlingarna kan ha samma eller ännu bättre statistik..

    Varför kan vi inte bara köra long-distance/funrace under 10m/s och speed över 10m/s??

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 september, 2008 vid 09:57
    Surferboy;500223 wrote:
    Så här ser fakta ut från samtliga F2 Speed Challenge tävlingar från 2006-2008
    2006:
    Haga Park: vinnaren hade 62 km/h
    Lomma: 64 km/h
    Askim: Inget resultat pga ingen vind
    Torkelstorp: heat 1: 65km/h
    Torkelstorp: heat 2: 64km/h
    Torkelstorp: heat 3: 65km/h
    Torkelstorp: heat 4: 68km/h
    Torkelstorp: heat 5: 67km/h

    2007:
    HP: 6 heat med mellan 55-65 km/h
    Klagshamn: 4 heat med mellan 55-63 km/h
    TT: 3 heat med mellan 55-58 km/h

    2008:
    HP: 4 heat med 10s mellan 32,548 och 35,331 knop
    Klagshamn: inställt
    Klagshamn: 4 heat med 10s mellan 27,608 och 31,175 knop
    TT: går av 4-5 oktober. Välkomna!

    Nu var väl iof resultaten 2006-2007 topphastigheter mätt med laser och det Jesper angav var 5*10sec avarage, går väl ändå inte att jämföra. Sedan är väl farterna inte det primära utan hur mycket det blåser.. 10m/s på choppigt vatten jämfört med 10m/s plattvatten ger ju helt olika farter..

  • surferboy

    Medlem
    16 september, 2008 vid 10:35

    Det jag vill påpeka är att den bild du målar upp av SVF-speedtävlingarna inte stämmer med fakta. Vi har haft vindar på mellan 9-18 m/s och vi har haft tävlingarna på ställen med mycket bra speedförhållanden. I de vindar som varit är det dock inte plattvatten längre. Du var ju med i HP senast. Då hade vi ju 15-16 m/s NO vilket ger hyffsat platt vatten i HP.

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 september, 2008 vid 14:22
    Surferboy;500238 wrote:
    Det jag vill påpeka är att den bild du målar upp av SVF-speedtävlingarna inte stämmer med fakta. Vi har haft vindar på mellan 9-18 m/s och vi har haft tävlingarna på ställen med mycket bra speedförhållanden. I de vindar som varit är det dock inte plattvatten längre. Du var ju med i HP senast. Då hade vi ju 15-16 m/s NO vilket ger hyffsat platt vatten i HP.

    Vill inte på något sätt svartmåla dig eller eller någon annan på svf, ber om ursäkt i så fall.. Min erfarenhet utav exempelvis haga park tävlingen är att det var bland det roligaste jag gjort..

    Visst kan vi ha flyt ett par år med vind på en-helgstävlingar på förbestämda datum och platser, exempelvis tävlingen på haga park är ju helt sjukt vindmässigt.. Den speedboom som nu drar över landet är ju superkul och något att spinna vidare på.. Tack vare bla intresseskapande lokala tävlingar, våra gps.er samt f2 speedchallenge så är speed stort nu..
    Men nu låter det kanske negativt (brukar normalt uppfattas som den eviga optimisten:grin: ) men om man läser gamla surftidningar från Sverige så är var det inte direkt ovanligt med flera slalomtävlingar samma år som genomfördes i marginalvindar eller helt ställdes in pga vindbrist.. Pga man tröttnade på att sitta på stranden samt prylhysterin så dog slalomen/racing och formula växte fram(blev ju mycket prylar ändå men men)..
    😉

    Tycker bara helt enkelt att förutbestämda helger med fast reservhelg samt tävlingskommité som avgör vart vi beger oss som i Mac:s förslag låter riktigt bra och kommer säkerligen i framtiden ge bättre förutsättningar för speedtävlingar i Sverige och därmed också ett ökat intresse..

  • swe-496

    Medlem
    16 september, 2008 vid 15:39

    För att tävla i formula behövs det som minimum 2 segel, en bom, 2 master och en förlängare, 1 bräda och 2fenor. Med den uppsättningen är man konkurrenskraftig nog att placera sig i topp 5-10.
    I speed känns det som att det krävs minst 2 brädor, 4 segel, ett gäng fenor, 1-2 bommar och minst 2 master

  • p-malmkvist

    Medlem
    16 september, 2008 vid 16:42
    SWE 496;500317 wrote:
    För att tävla i formula behövs det som minimum 2 segel, en bom, 2 master och en förlängare, 1 bräda och 2fenor. Med den uppsättningen är man konkurrenskraftig nog att placera sig i topp 5-10.
    I speed känns det som att det krävs minst 2 brädor, 4 segel, ett gäng fenor, 1-2 bommar och minst 2 master

    Jovisst behöver du fler prylar i speed om du ska täcka in lättvind också..:wink: Men det är många gubbar inkl mig själv som seglar på 75-80l brädor från ca 10-11m/s dvs när det börjar dra lite i 6.5-7.0.. Sedan finns det ju sjuk fartpotential i dessa 75-80l brädor så inte behöver man byta ner sig från dem om det inte blåser riktig mycket..

    En bräda med ca 5 l mindre än surfarens vikt i kilon samt en 6.0 och 7.0 täcker ju det flesta grymma dagar i Sverige.. Sedan kan du plocka vilken värstingkit(liten slalombräda inkl rigg) från 1997-2008 och vinna med när det brallar i lite.. Med det blir väl nya justa svarta maskiner för din del nästa år??

  • surferboy

    Medlem
    16 september, 2008 vid 19:46

    Jag ser det absolut inte som ett personligt påhopp. Tvärtom är det roligt med diskussion som förhoppningsvis leder någon vart.

    Efter tredje året med “flyt” tror jag dock att vindstatistiken är såpass säker att vi vågar gå ut med fasta datum i maj och oktober. Alla månader i mellan är dock väldigt osäkra och det är gissningsvis i dessa månader som slalomtävlingarna du läst om försökte genomföras. Dessa månader bör vi istället köra SSM-konceptet.

    @P Malmkvist 500290 wrote:

    Vill inte på något sätt svartmåla dig eller eller någon annan på svf, ber om ursäkt i så fall.. Min erfarenhet utav exempelvis haga park tävlingen är att det var bland det roligaste jag gjort..

    Visst kan vi ha flyt ett par år med vind på en-helgstävlingar på förbestämda datum och platser, exempelvis tävlingen på haga park är ju helt sjukt vindmässigt.. Den speedboom som nu drar över landet är ju superkul och något att spinna vidare på.. Tack vare bla intresseskapande lokala tävlingar, våra gps.er samt f2 speedchallenge så är speed stort nu..
    Men nu låter det kanske negativt (brukar normalt uppfattas som den eviga optimisten:grin: ) men om man läser gamla surftidningar från Sverige så är var det inte direkt ovanligt med flera slalomtävlingar samma år som genomfördes i marginalvindar eller helt ställdes in pga vindbrist.. Pga man tröttnade på att sitta på stranden samt prylhysterin så dog slalomen/racing och formula växte fram(blev ju mycket prylar ändå men men)..
    😉

    Tycker bara helt enkelt att förutbestämda helger med fast reservhelg samt tävlingskommité som avgör vart vi beger oss som i Mac:s förslag låter riktigt bra och kommer säkerligen i framtiden ge bättre förutsättningar för speedtävlingar i Sverige och därmed också ett ökat intresse..

  • filipl

    Medlem
    16 september, 2008 vid 21:18

    Varför körs SM just vid TT? Brukar det inte komma fler deltagare till Haga Park?

    Filip

  • jester

    Medlem
    16 september, 2008 vid 22:04

    2006 var där väl runt 40 pers i TT. Och om man bortser från ankdammen är TT bättre speedvatten. Det är väl vad jag tror.

  • klang

    Medlem
    17 september, 2008 vid 06:30

    @P Malmkvist 500290 wrote:

    Tycker bara helt enkelt att förutbestämda helger med fast reservhelg samt tävlingskommité som avgör vart vi beger oss som i Mac:s förslag låter riktigt bra och kommer säkerligen i framtiden ge bättre förutsättningar för speedtävlingar i Sverige och därmed också ett ökat intresse..

    Låter som en bra idee, vi får väl se om vi orkar med reservhelger nästa år. Ett jäkla meck för arrangören…

    När fixar ni speed tävling i stockholm?

  • marden

    Medlem
    17 september, 2008 vid 06:42

    @Klang 500415 wrote:

    När fixar ni speed tävling i stockholm?

    vi vill väl inte att sporten ska dö ut helt lr?

  • bjornen

    Medlem
    17 september, 2008 vid 06:44

    Eller för att citera en speedare från västkusten “Jaha Då har man seglat i Stockholm då. Fick en kallsup och då la jag av.”

    //Björn

  • p-malmkvist

    Medlem
    17 september, 2008 vid 08:49
    Klang;500415 wrote:
    Låter som en bra idee, vi får väl se om vi orkar med reservhelger nästa år. Ett jäkla meck för arrangören…

    När fixar ni speed tävling i stockholm?

    Om vi nu förenkler konceptet en aning, samt samlar ihop till en gemensam bärbar gps-resaultsdator eller kanske någon som vill låna ut en?? Så underlättar det hela arbetet för ev arrangörer..
    Med det konceptet kan jag absolut dra igång en Nyköping-Stockholm-Norrtälje-speedtävling.. Får prata lite med Nyköpingklubben först om tävlingen kan vara där vid väst eller ost, sedan kan skälåker bli bra på No samt Norrtäljes skärgård på N och fituna på S-Sv, ev skulle man kunna slänga in torö vågor på Sv-O för att öka utmaningen lite..:wink: Räddningsbåt har ju Benke det är bara och plocka valfri modell..:grin:

  • tobhed

    Medlem
    17 september, 2008 vid 09:18

    Ok, mitt sista inlägg i denna debatt nu (tror jag)
    Jag föreslår fast datum med fast platser och detta pga:

    • Lättare att planera in i tävlingskalenderna (vissa kör mer än bara speed).
    • Statistikt sett så vet vi vilka platser som funkar bra vid en viss tidpunkt.
    • Lättare att planera och arrangera (jo, det är lite jobb att arrangera en tävling)
    • Helt omöjligt att planera sitt privatliv om vi ska ha flytande datum med flytande platser. Jag kommer t.ex att ha svårt att tävla i så fall framöver
    • Känns inte realistikst och effektivt att alla ska samlas på en spot på morgon för att sedan dra vidare till “bästa spot” i närheten, vi måste hinna rigga etc och innan vi är klara kommer halva dagen (minst) ha gått.
    • Prognoser säger inte allt, brisen är en viktig faktor på alla ställen vi kör på idag.

    Fokusera istället på:

    • Vilka kriterier ska uppfyllas för att det ska bli ett giltigt heat (se jespers inlägg)
    • Hur långa ska heaten vara
    • Ska vi köra på någon slags bana
    • Ska vi köpa in datorer eller är det OK att arrangörerna tar med sig privat utrsutning
    • Ska köra heat på samma sätt som vi gör idag?
    • Kan vi själva hjälpas åt att lägga resultat i datorn om vi ska köra heat
Sida 7 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed tour 2009-diskutera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.