Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing speedfenor till riktigt bra pris

  • tbsurf

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 12:02
    The_Novice wrote:
    Pre-preg brukar betyda att kolfibern är indränkt i epoxi innan det formas till master och fenor mm. Då får man bättre vidhäftning mot kolfibern och kan spara in på den mängd epoxy som behövs och grejorna väger mindre i slutändan.
    Select fenor till det priset lär inte vara av kolfiber, möjligen är det pre-preg glasfiber men det skall väl inte behövas eftersom vidhäftningen är bättre. Lustigt att dem bara skriver pre-preg men inte vad det är för fiber…
    Dem select fenor jag sett har definitivt inte varit i kolfiber utan bara lackade svarta för att påminna om kolfiber…

    “all our fins are moulded…” står det på selects webbsida, är det samma som per-preg?

    och så tror jag att med så små fenor som vi ska köra med så spelar det ingen roll om fenan är gjuten i glasfiber eller kolfiber :cool2:

  • oscar

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 12:37

    Nej, gjuten och impregnerad är inte samma sak.

  • the_novice

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 13:28

    Moulded är väl att dem är gjutna och sedan är profilen klar. Blir tydligen inte så noggrant, kan bli lite assymetriska och är väl också ofta lite tjockare och konvexa där dem borde vara plana, dvs sista delen före trailing edgen.
    CNC är väl också gjutna till och börja med men sedan tas profilen fram i CNC-maskin och noggrannheten blir mycket högre, symmetrisk profil och plana ytor mot trailing edgen.

    Materialet är nog inte lika viktigt på korta fenor (som på tex formula fenor), men vill man ha riktigt tunna profiler så är det väl bara kolfiber som håller…
    För dem som freniskt vill minska vikten så är kolfibern lite lättare, har för mig att det kan skilja ca 150 gram på en 30cm fena.

  • getwet

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 13:52
    Speedjanne wrote:
    Hej beställt fenor av Johan på vindsurfing.se (oj getwet nu blev det reklam igen) Sa att jag vill ha dom i det värsta matrialet.Om man går in på http://www.gsport.com på “technology” så skall jag då ha den GS-21 eller vad den heter den är “moulded” vad betyder det? Tack för dom bra svaren.

    Käre Speedjanne, det är inte du som är nasaren så det är helt ok för mig:wink:

    Kan meddela att även jag beställt…….men det är en hemlis vilka:tongue:

  • speedjanne

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 16:14
    getwet wrote:
    Käre Speedjanne, det är inte du som är nasaren så det är helt ok för mig:wink:

    Kan meddela att även jag beställt…….men det är en hemlis vilka:tongue:

    Knäck oss alla nu och köp en tectonics… i Cnc moulded g10 prepreg custom ja en fena som har alla dom fina orden.

  • getwet

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:04
    Speedjanne wrote:
    Knäck oss alla nu och köp en tectonics… i Cnc moulded g10 prepreg custom ja en fena som har alla dom fina orden.

    En fena!? Närå, måste göra dig glad att det tyvärr inte blev Tec. Samma fabrikat som du beställt men ett helt gäng.

    Däremot finns det folk i min omgivning som sticker över till andra sidan Atlanten nu under våren. Kanske det kommer hem något då…

  • jester

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:38

    Dom däringa 08-orna har fler fenor än jag har kallingar, och byter dom minst lika ofta… 😀

  • get-fast

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:58

    Nu har även jag beställt min fenbag, men hemligt:shocked:

  • getwet

    Medlem
    30 januari, 2006 vid 20:17
    Jester wrote:
    Dom däringa 08-orna har fler fenor än jag har kallingar, och byter dom minst lika ofta… 😀

    Jag har några fenor kvar från min RRD avantslalom årsmodell 97, så om du inte byter kallingar oftare än så, då vet ifan om jag vill träffa dig igen utan heltäckande våtdräkt. 😉 😉

    Om man kikar lite på mitt material, så tror jag nästan att det är jag som har äldst prylar av oss 10 första, kanske tom 15. Culing har också förresten rätt gamla prylar men kommer kitta upp sig ordentligt till kommande säsong.

  • swe131

    Medlem
    31 januari, 2006 vid 21:28

    Hej speedgubbar

    Ni verkar ju ha örnkoll på vad som är snabbast inför säsongen gällande fenor.

    Vad tror ni om den fenan jag fick med till min F2 SX S. 32 cm F2 standard, designad av Norths segel designer Kai Hopf.

    Är det något att ha eller skall jag leta upp något nytt ? Tänkte ha den till 6.8. Till min 5.4:a tänkte jag en Viper speed från select på 28 cm. Är det för stort eller litet eller ska jag titta på något annat märke ?

    // Dala //

  • jester

    Medlem
    31 januari, 2006 vid 21:39

    F2 fenan ser riktigt fin ut. Enligt F2s hemsida så levereras den med en fena på 34 cm??

    Men 32 cm funkar fint med 6.8, har du riktigt platt vatten kan du köra ner mot 28 cm med det seglet. 5.4:an hade jag nog kört en fena på 26 cm med.

    Jag kommer nog köra 30cm fena med 6.8 och 26-27 cm med min 5.8.

  • drakglenn

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 12:10

    Nån som har en sån här fena liggande?, ser ju ut att funka ; )

    If it aint broke, don’t fix it. Do you remember these F Hot Blades? They still go quite fast!

    http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/sailor/SR_F2Missile_DaveWhite_Dec04.htm

  • speedjanne

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 12:27

    Drakglenn!

    Har du sett att containrarna ute vid Arendal har försvunnit.Det är dags att testa stället så fort våren kommer.

    Mvh Janne

  • drakglenn

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 12:56
    Speedjanne wrote:
    Drakglenn!

    Har du sett att containrarna ute vid Arendal har försvunnit.Det är dags att testa stället så fort våren kommer.

    Mvh Janne

    Det är så jag skäms speedjanne, var där och käkade lunch i går, missade att kolla (hur det nu gick till, har ju inget annat i skallen än surf :oP)

    Jag håller som bäst på att koppla upp (västsveriges bästa?) vindmätare på Risholmen, jag ska ut dit i morgon och då vet jag mer.
    Enligt en kollega som var där idag är containrarna borta då det numer är ett byggföretag som disponerar marken, tydligen ligger det stora byggmassor (högar) i stället :-/ som sagt vet mer i morgon….

    Har för mig att det finns lite konf folk i ARH byggnaden (den höga huset brevid) de kanske kan tala om status

  • alfa

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 17:29

    Jag har just fått hem min nya fena efter denna rekomendation från mästaren själv ….

    Aloha Tommy, I’m familiar with the board, however my suggestion at your weight would be the Falcon in 30cm. Bjorn uses this fin with 6.5 and he tells me it’s plenty powerful and plenty fast. Let me know if you’d like to place an order, $175 plus $30 shipping by Express to Sweden.
    Thanks, Dennis Parton Tectonics Maui

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing speedfenor till riktigt bra pris

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.