Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed(Göta)kanal?

  • Speed(Göta)kanal?

    Publicerad av garage på 12 januari, 2007 vid 18:25

    Tjena!

    Nu blir jag nog tvärsågad men jag är iaf uppvuxen på “slätta” och har länge tänkt att “borde det inte gå att köra j-t fort på Göta kanal”.

    Spana in den här bilden, åkrar vid sidan av, inga träd nästan och spikrakt. Det finns för övrigt en massa andra ställen. Hur som helst måste det nog prövas nån gång!

    Såga på!

    Mvh Andreas

    trefyrafyra svarade 17 år, 3 månader sedan 15 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • carrera

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 18:27

    Redan provat !!! 😉 svår dock o få vinden exakt rätt då kanalen är så smal

  • garage

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 18:33

    @Carrera 359167 wrote:

    Redan provat !!! 😉 svår dock o få vinden exakt rätt då kanalen är så smal

    Ok, det var ju skit, men jag kan nog inte låta bli att prova nån gång ändå 🙂

    /Andreas

  • jester

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 19:03

    Lite lurigt att bromsa dessutom då brädan tenderar till att lova upp mot vind då. Iofs så lär det ta stopp, men man är nog inte ute efter så våldsam inbromsning… 😀

    Dessutom får man traska tillbaka om man vill köra med optimal vinkel. Det finns inga ställen då kanalen vidgar sig ganska rejält på ena kanten? Det hade ju varit optimalt…

  • tobhed

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 19:07

    Du kan ju ta båten tillbaka…:tongue:

  • jester

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 22:27
    tobhed;359188 wrote:
    Du kan ju ta båten tillbaka…:tongue:

    Ahhh… Smart! 😀

  • getwet

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 08:43

    Det där är riktigt intressant, jag och TB surf har pratat om det många ggr och även googlat runt och letat.
    Det största problemet är att hitta en yta som är tillräckligt bred/lång. Det räcker inte med att bara åka rakt fram eller ligga på en djup slör. Man måste ha utrymme för att kunna bygga upp speeden successivt för att få till det. Jag tror att det är en av anledningarna till varför vi i Sverige ännu inte är över 40knop, Holländarna (vissa) skulle troligen kunna fixa 40knop ganska enkelt på våra vatten (typ TT och HP) eftersom dom kan och har tekniken. Men vi lär oss……

    Men kanalen är intressant, framförallt om det går att hitta ytor med mer bredd samt att den ligger rätt i förhållande till vinden. Kan dom köra på kanalen i Frankrike så måste det gå även här.
    Och gratis är det också på Göta, att få köra i den Franska kanalen kommer att i år kosta 2000euro enligt Pascal Maka!

  • tbsurf

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 09:21

    @getwet 359276 wrote:

    ………………att få köra i den Franska kanalen kommer att i år kosta 2000euro enligt Pascal Maka!

    per gubbe

  • getwet

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 09:57

    @tbsurf 359284 wrote:

    per gubbe

    eller chics

  • carrera

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 18:06

    Ett annat lite udda alternativ är ju dessa grävda dränerings kanaler (sjöar) som finns lite runt om iaf här i Falbyggden/Skara slätten, de är betydligt bredare men kanske inte så långa! Pinsamt nog får jag erkänna jag provade även dessa på detta på 90 talet när man var ung o du…… Strax utanför Falköping finns en grävd kanal som på höstarna var 50-60meter bredd och var 4-500 meter lång för jag vill minnas vi klockade tiden på 300 meter o på det sättet få fram hastigheten. Har dock sett att just den
    Speed kanalen numera är nästan igenväxt….. borde man kunna se om man googlar.
    Vill dock minnas jag lästa på Kite forumet att en del kitare kör på en sjö mitt ute på slätt landet strax utanför Trollhättan, kommer dock inte ihåg vad den kallas men har tänkt åka dit för o reka någon gång av nyfikenhet…. ligger nordöst om stan

  • zo0

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 18:14

    Hehe hade vart kul att se nån åka förbi vid götakanal 😀

  • tbsurf

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 18:39

    @getwet 359293 wrote:

    eller chics

    Vänta nu mannen, vad menar du med ”att köra i franska kanalen” egentligen?

  • marden

    Medlem
    13 januari, 2007 vid 20:23

    är det någon dag som göta anal borde testas så verkar det va imorrn.
    kom igen nu ni som bor i närheten ut o kör i stormen o visa oss några schysta bilder/tider

  • hot

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 07:58

    Vi var några Speedfreeks som testade olika ställen på Kanalen på 80-talet.
    Svårt att anpassa vinkeln efter vindriktningen men vi hittade en liten sjö (Ljungsjön vid Ljungsbro) i anslutning till kanalen där det gick lite bättre. Anders B. kom väl upp i ca 36-38knop på 100m mätstäcka. Vapnet var en nål med 30cm bredd.
    Annars inget att rekommendera, för svårt med riktning och byig vind.

    Jag tror mer på Högby. Testande där i höstas, fy f-n vad det gick, tills fenan bottnade. Bästa riktn. SSV-V men funkar även vid NO. Borde gå att nå 40 bakom piren, vid högvatten.

  • jester

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 09:42

    Och vart ligger Högby?

  • ollefax

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 10:00

    Östra sidan av öland, lite norr ut från bron

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed(Göta)kanal?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.