Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed(Göta)kanal?

  • dr-masse

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 14:47

    Åååååh, och där som det knappt skulle gå att segla…. anar jag en konspiration? 😉

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34354

    Speeeda På!

  • jester

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 15:30

    Dom e luriga dom däringa ölänningarna… Får ringa o skälla ut faster ikväll… 😀

  • tobhed

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 15:28

    Kolla denna, Dan Ellis och någon annan snubbe testar en kanal i UK
    väldigt smalt var det ju i alla fall…
    http://www.dan-ellis.com/NEWS/2007/UKDitch/index.html

  • imported_macts

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 18:15

    coolt…känns som den kanalen är hyggligt känslig för vilken vindriktning det är med tanke på bredden!

  • joth

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 12:21

    Tobhed har du testat vid Ön i Limhamn någon gång? Kan kanske fungera vid Västlig vind. Om man kommer utifrån havet och slörar in bakom piren. Inte för nära dock för jag har för mig att den är ett par meter hög men mot andra kanten eller i mitten borde det finnas vind. Det är ca 300 m och vill man fortsätta längre in så är det ca 1000 m. Dock kommer det lite feta hus längre in som kan störa.

    Kommentera gärna… Det kanske är surfförbud där men jag har för mig att där är en vattenskidklubb.

    //Jonas

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 12:25

    Jag har bott där 🙂
    Inget surfförbud och säkert nåt jag kommer att testa, har dock för mig att det måste blåsa r e j ä l t för att det ska gå – vinden blir väldigt ojämn med konstiga vrid etc

  • joth

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 12:35

    Hmm, alltid e det nått som är fel. Vill osså ha ett West Kirby här hemma. Ingen insjö nånstans med åkerutsikt…

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 14:47

    Nu har jag varir där och kollat – det kan gå, men det är väldigt smalt och bara stenbumlingar runt omkring. Ett misstag innebär mao med stor säkerhet att man snabbt driver in i stenarna – kommer dock kanske att prova trots allt
    Tror fortfarande på piren i Klagshamn som vi har pratat om innan, behöver bara ha bra/rätt förhållande för att prova.

  • oaxen

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 15:20

    @joth 360783 wrote:

    Hmm, alltid e det nått som är fel. Vill osså ha ett West Kirby här hemma. Ingen insjö nånstans med åkerutsikt…

    Roxens västra strand kan nog funka rätt bra vid SV eller S. Testade V i höstas och det var inte optimal vindriktning.
    Vid SV trycker vinden på från “schlätta” så det skulle kunna bli fint.

    Vi får se. LinSurfarna återkommer med rapporter när vi seglat där med rätt förhållanden.

  • jester

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 16:11

    Problemet med insjöar är att dom sällan har en fin och rak strand, vilket innebär att man måste befinna sig en bit ut, och vattnet blir krabbt j-vligt fort…

    Tobhed: vilka vindriktningar snackar du om i Klagshamn?

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 17:40

    varianter på Nord eller Syd…

    Har visat denna bild innan, har seglar 35 knop på där det röda strecken är några gånger. Vi bra vind etc så borde man kunna få till bättre farter ute vid piren (den är helt platt och tar ingen vind). Vad vi upplever som problem är att vinden vid nordlig riktining har blivit betydligt ojämnare sedan bron byggdes. Tror dock att storm/riktigt blåsig dag från nordväst hade varit kanon. Dock har det varit ont om bra vind från den riktningen den senaste året…

    Det går också utmärkt att segla “innanför” piren vid sydliga vindar

  • getwet

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 18:05

    Tobbe, jag minns inte hur lång den där piren är, berätta?

    Man kan ju visserligen se på “mätstickan” men går det att köra hela vägen in på en NV?

  • joth

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 18:50

    Skulle tro att det är närmare 600m innan det är dags att bromsa om man tänker sig att man kommer utifrån spetsen på piren. Men det är klart att ju längre in man kommer ju mer land blir det som skymmer. Sedan så ser ni ju sand revlarna på bilden. Då finns det risk att man går på. iaf vid lågvatten.

    Sedan så blir Klagsamn rätt ok i ostlig vind med som vi pratat om tidigare. ojämn vind när den är svagare men det ger fint vatten. Har för mig att Tobbe hade några 33knops repor i den vinden. Och då var han inte ens överriggad med 5.8 och 70litaren. Eller har jag fel Tobbe?

    Det där med att segla innanför piren skulle jag vilja testa. Ta bra sats utanför och komma in bakom med fin fart. Tänkte inte på det förra året. Var ute i sydvind vid något tillfälle överriggad med 6.3 i tokchoppigt Klagshamn.

    hmm, nu längtar man till våren och att få komma igång…

  • tobhed

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 19:01

    Det är inga problem att köra ända in, och det är väl ca 600-700 meter som man kan köra. Det går även att forstätt in i viken, men där är det väldigt grunt (kitearna brukar hålla till där)
    Det är en byggd stenpir som består av stenbumlingar som kommunen har kört dit, man ska nog hålla sig minst 10 meter från land ung.
    Precis som Jonas säger så är det friare ju längre ut man kommer, men jag har som sagt seglat “snabbt” även vi de röda markeringarna – det är väldigt karg och inte speciellt mycket träd någonstans vid kusten i Klagshamn.

    Vidare har Jonas också rätt att ostligt är bra (då har dock piren inget med det hela att göra), det blir helt enkelt inga vågor vid ost. Klagshamn är dessutom känd för den ostliga , kraftiga, brisen som kommer på våren. Kan blåsa en jäkla massa trots att det är vindstilla på övriga ställen. Tror att det var närmare 100 seglare där en helg i April/maj 2006, grymt… Mitt PB för Klagshamn är satt när det blåste ostligt så det funkar helt klart

  • trefyrafyra

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 15:44

    Här är ett av de bästa speed stället i Sverige vid NV vind (Knarrholmen) ,jag har seglat där 2ggr med GPS ena gången ca 8m/sek andra 15m/sek sista gången fick jag 38,2 knop max, totalt seglade jag 7st repor där.
    Jag är helt övertygad om att man kan segla över 40knop där.
    Jag har seglat en del i TT ca15-20 ggr och mängder med repor och lyckats med att komma upp i 37.5 knop.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed(Göta)kanal?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.