Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedmuskeln nummer ett…

  • Speedmuskeln nummer ett…

    Publicerad av rasmus_w på 25 juli, 2006 vid 23:52

    Måste väl vara Tibialis Anterior, muskeln på underbenets framsida?

    Tränas till exempel så här: Lägg på ett lagom antal kakor på benpressen (sist körde jag med 180 kilo, 4×10 eller om det var 5×10 reps), lyft viktplattan tills benen är nästan raka. Lyft därefter framfoten från plattan så mycket det går. Sänk ner framfoten mot plattan igen.

    Med en stark tibialis anterior lär det inte finnas nån bräda som vågar mopsa sig när man säger åt den att ge sig upp i toppfart…

    Räkna med att ni kanske tar samma vikter som en del andra killar tar i “vanlig” benpress eftersom muskeln ifråga får jobba hårt som fan när man seglar med fullt drag i grejorna…

    jester svarade 17 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • svenne

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 12:00

    I ett Windsurf-nummer för inte alltför länge sen påstod Cribb/White att lårmusklerna var viktigast. I sånt fall borde du väl smiska Quadriceps och Hamstrings istället?

  • the_novice

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 21:21

    I Pro Secrets videon så snackar Finian om att spänna slutmuskeln vid speed och han borde ju veta hur man seglar fort…

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 23:58
    Svenne wrote:
    I ett Windsurf-nummer för inte alltför länge sen påstod Cribb/White att lårmusklerna var viktigast. I sånt fall borde du väl smiska Quadriceps och Hamstrings istället?
    Jodå, jag kör djupa knäböj med 60 kilo på axlarna, det tar på de flesta av benens muskler, samt på rygg och buk, så jag tar hand om den biten med.

    Fast när jag kör min gamla RRD för fullt så brukar vanligaste anledningen till att jag vurpar vara just att tibialis anterior är helt slut, vilket brukar resultera i tailwalk och ett fett kastfall.

  • po525h

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 19:17

    Varför blir ni trötta i den muskeln? Något specifikt för speed?
    Med min hypersonic blir jag helt slut i den muskeln i främre foten då jag måste lyfta tårna hela tiden för att inte foten ska flyga ur stroppen när jag har fullt tryck.

  • boman

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:37
    tbasco wrote:
    Varför blir ni trötta i den muskeln? Något specifikt för speed?
    Med min hypersonic blir jag helt slut i den muskeln i främre foten då jag måste lyfta tårna hela tiden för att inte foten ska flyga ur stroppen när jag har fullt tryck.

    Trimma din hyper-bräda bättre så får du bort det där med främre foten.

  • tobhed

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:51

    Trimma din hyper-bräda bättre så får du bort det där med främre foten.

    Nu har jag ju ingen Hyper, men hur menar du att man ska trimma sin bräda/ utrustning för att att ändra på det?
    Jag har mätt och hållt på mellan mina gamla resp. nya slalombrädor och det verkar vara ganska vanligt att de nya, kortare slalombrädorna har mastskenan längre bak än de “lite” äldre brädorna och på så vis så kommer ju hela riggen mer bakåt när man seglar (om du förstår vad jag menar). Resultatet blir då också att det ibland känns som om man kommer vädigt långt bak och att främre foten håller på att flyga ur stroppen – det är kanske är en ny teknik som man ska använda sig av så tips etc är välkommet. 🙂

  • po525h

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:44
    Boman wrote:
    Trimma din hyper-bräda bättre så får du bort det där med främre foten.

    Jo.. fick till det förra året riktigt bra med min gamla 7,0:a. Men med min nya 8,5:a lyckas jag inte trimma bort allt tryck från bakfoten när det verkligen brallar i.

  • tall-jonny

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:48

    Ja har oxå upplevt samma problem men dock inte vid segling nedanför 90 grader. Upptäckte dock ett litet trick som funkade bra för höjdtagning, sist jag var ute på vattnet; Jag förstorade fotstroppen så att jag fick möjlighet att ställa i foten mer på tvären och på så vis “bulka” med hälen mot kanten. Detta höll fast foten utan krampkänningar och gav bra kontroll även när det tutade i.

  • po525h

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 08:28

    Nä, det är ju när man höjdar rejält som framfoten vill ur. Jag har också rätt stor framstropp för att orka hålla kvar foten. Har den vriden så att den i princip pekar framåt. Läste någonstans att man skulle vrida hela kroppen framåt mot sitt mål, så att hängselen skär in i höfterna typ..

  • boman

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:43
    tobhed wrote:

    Trimma din hyper-bräda bättre så får du bort det där med främre foten.

    Nu har jag ju ingen Hyper, men hur menar du att man ska trimma sin bräda/ utrustning för att att ändra på det?
    Jag har mätt och hållt på mellan mina gamla resp. nya slalombrädor och det verkar vara ganska vanligt att de nya, kortare slalombrädorna har mastskenan längre bak än de “lite” äldre brädorna och på så vis så kommer ju hela riggen mer bakåt när man seglar (om du förstår vad jag menar). Resultatet blir då också att det ibland känns som om man kommer vädigt långt bak och att främre foten håller på att flyga ur stroppen – det är kanske är en ny teknik som man ska använda sig av så tips etc är välkommet. 🙂

    Jag är ingen trimm expert men känner till problemet väl, det började när jag köpte min första formula, kort bräda stor rigg, på något vis så gick det att trimma bort så att man fick en bra segel ställning. Det är dom där små sakerna som gör det. känns det inte bra så är det bara in och ändra på något och så ut igen. Just på hypern så var det där ett jätte problem för mig i början med 8,7kvm men det gick att få till, hög bom, stroppar bakåt, hänsele tampar mm. och fram med mastfoten ca 2cm om det var toktryck. Hypern är lite skum och peronligen så funkade den bäst med så små segel som möjligt…

    Sen tycker jag att vissa brädtillverkarna rekomenderar lite väl stora riggar på sina slalom brädor. Min Falcon 105 ska ta 9.0 som störst men så stort har jag aldrig funderat på, 7.8-8.0kvm möjligen men inte större, tror inte jag vinner något på det. har aldrig haft några trimm problem med fanatics falcon bara hoppa på och gasa, men har heller aldrig hängt på större rigg är 7,4.

  • boman

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:55
    tbasco wrote:
    Nä, det är ju när man höjdar rejält som framfoten vill ur. Jag har också rätt stor framstropp för att orka hålla kvar foten. Har den vriden så att den i princip pekar framåt. Läste någonstans att man skulle vrida hela kroppen framåt mot sitt mål, så att hängselen skär in i höfterna typ..

    på kryss.Häng fram hela kroppen så mycket det går samtidgt som du trycker ner riggen bakåt för att stänga mot brädan. Det ska göra ont att höjda 🙂

    mastfoten 2 cm fram på hypern funkade bra för att få mer tryck på främmre fot om det var full pung med stor rigg. hypern = jäkla jobbig att trimma, jag lösta allt genom att köpa en bräda med mer traditionell shape.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 01:19
    tbasco wrote:
    Varför blir ni trötta i den muskeln? Något specifikt för speed?

    Inte specifikt för speed, men för en del snabba brädor. Och för seglare som gillar att trimma sina grejor så bakfoten får ta allt. 🙂 Och visst, trycket på bakfoten avtar när jag går från halvvind till slör, och när jag inte kör med fullt drag i grejorna.

  • po525h

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 08:01
    Boman wrote:
    på kryss.Häng fram hela kroppen så mycket det går samtidgt som du trycker ner riggen bakåt för att stänga mot brädan. Det ska göra ont att höjda 🙂

    mastfoten 2 cm fram på hypern funkade bra för att få mer tryck på främmre fot om det var full pung med stor rigg. hypern = jäkla jobbig att trimma, jag lösta allt genom att köpa en bräda med mer traditionell shape.

    Menar du 2 cm fram från positionen längst bak?
    Har problem att stänga mot brädan såvida jag inte lutar mig långt bakåt, vilket jag bara kan göra på slör. Står jag dumt månne?
    Vad menar du med att trimma hängseletamparna? Tycker bara att det finns en position, och det är jämnvikt. Eller är jag för trångsynt?
    Annars älskar jag hypern på alla sätt och vis. Tar höjd som få, och jag planar nästan alltid först när andra står och guppar. Den har ökat mina segeldagar med några 100%.

  • boman

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 19:47
    tbasco wrote:
    Boman wrote:
    på kryss.Häng fram hela kroppen så mycket det går samtidgt som du trycker ner riggen bakåt för att stänga mot brädan. Det ska göra ont att höjda 🙂

    mastfoten 2 cm fram på hypern funkade bra för att få mer tryck på främmre fot om det var full pung med stor rigg. hypern = jäkla jobbig att trimma, jag lösta allt genom att köpa en bräda med mer traditionell shape.

    Menar du 2 cm fram från positionen längst bak?
    Har problem att stänga mot brädan såvida jag inte lutar mig långt bakåt, vilket jag bara kan göra på slör. Står jag dumt månne?
    Vad menar du med att trimma hängseletamparna? Tycker bara att det finns en position, och det är jämnvikt. Eller är jag för trångsynt?
    Annars älskar jag hypern på alla sätt och vis. Tar höjd som få, och jag planar nästan alltid först när andra står och guppar. Den har ökat mina segeldagar med några 100%.

    2cm från det positionen där jag har mastfoten normalt, det där är ju lite personligt men min satt ca 1cm bak från mitten på 8,7kvm. pröva att skjuta bak hänsele tamparna mer bak för att få ner riggen mot brädan, inte 10 cm utan ca 2 cm i taget och höj bommen. eventuellt korta av tamparna. dra/släpp i nedhalet. fixa & trixa så får du till det.

  • faster

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 07:59

    Resultatet blir då också att det ibland känns som om man kommer vädigt långt bak och att främre foten håller på att flyga ur stroppen – det är kanske är en ny teknik som man ska använda sig av så tips etc är välkommet. 🙂

    FLYTTA MASTFOTEN FRAMMÅT

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedmuskeln nummer ett…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.