Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedresa i vinter?

  • Speedresa i vinter?

    Publicerad av mick på 25 oktober, 2010 vid 10:31

    Hej speedos!

    Tycker det var dags för årets tråd om vart man reser i vinter för att få speeda.

    Jag tänkte dra 2-3 veckor med eller utan familjen (fru + 2 kids 2 & 5 år)

    Någon som har bra erfarenheter att dela med sig av?

    USA lär ju bli billigt p.g.a. svag dollar. Finns det t.ex. speedspots på Hawaii?

    Tack tack / Mick

    badjanne svarade 12 år, 4 månader sedan 20 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • kinabalu

    Medlem
    30 oktober, 2010 vid 21:12

    Det är inte mycket snack om Dahab inom speed, men det måste ju vara ett grymt bra speedställe. Jag var där i maj 2009, men hade vid den tidpunkten inte en tanke på speedsegling, körde bara freestylebräda.

    Man kör bakom en sandtunga som går ut i vattnet och det blir riktigt riktigt platt! Bilden är från en 4-halv dag. Jag hade vind 7 dagar av 7 när jag var där (mest 4.2-4.7 segling). Jag är rätt nyfiken på vad man skulle haft för farter om man hade varit där och speedat… Tyvärr är det sämre på vintern. Det blåser även under vintern, men mindre och det är längre perioder utan bra vind. Se statistik på Club-Mistrals hemsida: http://www.club-mistral.com/en/destinations/weather/2

    Vet inte om man egentligen ska rekomendera Dahab som ett bra speedställe under vintern, men det är nära och enkelt att åka dit (om du ska åka med med barn), utan tidsskillnader. Åker man under Maj-Oktober däremot lär du inte bli lottlös med vind.

    Bor du på Swiss-Inn eller Dahab Hilton så bor du direkt på stranden, vilket är en fördel om du åker med familjen. Enkelt att bara sticka ut någon timme. Undvik hotel Le Merdien, då den ligger minst 5 km söderut och det blir en lååång och rätt farlig kryss upp till speedstället.

  • Knatte

    Gäst
    31 oktober, 2010 vid 08:02

    Jag var nere i Egypten Sherm El Sheikh förra veckan och det blåste bra i alla fall halva veckan. Vi var i Dahab en dag och då blåste det uppskattningsvis 13-15 m/s eller så.
    Precisut efter landtungan var det bra plattvatten och kan mycket väl tänka mig att det skulle funka bra för speed där. Relativt lång sträcka att segla på innan det blir öppen vatten ..:tongue:

  • mick

    Medlem
    1 november, 2010 vid 08:44

    Det ser grymt ut på bilden!! Det ser ganska folktomt ut också, var det så, Anders? Eller är det fult med freestylers som man måste väja för?

  • imported_macts

    Medlem
    1 november, 2010 vid 10:33

    Ett gäng av speed-gubbarna åkte väl till Egypten förra året, kan ha varit Hurghada. Ska finnas en tråd om det här på speedkonfen

  • Knatte

    Gäst
    1 november, 2010 vid 11:50
    Mick;638038 wrote:
    Det ser grymt ut på bilden!! Det ser ganska folktomt ut också, var det så, Anders? Eller är det fult med freestylers som man måste väja för?

    Jag kan ju bara svara för förra veckan och tisdagen.. Då var det smockfullt med folk även om det inte ser så ut på bilderna nedan här.
    Mest freestylare som snurrar, men på sista bilden ser du potentialen på stället

    33604_452055086093_738341093_5747831_6216830_n.jpg

    73204_452055181093_738341093_5747835_6313749_n.jpg

    73782_454613131093_738341093_5797818_2540632_n.jpg

    39517_454613156093_738341093_5797819_4807734_n.jpg

    74317_454613176093_738341093_5797821_7908126_n.jpg

  • jester

    Medlem
    1 november, 2010 vid 11:56

    Vi var söder om Hurghada, i Soma Bay. Där finns nog ett av världens bästa speed-ställen. Dock var det problem med att vi inte fick segla där, och det innebar att bli jagad av gummibåtar, osv…

  • kinabalu

    Medlem
    1 november, 2010 vid 21:10

    Jo det var en hel del folk, men jag upplevde det inte som ett problem. Dom flesta seglar innanför sandtungan, då det är lite säkrare. Nybörjare slipper man i alla fall ute vid “Speedy” och “baby bay” (se bild) då man bör ha lite bättre koll på prylarna när man kör där (rak frånlandsvind och mer vind). Notera att norr är nedåt på den skissade bilden. Säkerheten kändes dock bra. Dom har bra uppsikt från land och det finns flottar utanför, med flaggor, som man kan hissa om någon behöver hjälp. Fick tillfälle och testa detta då en Ryss fick problem och drev iväg. Upp med flaggan och en gummibåt kom till undsättning inom några minuter.

    Knatte: Körde du något med GPS:en när du var där? Hade du egna prylar med dig?

    Jag är också lite nyfiken på vilka andra speedställen som är bra på vintern?

    Mauritius kan nog vara bra (men lite dyrt). Någon som varit där?

    Jeri (Brazilien) är ett helt fantastiskt ställe där sötvattenlagunerna måste vara grymma att speeda i. Mycket vind och platt!!! Någon här som speedat i Jeri? I Okt-Dec är det i princip seglingsbart varje dag och det är ganska vanligt med vindar upp till 15-20m/s. Då kan man varva med lite skön vågsegling oxå 🙂 Tyvärr är vindperioden bara fram till December (å inget ställe jag skulle ta med barnen till…)

  • Knatte

    Gäst
    2 november, 2010 vid 13:04

    Jag vara bara där för att snorkla och vindsurfade ingenting:tongue: Det var bara några timmars stop olch då fanns det ingen tid för surf denna gången:blush:

  • lbj

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 19:02

    Äntligen är förkylningen över och rösten är tillbaka….. Trött på snö och slask….. Drar till Dahab för Surf och plask….. Johan G och jag bildar en förtrupp till den stora resan i mars…..

  • mick

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 20:57

    “den stora resan i mars”

    Det låter spännande, vad är det?

  • lbj

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:27

    Ingen vind men vad gör det. Går ju bra att vara under ytan
    Kolla in
    http://surftherat.blogspot.com/
    /LBj

  • swe117

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 22:18

    Riktigt fina bilder, UV-hus eller påse på Kameran?

  • badjanne

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 08:52

    Curasao på lördag. Här händer mycket hela våren
    http://www.facebook.com/curacaochallenge#!/curacaochallenge

  • lbj

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 16:44

    Canon Power Shot D10 12.1 mega pixels

  • andersbq

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 21:46

    Jag slår ett slag för Soma Bay igen, men nu på min lilla blogg.
    http://bjorkqvist.blogspot.com/2011/01/secret-speedstrip-at-soma-bay.html
    Jag har en hel del läsare i hela världen, även i Egypten, och det vore grymt om det kunde lösa sig med Soma.
    I så fall vet jag ett glatt gäng som kommer åka frekvent.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speedresa i vinter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.