Etiketter: racing
Detta ämne har 25 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av Anonym anvandare.
- FörfattareInlägg
- 29 oktober, 2001 kl. 07:52 #752265
Anonym anvandare
MedlemDet vore MYCKET (jag skriker) intressant att få veta lite om bredden på Formulabrädorna och hur den inverkar på seglingen. Om nu KP vinner VM på en 90 cm bräda och AA kommer tvåa på en 95…varför strävar alla mot 1 meter. Vad gör att KP med sin 90 kan hålla samma segel som en 100? Var vindarna inte gynnsamma för 100? Alltså brädkarakteristika som påverkar prestanda på olika ben. Jag är inte riktigt med i teorin och söker desperat hjälp på detta forum.
29 oktober, 2001 kl. 13:26 #865591Anonym anvandare
MedlemMen å andra sidan så säger Pappa Phil att se upp för den nya bic 100, så jag tror nog att en 100 och 12.5 funkar bättre än 90 och 12.5. Antagligen var de tvugna att testa lite mer bara.
29 oktober, 2001 kl. 14:16 #865594Oscar
DeltagareKevin körde riktigt bra i lätta vindar med 12.0 också tydligen. Men han är ju GANSKA duktig. 100cm, är nog linte lika självklart längre. Om jag t ex hade en 175a eller D95 skulle jag nog inte byta nästa åt utan försöka optimera prestandan med bra fenor och teknik istället.
30 oktober, 2001 kl. 11:49 #865653Anonym anvandare
MedlemTror inte KP skulle välja en 90 om han inte visste vad han gjorde. KP är ju inte överlägsen de andra…om så vore så skulle han krossa allt med en 100 cm BIC. Nej, Jag tror att de lyckats få till något med brädan!?!? Att vinna med en 90 cm mot alla Starboard 175 tyder ju på något. På bilderna ser det förresten ut som om det är SB175 mästerskap. Dags att byta ut Mistralklassen?
Nejmen allvarligt, varför vinner KP på en 90 cm bräda??? Det kan inte bero på den hårda vinden av döma reslutatlistan för de olika dagarna.
/M30 oktober, 2001 kl. 12:01 #865655Anonym anvandare
MedlemOCH pga att Wojteks bom gick av i sista racet, OCH att KP var otroligt jämmn han vann tex inte ett enda race MEN hade en jämmn serie………finns många MEN och OCH!!!
Angående brädor så valde tex Phill 175:an istället för Bicen, Danskarna som fick Bicen innan VM bytte till Starboard pga att dom inte fick fart på Bicen, MEN den vann ju VM!!??Slutsats:
Seglaren avgör oftast………Mycket tid på vattnet ger jämnhet, kolla på tex S-55 och S-16!/Jonas
30 oktober, 2001 kl. 13:20 #865660dr Masse
DeltagareSmå tillägg, bara. KP vann väl räjs 13 (?) och Wojtek låg rätt långt ner (runt 25) när bommen gick av (läste på windsurferen.dk), så det var nog kört ändå.
Men visst är väl Formula VM bevis på att seglaren avgör, själv är jag oerhört impad av KP och Albeu som ju är skapliga våg (KP 2a PWA) och freestyle seglare… (Albeu FreeStyle 1a)…
En annan intressant spaning är att många lyckats bra på 175an och att i stort sett endast Wojtek körde 186.
Ytterligare intressant är att flera brädmärken var med i toppen, bland annat så verkar Fanatic ha gått väldigt bra med tanke på seglarna.
Å varför lägger jag mig i det här som inte kör Formula?!? Jo, det är kul att följa klassen och dra lärdomar ur tävling. Själv kommer jag att skaffa en nionolla (eller större, men då måste jag handla ny bräda) och köra med det tills det blåser för småprylar. Måste funka lätt med tanke på de vindar som grabbarna körde 12 kvadrat i…
Summa summarum har det varit väldigt skoj att följa Formula-utvecklingen, jag är fullständigt övertygad att det blir roligare för oss som inte tävlar av den här klassen! (vem vet, kanske dyker även jag upp på en startlinje så småningom, det lockar…)
Surfa På!
(f.ö. tycker jag att det är trist att ni har ett eget forum, tycker att Formula inläggen hörde till konfens bättre och gav roliga spin-off diskussioner som knappast uppstår här i ett mer “begränsat” forum, typ “vågar man uttala sig i Formula forumet även om man inte kör Formula?”)
30 oktober, 2001 kl. 13:43 #865661SWE 16
MedlemJag håller med. Jag ser gärna att vi släpps in bland de “vanliga” surfarna igen…man känner sig nästan lite utfryst…
Hälsningar från en helt vanlig surfare som gärna skulle segla lite freestyle om jag bara hade tid över.30 oktober, 2001 kl. 14:18 #865666Anonym anvandare
MedlemDå får jag säga att jag håller INTE med. Det är strålande att ha ett eget forum. Mycket lättare att hitta och man känner sig inte DUMIHUVUDET bara för att man lägger 1500kr på en COOL customfena… (Fast visst är man “#¤%#”!!!)
Så kort sagt – det REGERAR med ett EGET forum som detta.
All heder åt STEFFO!!! (Tycker jag..)30 oktober, 2001 kl. 15:30 #865671Anonym anvandare
MedlemHär är några tumregler:
1. Teoretiskt så planar en bred bräda tidigare än en lite smalare bräda under förutsättning att de väger lika mycket.
2. Hur högt upp mot vinden en bräda kan segla beror på det laterala motstånd som fenan ger och vilken drivande kraft som seglet kan utvecka. Om vinden inte är tillräckligt stark så påverkar även bredden på brädan då en bredare bräda kan hålla planingen längre.
3. En smalare bräda är snabbare än en bred bräda om den väl planar.
4. Desto bredare bräda och desto tyngre man är desto större fena kan man hantera.Detta ger följande slutsats:
1. En bred bräda kan gå djupare på en slör än en smalare.
2. Större fena ger bättre höjdtagning men max storleken idag är 70 cm. Skall man utnyttja fördelen som en 1m bred bräda ger så krävs en längre fena (eller bredare!) vilket inte är tillåtet idag. Beroende på vad man väger så går det att hantera 70 cm fenor på brädor som är betydligt smalare än 1m (t.ex. 85 – 95 cm)
3. Med en 70 cm max fena så är den smalaste brädan teoretiskt snabbast uppför kryssen om det blåser tillräckligt! En smalare bräda är ju som sagt snabbare när den väl planar.Tillämpar vi detta på Kevin Pritchard i Formula VM med de förutsättningar och banor som fanns där så ser vi att han har gjort helt korrekt. Relativt starka vindar genom hela tävlingen (7 – 12 m/s med merparten av tävlingarna över 9 m/s). Ingen fri väg på slörarna utan flera bojar som skall rundas vilket vänder fördelen som en 1m bred bräda ger på slörarna till en nackdel. Kevin valde en bräda som var tillräckligt bred för de rådande förhållandena och han kunde utnyttja 70 cm fenor.
Vad gäller myten om att en större bräda automatiskt gör att det går att hålla ett större segel håller jag inte med om. Däremot så gäller att desto högre upp mot vinden man seglar och desto djupare man går på slören desto lägre segeltryck får man och desto större segel kan man hålla.
I Sverige seglar vi mycket I-banor i marginella planingsförhållanden och med sådana förutsättningar är en 1m bred bräda överlägsen en 90cm bred bräda. Om det blåser tillräckligt och vi istället för en I-bana seglar en M-bana eller liknande så är är det inte lika givet att välja 1 meters brädan längre….
En aspekt att tänka på är också att de nya stora seglena flyttar gränsen neråt för när det lönar sig med en 1m bred bräda. Går den gränsen vid 4, 5, 6 eller 7 m/s ?? Det beror på din vikt, dina egenskaper som seglare och dina segel…
Ditt val av bräda beror dessutom på hur mycket du tror att det skall blåsa den kommande säsongen samt av vilken typ av banor du tror det kommer att seglas på. Jag med min “gamla” Starboard 155 85cm vill naturligtvis segla på en M-bana samt att det skall blåsa ordentligt 😉
OBS! Ovanstående resonemang är naturligtvis starkt förenklat och det finns många fler variabler (t.ex. volym, fenans form) som påverkar valet av bräda….
Mvh Håkan S-142
30 oktober, 2001 kl. 15:47 #865675Anonym anvandare
MedlemTack för det eminenta svaret Håkan! Det är bara lite konstigt att det inte var flera på VM som körde med smalare brädor map ditt resonemang. Var KP ensam smart? Jag hoppas stå med på startlinjen mot hösten med en 175:a om det kommer ut några hela beggade. Hoppas alltså på lätta vindar…
:)Maffig man30 oktober, 2001 kl. 16:06 #865678surfordie
Medlemvill inte nafsa på fel forum men jag har en hel 175:a….Billigt!
30 oktober, 2001 kl. 16:38 #865682Oscar
DeltagareTycker det är trist med I-banorna. Hade vi t ex kört downwind slalom i Linköping nu i September så hade vi fått godkända race. Folk planade på halvvind men vinden räckte inte för en “krysstart”.
Tycker man ska tänka lite på detta till nästa säsong. Kan bli coolt med 30st 1meters brädor och 12.0or över startlinjen i full speed mot gippmärket! OCH man får ju segla.
Vore kul att veta vad PRO-killarna tycker om detta. Kommentera gärna!
MVH
/Oscar30 oktober, 2001 kl. 16:51 #865687SWE 16
MedlemEndast 1500:-….var köper du dina customfenor??? 😉
Steffo regerar det är inget snack om den saken. Det jag befarar är dock att vi, smått perversa formula-varelser, hamnar i en egen liten “bubbla” som ingen annan känner till något om. Jag tror inte att DrMasse mfl tex hade fått upp ngt intresse för denna klass om vi legat under en separat rubrik i ett par år tillbaka. Det är möjligt att jag har fel, fast det känns inte så.Surf on!
/Per30 oktober, 2001 kl. 20:59 #865705Anonym anvandare
MedlemBic har inte tillverkat 100 brädan än, därför körde han på 90, nästa gång kör han på 100 garanterat.
31 oktober, 2001 kl. 07:15 #865728SWE 16
MedlemHej Oscar!
Vi hade INTE fått godkända race om vi kört downwindslalom med formulaprylar hos er. Det var endast ett fåtal som planade på halvvind och detta endast bitvis…dvs ni hade aldrig klarat regeln “suitable conditions”. Downwindslalom kräver dessutom mer vind än halvvindsslalom precis som en på en kryss.Utomlands har man prövat halvvindsbanor i samband med formularace kring 3,5 m/s, men detta har inte varit särskilt uppskattat eftersom vinden ofta pendlar under gränsen och det har varit i praktiken omöjligt att få till några race. Det krävs oerhört jämna vindar för att kunna genomföra race av denna typ. Jämnhet på vindar som jag aldrig sett i Sverige. Jag ser denna bantyp mer som en jippobetonad variant för att det skall hända saker i väntan på vind. Formulaklassen är en banseglingsklass och i en bana bör det finnas ett kryssben för att ge rimliga tränings- och kvalförhållanden till de som satsar på EM, VM mm enligt min uppfattning.
Jag tycker I-banan är kanon eftersom undanvinden nu inte bara är en transportsträcka (som det ofta blir med M-bana) utan minst lika krävande taktiskt och tekniskt som en kryss. Det händer hela tiden saker på banan och detta är bra för sporten (även om det inte gynnar mig personligen eftersom jag oftast är snabbast på halvvind)
mvh
Per - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.